کتاب فلسفه پردازی

Doing Philosophy
از میل همگانی به دانستن تا استدلال منطقی
کد کتاب : 102759
مترجم :
شابک : 978-6003678156
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه پردازی اثر تیموتی ویلیامسن

مردم شرق و غرب حدود دو هزار و نیم سال است که به فلسفه می پردازند. اما چگونه فلسفه میورزید؟ پاسخ واضح است. شما مانند فیزیک آزمایش و تجزیه و تحلیل داده های آماری انجام نمی دهید. شما مانند ریاضیات معاصر چیزها را از بدیهیات استنتاج نمی کنید. شما مانند مردم شناسی به سفرهای میدانی نمی روید. علاوه بر این، سایر رشته‌ها تمایل دارند در مورد روش‌شناسی خود بسیار خودآگاه باشند: اغلب دوره‌هایی در زمینه روش‌شناسی در بخش‌های دانشگاه مربوطه پیدا می‌شود. فلسفه چنین کاری نمی کند. ("چرا؟" خود سوال جالبی است.) پس چگونه فلسفه را انجام می دهید.
در کتاب حاضر تیموتی ویلیامسون پاسخ خود را به این سوال به ما می دهد. همانطور که در لابلای جلد می گوید، «فلسفه با کنجکاوی عقل سلیم شروع می شود و از طریق ظرفیت ما برای مناقشه عقلانی با یکدیگر توسعه می یابد». چیزی که فلسفه را از سایر رشته ها متمایز کند در این مورد به نظر نمی رسد. و در واقع، ویلیامسون استدلال می‌کند که تفاوت بسیار کمتری بین فلسفه و سایر رشته‌ها وجود دارد که بسیاری از آن‌ها تصور می‌کنند. البته باید بیشتر از این حرف زد. بنابراین فصول این کتاب کوتاه تعدادی از موضوعات را توضیح می‌دهد: نقش عقل سلیم، بحث، اصطلاحات روشن‌کننده، آزمایش‌های فکری، استنتاج، نقش تاریخ فلسفه، نفوذ متقابل بین فلسفه و سایر رشته‌ها، و الگوسازی.

کتاب فلسفه پردازی

تیموتی ویلیامسن
تیموتی ویلیامسون (متولد ۱۹۵۵) فیلسوف بریتانیایی است که زمینه‌های تخصص وی شامل معرفت‌شناسی، منطق فلسفی، فلسفه زبان و متافیزیک می‌شود. وی در حال حاضر استاد دانشگاه آکسفورد است، کارشناسی خود را در رشته‌های ریاضی و فلسفه و دکترای خود را در رشته فلسفه از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده‌است. از جمله نظرات وی می‌توان به تحلیل پذیر نبودن معرفت اشاره کرد که واکنشی به مسئله گتیه به حساب می‌آید.
نکوداشت های کتاب فلسفه پردازی
This short book exemplifies Williamson's approach to philosophy: it is clear, igorous and unafraid of confrontation with opposing ideas. For the general reader it is, like his earlier Tetralogue, an excellent invitation to philosophy: provocative but considerate, exacting yet encouraging.
این کتاب کوتاه نمونه ای از رویکرد ویلیامسون به فلسفه است: این کتاب روشن، بی رحمانه است و از رویارویی با ایده های متضاد هراسی ندارد. برای خوانندگان عام، مانند چهارتالوگ قبلی او، دعوتی عالی به فلسفه است: تحریک آمیز اما با ملاحظه، دقیق و در عین حال دلگرم کننده.
Jonathan Egid

قسمت هایی از کتاب فلسفه پردازی (لذت متن)
در داستانی آمده است که مسافری در مسیر رسیدن به جایی را می پرسد و در پاسخ به او میگویند" اگر می خواستم به آنجا بروم از این جا شروع نمی کردم". این توصیه بی فایده است زیرا انسان جز اینکه از جایی که هست آغاز کند گزینه ی دیگری پیش رو ندارد. این در مورد هر مسئله ای صدق می کند. ما برای دستیابی به شناخت و باورهای نو، در ابتدا چاره ای جز به کارگیری دانش و باورهای کنونی و روش می شناسیم نداریم در یک کلام مجبوریم از فهم همگانی آغاز کنیم/ البته، معنایش این نیست که باید در پایان نیز به فهم همگانی برسیم. امید ما این است که به وضعیتی فراتر دست یابیم. آیا هرگز میتوان از این وابستگی به فهم همگانی رها شد؟ آیا در طول سفر آن را با خود همراه نمی کنیم؟