کتاب تم هایی از فلسفه ابن سینا

Ibn Sina's philosophy
شناخت، ذهن، زبان
کد کتاب : 138493
مترجم :
شابک : 978-6004563765
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 361
سال انتشار شمسی : 1403
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

معرفی کتاب تم هایی از فلسفه ابن سینا اثر نصیر موسویان

کتاب حاضر دربردارندۀ ترجمۀ ۵ مقالۀ انگلیسی، ۲ پیوست فارسی، و ۱ مقالۀ فارسی به قلم نصیر موسویان است. نویسنده در این مقالات، جز در موارد معدود، خود را به ادبیات ابن‌سیناپژوهی در زبان انگلیسی و در دورۀ معاصر محدود کرده است. به سخن دیگر، بررسی تفاسیر فلسفۀ ابن‌سینا در فارسی، عربی، لاتین یا سایر زبان‌ها را در نظر نداشته است.
کتاب ذیل سه بخش کلی سامان یافته است: ۱-شناخت؛ که شامل دو مقاله با عنوان «ابن ‌سینا، تجربه‌ گرایی و عقل ‌گرایی» و «قضایای اولیه: بخشی از بنیاد دانش» است. ۲-ذهن؛ که شامل دو مقاله با عنوان «پیدایش نفس و رابطۀ آن با بدن» و «خودآگاهی و انواع آن» است. ۳- زبان؛ که شامل دو مقاله با عنوان «سمانتیک “معنا”» و «گفتار در باب بعضی از آنچه نیست» است.

کتاب تم هایی از فلسفه ابن سینا

نصیر موسویان
سید نصیر موسویان عضو دپارتمان فلسفۀ دانشگاه لویولا شیکاگو است و عمدۀ پژوهش‌هایش در حوزۀ فلسفۀ زبان، منطق، متافیزیک و فلسفۀ اسلامی/عربی قرون وسطی را شامل می‌شود. موسویان پروژۀ تحقیقاتی شش سالۀ خود را با عنوان بازنمایی و واقعیت: چشم‌انداز تاریخی و معاصر در سنت ارسطویی را در گروه فلسفۀ دانشگاه گوتنبرگ به پایان رسانده است و مدرک دکترای رشتۀ فلسفه را از دانشگاه آلبرتای کانادا اخذ کرده است. همچنین تحصیلات سنتی اسلامی وی که شامل فلسفه، الهیات و نظریۀ حقوقی است در حوزۀ علمیۀ مروی تهران...