کتاب چراغ گاز

Gas Light
کد کتاب : 141082
مترجم : سروش میدانکی
شابک : 978-6006454818
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1939
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

چراغ گاز
Gas Light
کد کتاب : 139717
مترجم :
شابک : 978-6225636316
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 76
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1939
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

معرفی کتاب چراغ گاز اثر پاتریک همیلتون

«چراغ گاز» کتابی نوشته پاتریک همیلتون است و در دسته آثار نمایشی تقسیم‌بندی می شود. نویسنده در این نمایشنامه دستکاری و تأثیر سوء استفاده روانی بر سلامت روحی افراد را مورد بررسی می‌دهد. خط داستانی «چراغ گاز» درباره مردی است که به همسرش القاء کند که در حال دیوانه شدن است. او در این میان مخفیانه به دنبال گنجی پنهان در خانه می گردد. «چراغ گاز» در لندن دوران ویکتوریا روایت می‌شود و شخصت اصلی آن بلا مانینگهام، زن جوانی است که به دلیل القاءهای همسرش، جک مانینگهام، به سلامت عقل خود شک می کند.
در طول نمایش، جک از انواع تاکتیک‌های روان‌شناختی استفاده می‌کند تا بلا را متقاعد کند که عقلش را از دست داده است. جک عمدا چراغ‌های خانه را کم می‌کند، که باعث می‌شود بلا بیشتر درگیر اشتباه شود. جک همچنین وسایل شخصی خود را پنهان کرده و سپس بلا را متهم می‌کند که آن‌ها را در جای اشتباه قرار داده و این موضوع باعث می شود تا بلا اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.
جک دستکاری روانی همسرش را تا جایی ادامه می‌دهد که بلا تبدیل به زنی منزوی با روحیه‌ای شکننده می‌شود. در ادامه کارآگاهی کهنه‌کار به نام راف متوجه اتفاقات عجیب و غریب در خانواده مانینگهام شده و به جک مشکوک می‌شود. با کمک راف، بلا شروع به کشف حقیقت در مورد انگیزه‌های پنهان جک و جست‌وجوی او برای گنج پنهان می‌کند.
از نمایشنامه «چراغ گاز» به دلیل تعلیق‌های فراوان و داستان روانشناسانه‌ای که دارد اقتباس‌های سینمایی متعددی انجام شده که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم «چراغ گاز» ساخته جرج کیوکر اشاره کرد که اینگرید برگمن، بازیگر شناخته شده سینما در آن به ایفای نقش پرداخته و در سال 1944 با حضور در این اثر سینمایی جایزه اسکار را به دست آورد.

کتاب چراغ گاز

پاتریک همیلتون
آنتونی والتر پاتریک همیلتون (زاده ۱۷ مارس ۱۹۰۴ – درگذشته ۲۳ سپتامبر ۱۹۶۲) [۱] نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس انگلیسی بود.