کتاب نقش هفتم زبان

The Seventh Function of Language (La Septième Fonction du langage)
چه کسی رولان بارت را کشت؟
کد کتاب : 139943
مترجم :
شابک : ‏‫‬‭978-6004901857‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 397
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 9 مهر

معرفی کتاب نقش هفتم زبان اثر لوران بینه

«نقش هفتم زبان» کتابی نوشته لوران بینه، نویسنده فرانسوی است که در سال 2015 منتشر شد. این رمان در دسته ادبیات داستانی فلسفی تقسیم‌بندی می شود. این کتاب با ترکیب عناصری از نظریه زبانی، فلسفه و راز قتل رولان بارت شکل گرفته است. وقایع رمان در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 در فرانسه می‌گذرد. نویسنده در این رمان زبانی طنز دارد و با استفاده از رویدادها و چهره‌های واقعی از جمله میشل فوکو، جولیا کریستوا و اومبرتو اکو هجویه ای از گفت‌وگوهای روشنفکری را روایت می‌کند.
بینه در «نقش هفتم زبان» برای به نتیجه رساندن نظریه فلسفی خود که کارکرد زبان در جهت قدرت است داستانی را مطرح می‌کند که در آن فیلسوف مشهور فرانسوی رولان بارت بر اثر تصادف با ماشین لباسشویی کشته می‌شود. موضوع اصلی داستان یافتن راز مرگ رولان بارت است. او در اثر تصادف کشته شده اما بسیاری بر این فرضیه پافشاری می‌کنند که او به قتل رسیده است و در پی یافتن دلیل اصلی مرگ بارت هستند. شخصیت اصلی داستان، کارآگاهی خیالی به نام ژاک بایار است که به بررسی سرنخ‌ها و جزییات مرگ بارت می‌پردازد. ماجرای ظاهری رمان تلاش‌های کارآگاه برای یافتن راز مرگ بارت است اما نویسنده در این میان شخصیت‌های شناخته شده فراوانی را وارد داستان کرده و در لایه‌های پنهان رمان کارکرد هفتم زبان را بررسی کند.
بینه در «نقش هفتم زبان» جست و جویی برای یافتن قدرت مرموز زبان را آغاز می‌کند؛ قدرتی که می‌تواند نتایج عمیقی برای ارتباطات به همراه داشته باشد. این رمان به تأثیر زبان در جنبش‌های فکری و شکل دادن به جامعه می‌پردازد.
نویسنده در این کتاب، قدرت پنهانی از زبان را آشکار می‌کند که فراتر از کارکردهای سنتی است. او در پی آن است تا نشان دهد که می‌توان زبان را به سلاح تبدیل کرد یا برای دستکاری واقعیت از آن بهره جست. بینه در «نقش هفتم زبان» این سوال را مطرح می‌کند که آیا زبان فقط ابزاری برای برقراری ارتباط است و یا می تواند اتفاقات اجتماعی و سیاسی را شکل دهد؟

کتاب نقش هفتم زبان

لوران بینه
لوران بینه، زاده ی 19 جولای 1972، نویسنده ی فرانسوی است. لوران که فرزند یک تاریخ شناس است، در شهر پاریس چشم به جهان گشود. او در رشته ی ادبیات از دانشگاه پاریس فارغ التحصیل شد. لوران در حومه ی پاریس و در دانشگاه سنت-دنیس به تدریس زبان فرانسوی اشتغال دارد.بینه در سال 2010 برای نوشتن اولین کتابش، هایدریش مغز هیملر است، موفق به کسب جایزه ی معتبر گنکور شد.