کتاب درآمدی بر متافیزیک

Introduction à la métaphysique
از پارمنیدس تا لویناس
کد کتاب : 140681
مترجم :
شابک : 978-6220606307
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 463
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

معرفی کتاب درآمدی بر متافیزیک اثر ژان گروندن

کتاب «درآمدی بر متافیزیک» نوشته ژان گروندن، فیلسوف و پژوهشگر برجستۀ فلسفه، به خصوص هرمنوتیک فلسفی است. گروندن در این کتاب سیر تکامل تفکر متافیزیکی را از مبدأ آن در یونان باستان تا فلسفه معاصر دنبال می کند و در نظر گرفتن مفاهیم کلیدی متافیزیک، تغییر و گسترش معنای آن ها را توضیح می دهد. از لحاظ تاریخی، او ابتدا در متون متفکران کلاسیک ورود می کند و به آثار فلاسفه ای همچون پارمنیدس، افلاطون و ارسطو می پردازد و سپس وارد تفکر فلاسفۀ بعدی، فلوطین، آگوستین، ابن سینا، آنسلم، توماس آکویناس، دونس اسکاتوس، دکارت، اسپینوزا، لایب نیتس، کانت، هگل، هایدگر، سارتر، گادامر، دریدا و لویناس می شود. به لحاظ محتوایی گروندن سوالات خاصی را در مواجهه با این فلاسفه برای خود تعریف کرده است که به عبارتی سوالات بنیادین متافیزیک دانسته می شوند. پرسش هایی در باب هستی بماهو هستی، وجود خدا، رابطۀ ذهن و بدن، ماهیت واقعیت، مشکل کلیات، ماهیت زمان و مسئلۀ ارادۀ آزاد. وی در کتابش توضیح می دهد که هر یک از فلاسفۀ ذکر شده چگونه به این پرسش ها پاسخ داده اند. او همچنین در باب ارتباط متافیزیک با سایر حوزۀ های فلسفه مانند معرفت شناسی، اخلاق و همچنین منطق مباحثی مفید را مطرح نموده است. نویسنده، در بخش معاصر کتاب، مسائل جدیدی را نیز مد نظر خود قرار داده است و از تأثیرات اکتشافات علمی مدرن، مانند فیزیک کوانتوم و اکتشافات کیهان شناسی، بر روی نظریات فلسفی صحبت کرده است. هدف گروندن از طرح کردن همۀ این مباحث در کتاب «درآمدی بر متافیزیک» رد این انگاره است که نظریات متافیزیکی هیچ مبنای مشترکی ندارند و همگی در نهایت با یکدیگر به اختلاف می رسند. او سعی کرده است تا عنصر مشترک میان این نظریه ها را نمایان کند تا در نهایت بتواند تعریفی از متافیزیک ارائه دهد. در نهایت، به بیان او «متافیزیک، در ذاتش، کوشش خود‌-‌انتقادگرانۀ ذهن انسان است برای فهمیدن کل واقعیت و اسباب عقلانی آن». به لحاظ ساختاری فهرست کتاب به صورت دوره ای تنظیم شده است:
1. متافیزیک باستان
2. متافیزیک قرون وسطی
3. متافیزیک مدرن
4. متافیزیک قرن 19 و 20
5. مسائل متافیزیکی معاصر

کتاب درآمدی بر متافیزیک

ژان گروندن
ژان گروندن (به انگلیسی: Jean Grondin) (متولد ۲۷ اگوست ۱۹۵۵) فیلسوف کانادایی است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه هرمنوتیک است.
قسمت هایی از کتاب درآمدی بر متافیزیک (لذت متن)
نقدهای ناظر بر متافیزیک بی‌تردید از یک جهت صائب‌اند: متافیزیک، هرچند نه به صورت پیوسته، در حکم رشته‌ی راهنمای سراسر سنت غرب بوده است. مسئله بر سر این است که آیا به‌واقع باید از بند آن گریخت؟ و در کل چه نیازی به آن داریم؟ به قراری که در این کتاب شرحش رفته، در بدایت امر، متافیزیک‌های پرشماری در کارند. متافیزیکی که منتقد متافیزیک رد یا انکار می‌کند تنها یک متافیزیک در میان شمار فراوان متافیزیک‌های ممکن است و این مهم نیز همواره به نام متافیزیک از گونه‌ی دیگر انجام می‌شود. … اما این تنوع بی‌پایان اندیشه‌های متافیزیکی بی‌بهره از هسته‌ای مشترک نیست؛ هسته‌ی مشترکی که بی آن سخن گفتن از متافیزیک معنایی ندارد. این کتاب را به این امید نگاشتم تا نشان دهم متافیزیک، در ذاتش، کوشش خود‌ـ‌انتقادگرانه‌ی ذهن انسان است برای فهمیدن کل واقعیت و اسباب عقلانی آن، و سنت اندیشه‌ی غربی بر عهده گرفته است که این کوشش را پاسداری کند.