کتاب تاریخ مغول در ایران

Die Mongolen in Iran:Politik, Verwaltung und Kultur der Ilchanzeit 1220-1350
س‍ی‍اس‍ت ح‍ک‍وم‍ت و ف‍ره‍ن‍گ دوره ای‍ل‍خ‍ان‍ان
کد کتاب : 14350
مترجم : محمود میرآفتاب
شابک : 978-0000789174
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 553
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ مغول در ایران اثر برتولد اشپولر

"تاریخ مغول در ایران" پژوهشی است ارزشمند از "برتولد اشپولر" که یکی از جامع ترین کتب نگارش شده در این زمینه به حساب می آید. این اثر جزییات مفصلی را در زمینه ی تاریخ سیاسی مورد بحث قرار می دهد که ظهور "چنگیز مغول"، عملکرد او، شرایطی که در نتیجه ی حضور او در ایران رقم خورد و همچنین وضعیت حکومت های مصر، گرجستان، سوریه و ترکان از جمله ی موارد مورد بحث اند. سپس "برتولد اشپولر" به وضعیت حاکیمت محلی در بخش های مختلف ایران پرداخته و مذهب، آداب و رسوم و فرهنگ مغولان را از نقطه نظرهای مختلفی بررسی می کند که مسیحیت و بوداییسم تنها بخشی از آن هاست.
وضعیت حاکیمت در ایران، دستگاه های حکومتی آن و کشورهای وابسته به آن، مالیات و خراج، پذیرش و اعزام افراد، دستمزد، دستگاه های نظامی، سازمان های عمومی و زندگی روزانه از دیگر قسمت هایی هستند که "برتولد اشپولر" در کتاب "تاریخ مغول در ایران" به تفصیل به آن ها پرداخته است. در عوض آنچه چندان مورد تمرکز نویسنده ی اثر نبوده، وضعیت حضور مغول ها در ماورالنهر، ترکستان، مغولستان، چین و دیگر کشورها بوده است.
"برتولد اشپولر" پژوهشگر و نویسنده ی برجسته آلمانی، "تاریخ مغول در ایران" را با بررسی منابع زیادی که عدد آن از ششصد هم فراتر می رود به رشته ی تحریر درآورده و این منابع از متون فارسی گرفته تا لاتین، بیش از پانزده زبان زنده ی دنیا را شامل می شوند. علاوه بر رویدادهای سیاسی که در کتاب "تاریخ مغول در ایران" مورد بررسی قرار گرفته، نویسنده توجه ویژه ای به تحولات فرهنگی و اجتماعی که در نتیجه ی استقرار حاکمیت مغول و بعد از انقراض آنان در ایران ایجاد شد نیز داشته است. "تاریخ مغول در ایران" از "برتولد اشپولر" به زبان های مختلفی برگردانده شده و مورد استفاده ی پژوهندگان و مورخان قرار گرفته است.

کتاب تاریخ مغول در ایران

برتولد اشپولر
برتولد اشپولر (Bertold Spuler) (۱۹۱۱-۱۹۹۰) استاد دانشگاه و شرق‌شناس آلمانی بود. او در سال ۱۹۴۳ استاد زبان‌های سامی و مطالعات اسلامی در دانشگاه مونیخ شد. سپس به ریاست موسسه اسلامی در دانشگاه گوتینگن رسید. پس از جنگ جهانی دوم او به عنوان استاد مطالعات اسلامی جانشین کارل هاینریش بکر در موسسه تاریخ و فرهنگ خاورنزدیک در دانشگاه هامبورگ شد. در تظاهرات دانشجویی سال ۱۹۶۷ او را به عضویت در گروه اس‌آ و حزب نازی متهم کردند و او در پاسخ دانشجویان معترض را شایسته «اردوگاه مرگ» د...
دسته بندی های کتاب تاریخ مغول در ایران
قسمت هایی از کتاب تاریخ مغول در ایران (لذت متن)
اما نیروهای مخرب قوی تر و دوران سلطنت غازان کوتاه تر از آن بود که تکامل چنین شیوه حکومتی را اجازه دهد. در دوران فرمانروایی الجایتو و ابوسعید بسیاری از امور به شکل سابق بازگشته و اتفاقاتی که بعد از سال ۷۳۶ ه.ق روی داد، هر نوع امیدی را در این زمینه نابود ساخت. به این ترتیب به جای آنکه عنصر ایرانی و ترک برای رسیدن به هدف واحد به یکدیگر نزدیک شوند، رفته رفته از هم دور شد. اما نباید فراموش کرد، که این دو عنصر در یکدیگر تأثیر فراوانی داشته و دوران صد و سی ساله استیلای مغولان بر ایران برای ایرانیان از یک سو و مغولان و ترکان از سوی دیگر حائز اهمیت فراوان بوده است.