کتاب این فیلم ساز شاعر

Sergei Parajanov
نقاش عروسک ساز مستندساز افسانه پرداز شعبده باز (سینمای سرگئی پاراجانف)
کد کتاب : 18648
شابک : 978-6227858570
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 172
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب این فیلم ساز شاعر اثر روبرت صافاریان

زمانی که با یک اثر برجسته از سینمای ملی مواجه می‌شویم، اگر با زمینه‌های فرهنگی و تاریخی که این اثر در آن خلق شده است آشنا نباشیم، احتمالا لذت کافی از تماشای آن نخواهیم برد یا حداقل با حس حیرت و غافل‌گیری به تماشای آن خواهیم نشست. این مسئله نه تنها به آثار سینمایی ارتباط دارد، بلکه به تمامی آثار هنری و ادبی قابل اعمال است. اما به دلیل اینکه سینما در مقایسه با دیگر رشته‌های هنری بخصوص شعر، موسیقی و نقاشی، به عنوان یک وسیله ارتباطی اجتماعی تأثیرگذارتر است، ما باید با توجه به تعداد بیشتر جمعیتی که با آثار سینمایی در تعامل هستند، به وضوح‌تر به این موضوع توجه کنیم.

سینماگر معروف سرگئی پاراجانف می‌تواند به‌عنوان یک نمونه مطرح شود تا این امر را توضیح دهیم. او یک فیلم‌ساز روسی-ارمنی بود که طی دوره حاکمیت حزب کمونیست بر شوروی، آثار مهمی را تولید و اکران کرد. آنهایی که با تاریخ معاصر جهان آشنایی دارند، خوب می‌دانند که در طول قرن بیستم، شوروی تحت تأثیرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیاری قرار داشت. در این دوره، حکومت کمونیستی به کنترل کامل آثار ادبی و هنری که در این منطقه خلق می‌شد، پرداخت و اغلب از طریق سانسور سخت این آثار را کنترل می‌کرد. از اینرو، درک صحیحی از آثار هنری مانند آثار سرگئی پاراجانف بدون توجه به زمینه‌های سیاسی و تاریخی که در آنها خلق شده‌اند، دشوار است. این توجه به وضعیت اجتماعی و سیاسی می‌تواند به ما کمک کند تا آثار پاراجانف را به صورت صحیح‌تری فهمیم و بررسی کنیم.

نویسنده و منتقد سینمایی معروف، روبرت صافاریان، در کتابی با عنوان "این فیلم‌ساز شاعر، نقاش، عروسک‌ساز، مستندساز، افسانه‌پرداز، شعبده‌باز" به مسائل تاریخی مهمی پرداخته که برای درک بهتر و دقیق‌تر آثار سرگئی پاراجانف ضروری هستند. همچنین، او در این کتاب به تحلیل زیبایی‌شناسی سینمای این هنرمند پرداخته و این مسائل را به زبانی واضح و آسان بیان کرده است.

بنابراین، با توجه به موارد فوق، کتاب "این فیلم‌ساز شاعر، نقاش، عروسک‌ساز، مستندساز، افسانه‌پرداز، شعبده‌باز" به عنوان یک منبع مناسب برای دو دسته مخاطب، یکی که به دنبال آشنایی اولیه با آثار پاراجانف هستند و دیگری که خواهان بررسی عمیق‌تر سینمای او می‌باشند، توصیه می‌شود.

کتاب این فیلم ساز شاعر

روبرت صافاریان
فارغ التحصیل رشته کارگردانی است. وی عضو هیئت داوران انجمن مستندسازان در سال ۱۳۷۶، هیئت انتخاب دومین جشنواره مستند کیش ۱۳۷۹، هیئت انتخاب سومین جشنواره مستند کیش ۱۳۸۰، هیئت داوری چهارمین جشنواره مستند کیش ۱۳۸۱، هیئت انتخاب بیستمین و بیست ویکمین دوره های جشنواره فیلم کوتاه تهران و هیئت تحریریه نشریه ادبی هنری ارمنی زبان هاندس بوده است. صافاریان مسئول بخش «سینمای مستند در جهان» نشریه سینما-حقیقت (تخصصی سینمای مستند) بوده و مدرس «تحلیل فیلم» در موسسه آموزش عالی سوره (اصفهان)، ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ بوده است...
قسمت هایی از کتاب این فیلم ساز شاعر (لذت متن)
صحنه های دیگری از فیلم در کاختی گرجستان گرفته شده اند و سرانجام بخش های دیگری در شهر قدیمی باکو. کار در این لوکیشن های متنوع هر یک مشکلات تدارکاتی خود را داشت که باعث می شد زمان تولید فیلم مرتب به درازا بکشد. اما پاراجانف اصرار داشت حتی الامکان در محل های واقعی فیلم برداری کند تا تصویر ملموسی از گذشته را بازسازی کند. صحنه های حمام که بخش کوچکی از آن ها به فیلم نهایی راه یافت، در استودیو فیلم سازی داوژنکو در کیف گرفته شد. رفتار دمدمی مزاج پاراجانف عامل دیگری بود که تولید را به عقب می انداخت. او گاهی بدون دلیل سر صحنه حاضر نمی شد، یا تقاضاهای عجیب وغریب داشت. مثلا اصرار داشت که باید یک لاما (شتر یک کوهان امریکای لاتینی) در فیلم باشد و مسئولان وقت استودیو «آرمن فیلم» با دشواری زیاد آن را برایش فراهم کردند و اکنون در فیلم هست. یا تقاضا می کرد که اسباب و اشیایی که در فیلم دیده می شوند باید اصل باشند و در مواردی آن ها را از مرکز کلیسای ارمنی یعنی اجمیادزین برایش می آوردند. وازگن اول، جاثلیق وقت ارمنیان، در این زمینه به خوبی با او همکاری می کرد.