کتاب سویه زنانه نظریه جامعه

Sociology
(جهت گیری جنسیتی نظریه های جامعه شناسی)
کد کتاب : 21224
شابک : 978-6008693062
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 166
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب سویه زنانه نظریه جامعه اثر عباس محمدی اصل

کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه های جامعه شناسی به قلم عباس محمدی اصل، نظریه های عمده جامعه شناسی را مورد مطالعه قرار داده و می کوشد سمت و سوی جهت گیری زنانه نظریه های جامعه شناسی را نشان دهد.
نظریه های جامعه شناسی تا همین اواخر از کوررنگی جنسیتی رنج می بردند. اما دیری نپایید که ضرورت پرداختن این نظریه ها به مسائل زنان پیش آمد. در ابتدای راه نیز طرح موضوع جنسیت در عرصه جامعه شناسی صرفا مبحثی بود در کنار سایر مباحث؛ اما رفته رفته این موضوع به چشم اندازی مبدل شد که کلیه مباحث این عرصه معرفتی را به چالش کشید.
عقلانیت جامعه شناسی از همان ابتدای پیدایش این علم متوجه افسون زدایی از کلیت زندگی انسانی - اجتماعی بوده و هست. این عقلانیت ضمن مرزبندی علم جامعه شناسی با فلسفه و خصوصا مقوله ارزش، به اعتباری قوانین کلیات اعیان اجتماعی را متمایز از اجزاء مد نظر آورده است.
نظریه های جامعه شناسی از این نیت به موضوعات مختلفی مانند اقتصاد، خانواده، فرهنگ، دین، سیاست، نابرابری، جرم، جهانی شدن و امثال آن ها پرداخته و به شکل انتزاعی به تحلیل شان همت می گمارند. مع هذا چنین نیز نیست که ذهن مخاطب به هنگام مطالعه آن ها نیم نگاهی به شرایط و اوضاع و احوال زندگی اجتماعی خویش نیافکنده و قیاسی هرچند غیر سیستماتیک در این میان به عمل نیاورد.
دریافت پیچیدگی زندگی اجتماعی بدون نظریه های جامعه شناسی ممکن نیست. این نظریه ها کمک می کنند تا فراتر از تجربیات خود را نیز ببینید و بتوانید الگوهای تعامل نیروهای اجتماعی را دریابید که زندگی شما و اطرافیان تان را پوشش می دهند. بی شک خود جامعه شناس هم می تواند از این نظریه ها منتفع گردد؛ اما خصوصا عدم انطباق کامل آن ها با شرایط زندگی او است که وی را به طرح نظریات تکمیلی سوق می دهد.
اگر جنسیت از فرهنگ (سطح کلان) به شخصیت (سطح خرد) تعلق گیرد، می توان از نسبت نابرابری های قومی (الگوهای رفتاری سطح خرد) با قدرت (حاکمیت سیاسی سطح کلان) سراغ گرفت.
کتاب سویه زنانه نظریه جامعه در تلاش است تا ضمن زمینه سازی برای درک نظریه های جامعه شناختی، شیوه برساخته شدن نظریه ها را به قرینه تجربه واقعیت اجتماعی نشان دهد و تأثیر چنین دریافتی را در برساخته شدن مجدد نظریات جدید و از آن طریق، کل جریان زندگی شاهد باشد. در این پرتو است که سویه زنانه نظریه جامعه عیان می گردد.

کتاب سویه زنانه نظریه جامعه

عباس محمدی اصل
عباس محمدی اصل در سال 1346 شمسی در شهرری تهران متولد شد. پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشته علوم انسانی در سال 1364 شمسی، دانشنامه کارشناسی خود را در سال 1369 شمسی در رشته علوم اجتماعی با گرایش برنامه ریزی اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبائی و دانشنامه های کارشناسی ارشد را در سال 1372 شمسی با گرایش مردم شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی و در سال 1375 شمسی با گرایش جامعه شناسی از دانشگاه علامه طباطبائی دريافت كرد. وي در سال 1382 شمسی موفق به اخذ دانشنامه دکترای جامعه شناسی از همين دانشگاه شد. پایان نامه ...