کتاب مجموعه اشعار خسرو گلسرخی

Khosrow Golsorkhi
کد کتاب : 21508
مترجم :
شابک : 978-9643516857
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 271
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مجموعه اشعار خسرو گلسرخی اثر خسرو گلسرخی

"مجموعه اشعار خسرو گلسرخی" به اهتمام کاوه گوهرین، مجموعه ای است که در دویست و هفتاد و یک صفحه توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان به قلم این شاعر معاصر قرار گرفته است. بسیاری از مخاطبین ممکن است "خسرو گلسرخی" را با فعالیت های سیاسی و خطابه های دفاعی که دلیرانه در دادگاه نظامی ایراد کرد، بشناسند و این مساله تا حدودی آثار به جا مانده از قلم درخشان این نویسنده و شاعر معاصر را تحت الشعاع قرار داده است. اما بهترین راه شناخت افکار و عقاید مردی که همه وی را بخاطر شجاعتش تحسین می کردند، مطالعه ی اشعار و نوشته های اوست که علاوه بر انعکاس افکار شخصی و ایدئولوژی او، آیینه ای است که وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی مردم را در زمان وی به خوبی می نمایاند.
شعار سیاسی و اجتماعی، از قدمتی دیرینه در تاریخ ادبیات کشورمان برخوردار است؛ از حبسیات تا اشعاری که با زبان هزل و هنر، وضعیت اجتماعی و سیاسی را مورد نقد قرار می دادند، همواره شاعرانی بوده اند که دغدغه های والا را در اشعارشان به تصویر بکشند و "خسرو گلسرخی" یکی از این شاعران بود. وی شاعری منتقد و روشنفکر بود که در طول فعالیت حرفه ای و ادبی خود هرگز برای سرگرمی و تفنن شعر نسرود و از واژه به عنوان وسیله ای مقدس که به مخاطب تلنگر می زند و زمینه ی آگاه تر شدن را برایش فراهم می کند، استفاده کرد. کتاب پیش رو که تحت عنوان "مجموعه اشعار خسرو گلسرخی" توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده، علاوه بر شعرهای وی، متن دفاعیات او در دادگاه اول و دوم، وصیت نامه و گفت و گویی با "خسرو گلسرخی" را در بردارد.

کتاب مجموعه اشعار خسرو گلسرخی

خسرو گلسرخی
خسرو گلسرخی (زاده ۲ بهمن ۱۳۲۲ در رشت – درگذشت ۲۹ بهمن ۱۳۵۲) شاعر و نویسنده مارکسیست بود. او در سال ۱۳۴۷ سردبیر بخش هنری روزنامه کیهان بود. گلسرخی از جمله روشنفکران آن دوران بود که از جنبش‌های چریکی حمایت می‌کرد. گلسرخی به همراه گروهی دیگر در سال ۱۳۵۱ به اتهام طرح ترور ولیعهد بازداشت شدند. گلسرخی در دادگاهی که به صورت زنده پخش شد از عقاید مارکسیستی و انقلابی خود دفاع کرد. با حکم دادگاه او و کرامت‌الله دانشیان اعدام شدند. گلسرخی در قطعه ۳۳ بهشت زهرا دفن شده‌است. پس از ...
دسته بندی های کتاب مجموعه اشعار خسرو گلسرخی
قسمت هایی از کتاب مجموعه اشعار خسرو گلسرخی (لذت متن)
و شکنجه به عناد سیه اش همچو سیه زندان هاش/ دمبدم می فشرد دندان هاش/ و طمع هرزه درآ/ کرده همه چشمان کور/ همچنانی که، حق غیرخوری، گوش کسان ساخته کر/ و همه روی جهان کرده سیاه/ و تبهکاران مقبول پی سود خود با پیکر اشباع شده/ صف بیآراسته اند،/ و مددکاران مردود پی سود دگران/ با کفی نان به مدد برخاسته اند

تو سفر خواهی کرد/ با دو چشم مطمئن تر از نور/ با دو دست راستگو تر از همه ی اینه ها/ خواب دریای خزر را/ به شب چشمانت می بخشم/ موج ها زیر پایت همه قایق هستند/ ماسه ها در قدمت می رقصند/ من ترا در همه ی اینه ها می بینم/ روبرو، در خورشید/ پشت سر، شب در ماه/ من تو را تا جایی خواهم برد/ که صدایی از جنگ/ و خبرهایی کذایی از ماه/ لحظه هامان را زایل نکند/ من ترا از همه آفاق جهان خواهم برد/ پس همسفر با منی/ تو سفر می کنی اما تنها/ صبح صادق/ و همه همهمه ی دستان/ ره توشه ی تو.