کتاب ریتم در موسیقی

Rhythm in Music
کد کتاب : 51157
شابک : 978-9641218685
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 77
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 39
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ریتم در موسیقی اثر شهرام مظلومی

"ریتم در موسیقی" اثری است از "شهرام مظلومی" که در زمره‌ی بهترین و کاربردی‌ترین کتب آموزش موسیقی و ریتم به حساب می‎آید. این کتاب هفتاد و هفت صفحه‌ای که توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده، از آن جهت به هنرجویان موسیقی توصیه می شود که "ریتم در موسیقی" را به شکل ساده و ترکیبی از طریق تمرینات متعدد آموزش می‎دهد. "شهرام مظلومی" با ذکر نکات اساسی و آموزش انواع و اقسام ریتم اعم از ساده و ترکیبی و لنگ و سکوت‌ها، هنرجویان مبتدی را در مجموعه‌ای از تمرینات ساده همراهی می‌نماید. دروس و تمرینات کتاب "ریتم در موسیقی" به قلم "شهرام مظلومی"، به شکل طبقه‎‌بندی شده هستند و این از نقاط مثبت این کتاب است.
نویسنده با تقسیم‌بندی مطالب کتاب در شش فصل و محور قرار دادن اجرای فیگورهای ریتمیک و ارتباط آنها با همدیگر، کار آموزش را در این کتاب به حد اعلا رسانده است. در نخستین فصل از کتاب "ریتم در موسیقی"، "شهرام مظلومی" به ریتم‌های ساده و ترکیبی و خط اتحاد پرداخته و در فصل دوم علاوه بر مطالب ذکر شده، سنکپ را نیز وارد کار می‌کند. در فصل سوم مطالب متعددی همچون ضد ضرب، سکوت در ریتم‌های ساده و ترکیبی و اجرای آن با به کار گیری انگشتان دست توضیح داده شده است و تغییر شکل در ضرب میز‌ان‌ها، موضوع اصلی فصل چهارم را تشکیل می‌دهد. فصل پنجم اختلاط فیگورهای ریتمیک ترکیبی و ساده و ریتم‌ها و میزان‌های لنگ را بررسی می‎کند و نهایتا در فصل ششم از کتاب "ریتم‌های موسیقی" به قلم "شهرام مظلومی"، تمرینات ویژه‌ای برای یادگیری هرچه بهتر مطالب نظری ارائه شده، برای خوانندگان ترتیب داده شده است.

کتاب ریتم در موسیقی

شهرام مظلومی
شهرام مظلومی نویسنده و آهنگساز ایرانی است. کتاب وی «ریتم در موسیقی» که از سوی انتشارات سروش روانه بازار شده، به چاپ بیست و پنجم رسیده است.
دسته بندی های کتاب ریتم در موسیقی
قسمت هایی از کتاب ریتم در موسیقی (لذت متن)
ریتم، الگوی موسیقی در زمان است. ریتم در موسیقی به معنی ضربه های متوالی در زمان مشخص است. به عبارتی تکرار پی در پی یک حرکت پایدار در زمان مشخص را ریتم یا ضرب آهنگ می نامند. ریتم، مهم ترین عنصر در موسیقی است. ریتم باعث می شود، نظم و هماهنگی درستی بین قطعات ایجاد شود. به علاوه، به ملودی نیز، شکل و ساختار می دهد. بنابراین اهمیت یادگیری ریتم در موسیقی به حدی است که می توان گفت بدون وجود ریتم هیچ قطعه ای ساخته نمی شود.