کتاب ژان پیر ملویل

Jean-Pierre Melville
کد کتاب : 81389
مترجم :
شابک : 978-6222590567
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 416
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب ژان پیر ملویل اثر ژینت وینساندو

ژان پیر ملویل، یکی از درخشان‌ترین فیلمسازان پس از جنگ فرانسه و سینمای جهان، نه تنها الهام‌بخش موج نو بود، بلکه به جایگاهی غیرقابل انکار در این کالت دست یافت. ملویل در دورانی که با مقاومت فرانسه در طول جنگ جهانی دوم همراه بود، نام مستعار ملویل را به عنوان ادای احترام به نویسنده آمریکایی محبوبش هرمان ملویل انتخاب کرد. این کتاب یک منبع مهم مطالعه درباره پدر معنوی موج نو فرانسه است. ژینت وینسدو منتقد و محقق سینما، ارزش هنری فیلم‌های او را در بستر خودشان بررسی می‌کند و عشق کارگردان به فرهنگ آمریکایی، سبک پوشش خاص او با آن کلاه و عینک تیره و جاه طلبی اش برای بازسازی گانگسترهای هالیوودی در فضاهای فرانسوی را مورد بحث قرار می‌دهد. نویسنده همچنین به جایگاه انتقادی و سیاسی بحث‌برانگیز ملویل، تمرکز ویژه‌اش بر مردانگی و ستاره‌هایی مانند آلن دلون، ژان پل بلموندو و لینو ونتورا می‌پردازد و وی را یکی از معدود استادان واقعی سینما معرفی می‌کند. از این جهت می‌توان گفت که این کتاب نه یک بیوگرافی صرف که ماهیتی کاملا آکادمیک دارد، و یک کارگردان ماندگار تاریخ سینما را از طریق اثارش تحلیل می‌کند.

کتاب ژان پیر ملویل

ژینت وینساندو
ژینت وینساندو (متولد 1948) یک آکادمیک فرانسوی الاصل ساکن بریتانیا است که استاد مطالعات فیلم در کینگز کالج لندن است.وینساندو در لیسه لامارتین و لیسه سوفی ژرمن در پاریس و دانشگاه پاریس سوم: سوربن نوول تحصیل کرد و مدرک زبان و ادبیات انگلیسی را گرفت. او قبل از اتمام دوره دکترا در رشته مطالعات فیلم، زیر نظر توماس السایسر، در مدارس بریتانیا و در دانشگاه آنگلیا شرقی به تدریس زبان فرانسه پرداخت.
قسمت هایی از کتاب ژان پیر ملویل (لذت متن)
«فیلم نامه را در آپارتمان دلون برایش خواندم. آلن بدون هیچ حرکتی گوش می داد تا این که نگاهی کوتاه به ساعتش انداخت، و خواندن را متوقف کرد: «شما الآن هفت دقیقه ونیم است که دارید فیلم نامه را می خوانید و یک کلمه هم دیالوگ ندارد. همین برای من کافی است. من هستم. عنوانش چیست؟» گفتم، «سامورایی.» بدون هیچ کلمه ای به من اشاره کرد تا دنبالش بروم. به اتاق خوابش رفتیم؛ تنها چیزهایی که آن جا دیدم، کاناپه ای چرمی و یک نیزه و یک خنجر و یک شمشیر سامورایی بود.»