کتاب پنج قاره تئاتر

The Five Continents of Theatre
کد کتاب : 82687
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6003677630‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 548
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب پنج قاره تئاتر اثر یوجنیو باربا

کتاب « پنج قاره تئاتر» نوشته « یوجنیو باربا» توسط انتشارات «نیماژ» منتشر شده است.
پنج قاره تئاتر کاوش در فرهنگ مادی بازیگر را بر عهده می گیرد که شامل روابط عمل گرایانه بازیگران و عملکرد فنی، رفتار آنها، هنجارها و قراردادهایی است که با مخاطبان و جامعه ای که در آن بازیگران و تماشاگران به طور مساوی در تعامل هستند.
فرهنگ مادی بازیگر حول تکنیک‌های بدن-ذهن سازمان‌دهی شده است (به فرهنگ مردم‌شناسی تئاتر توسط همان نویسندگان مراجعه کنید) و تکنیک‌های کمکی که تنوع آن‌ها مربوط به:

■ شرایط متنوعی که نمایش‌های تئاتر را ایجاد می‌کند: مناسبت‌های جشن یا مدنی، جشن‌های قدرت، جشن‌های مردمی مانند کارناوال، تکرارهای تقویمی مانند جشنواره‌های سال نو، بهار و تابستان.
■ جنبه های مالی و سازمانی: هزینه ها، قراردادها، حقوق، امپرساریوها، بلیط ها، اشتراک ها، تورها.
■ اطلاعاتی که باید به مردم ارائه شود: اطلاعیه ها، پوسترها، تبلیغات، رژه ها.
■ فضاهای اجرا و فضاهایی برای تماشاگران: فضاهای اجرا به تمام معنی ممکن.
■ دکورها، نورپردازی، صدا، گریم، لباس، وسایل.
■ روابط برقرار شده بین بازیگر و تماشاگر.
■ وسیله حمل و نقلی که توسط بازیگران و حتی تماشاگران اتخاذ می شود.

تکنیک های کمکی نه تنها در طول دوره های مختلف تاریخی، بلکه در تمام سنت های نمایشی تکرار می شوند. آنها با تعامل دیالکتیکی در طبقه بندی اعمال، به نیازهای اساسی پاسخ می دهند که در همه سنت ها مشترک است، زمانی که یک اجرا باید ایجاد و به صحنه برود. بررسی اجمالی تطبیقی تکنیک‌های کمکی نشان می‌دهد که فرهنگ مادی کنشگر، با فرآیندها، فرم‌ها و سبک‌های متنوع خود، از روشی نشأت می‌گیرد که بازیگران به همان نیازهای عملی پاسخ می‌دهند. پژوهش نویسندگان برای این جنبه از مردم شناسی تئاتر بر اساس بررسی شیوه ها، متون و 1400 تصویر انتخاب شده به عنوان نمونه بود.

کتاب پنج قاره تئاتر

یوجنیو باربا
یوجینیو باربا زادهٔ ۲۹ اکتبر ۱۹۳۶ در بریندیزی ایتالیا ، کارگردان تئاتر و نویسنده اهل ایتالیا است که در دانمارک در شهر هولشتبرو زندگی می‌کند.او مؤسس گروه تئاتر مطرح اودین تئاترت (Odin Teatret) و مدرسهٔ بین‌المللی انسان‌شناسی تئاتر است که هر دوی آن‌ها در هولستبروی دانمارک واقع شده‌اند.در طول چهل‌وپنج سال گذشته یوجینیو باربا ۶۵ نمایش را با گروه اودین تئاترت و گروه تئاترو موندی کارگردانی کرده که آماده شدن برخی از آن‌ها دو سال طول کشیده‌است.