کتاب در جستجوی زبان نو

Looking for a new language
تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید
کد کتاب : 11542
شابک : 9789643510978
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 616
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 29 اردیبهشت

معرفی کتاب در جستجوی زبان نو اثر رویین پاکباز

چنین به نظر می رسد که دانش هنرهای تجسمی به رغم گسترش نسبی این هنرها هنوز در جامعه ما از وسعت و عمق لازم برخوردار نیست. تاثیر منفی این کاستی را در عرصه های مختلف نقد هنری از تحلیل و نقد تا فعالیت های خلاقه می توان ملاحظه کرد. خصوصا در آنجا که هنرمند یا منتقد و یا تماشاگر به هنر نوین می پردازد، اهمیت توسعه و تعمیق شناخت هنری آشکارتر می شود. زیرا در این مورد روشی معین در «دیدن»، و مساله زبانی جدید پیش می آید که دست کم دانشی مناسب را در زمینه های تاریخی، زیبایی شناسی، و فنی می طلبد. انگیزه تدوین کتاب حاضر از همین نیاز برآمده است.
در جستجوی زبان نو در پی جوابی به این پرسش است که چرا دانش هنرهای تجسمی در جامعه ما از وسعت و عمق لازم برخوردار نیست. کوشش نویسنده ی فرهیخته ی این اثر بر آن بوده تا تحول هنر نقاشی در دوره ای معین و با توجه به مسائل هنری، اجتماعی و تاریخی را بازنموده، ارتباط این جنبه ها و نقش موثر عوامل عینی و ذهنی در پیدایی سبک های جدید نقاشی را توضیح دهد.

کتاب در جستجوی زبان نو

رویین پاکباز
رویین پاکباز (متولد سال ۱۳۱۸)، تاریخ‌نگار هنر، منتقد و نقاش نوگرای ایرانی است که نقش مهمی را در تبدیل رشتهٔ تاریخ هنر به یک زمینهٔ علمی و دانشگاهی در ایران بر عهده داشته‌است. مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی او «دائرةالمعارف هنر» در سه جلد و «نقاشی ایران از دیرباز تا امروز» برشمرده می‌شوند.رویین پاکباز دانش‌آموختهٔ دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشتهٔ نقاشی (۱۳۴۷) است و کارشناسی ارشد خود را رشتهٔ زیباشناسی از دانشگاه پاریس یک دریافت کرد (۱۳۵۶...
قسمت هایی از کتاب در جستجوی زبان نو (لذت متن)
موندریان و کاندینسکی به فلسفه های خاور زمین گرایش داشتند، عرفان شرقی موندریان در پس نظمی استوار و معقول نهفته بود، و پیوند کاندینسکی با تفکر شرقی در یگانگی مرموز رنگ ها و شکل ها جستجو می شد که به زعم او همان حقیقت هستی عالم بی نهایت بزرگ کهکشان ها ست. در این دو نقاش باز شاهد همان تقابل احساس و عقل هستیم که قبلا در دلاکروا و انگر و سپس در ون گوک و سزان دیدیم.