کتاب برابرهای علوم بلاغت در فارسی و عربی

Equations of rhetoric science in Persian and Arabic
کد کتاب : 12036
شابک : 9789640015728
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب برابرهای علوم بلاغت در فارسی و عربی اثر سید حمید طبیبیان

کتاب "برابرهای علوم بلاغت در فارسی و عربی" از "سید حمید طبیبیان" که "بر اساس تلخیص المفتاح و مختصر المعانی" به نگارش درآمده، متعلق به مجموعه ی زبان شناسی، ادبیات و فرهنگ انتشارات امیرکبیر است که در بیش از 500 صفحه به چاپ رسیده است. در این اثر نویسنده علوم و بلاغت و فصاحت را در کلمه، کلام و متکلم مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در بخش اول کتاب به معانی می پردازد. اسناد خبری، مجازی، مسند و مسند الیه و ابعاد مختلف آن، ضمیر و اسم ظاهر، وابسته های فعل، مطالب مربوط به قصر، ابعاد مختلفی که باید در انشا مورد توجه قرار بگیرد نظیر تمنا یا آرزو، استفهام یا پرسش، امر یا فرمان، نهی یا بازداشت و ندا یا فراخواند، جزئیات مربوط به فصل و وصل، اطناب، مساوات، گونه های مختلف ایجاز نظیر ایجاز قصر و ایجاز حذف در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند.
بخش دوم کتاب به دانش بیان می پردازد؛ در ابتدا تشبیه حسی، عقلی، ترکیبی از این دو، تشبیه خیالی و تشبیه وهمی زیر ذره بین قرار گرفته اند. پس از آن نوبت به وجه شبه می رسد که انواع مختلف آن نیز مورد بررسی قرار می گیرد. از دیگر مواردی که به آن پرداخته شده ادات تشبیه، غرض های تشبیه و اقسام تشبیه است و سپس نوبت به بحث حقیقت و مجاز، استعاره، کنایه و اقسام مختلف هر کدام می رسد.
دانش سومی که در بخش بعدی کتاب مورد بررسی قرار می گیرد، بدیع نام داشته و و در اینجا از شاخص ترین موضوعات می توان به آرایه های معنوی، مراعات نظیر،ایهام تناسب، عکس، تجرید، مبالغه مقبوله، حسن تعلیل، مدح شبیه به ذم و بالعکس، استدراک، توجیه، جناس و سجع و انواع آن ها، موازنه، قلب و تشریع اشاره کرد.

کتاب برابرهای علوم بلاغت در فارسی و عربی

دسته بندی های کتاب برابرهای علوم بلاغت در فارسی و عربی
قسمت هایی از کتاب برابرهای علوم بلاغت در فارسی و عربی (لذت متن)
برخی فصاحت کلام را در تهی بودن آن از کثرت تکرار و تتابع اضافات نیز دانسته اند . کثرت تکرار: آن است که یک واژه چند بار در یک جمله آورده شود مانند بیت متنبی: و تسعدنی فی غمزه بعد غمزه/ سبوح لها منها علیه شواهد. اسبی تیزتک- که بر نژاده بودنش از خود بر خود گواه ها دارد- مرا در گرداب ها یاری می رساند . و مانند بیت سعدی: قومی غم دین دارد و قومی غم دنیا/ بعد از غم رویت غم بیهوده خورانند. تتابع اضافات: آوردن چند واژه است با کسره های اضافه مانند بیث عبد الصمد بن منصور معروف به ابن بابک : حمامة جرعا حومة الجندل اسجعی/ فأنت بمرای من سعاد و مسمعی. ای کبوترریگ زار ، گرداگرد سنگنان آواز سرده ، زیرا تو در دیدگاه و گوش رس سعادی. و مانند بیت سعدی: خواب نوشین بامداد رحیل/ باز دارد پیاده را ز سبیل. به نظر برخی اگر کثرت تکرار و تتابع اضافات در سخن تنافر و ناهنجاری پدید نیاورد به فصاحت سخن زیان نمی رساند بلکه گاهی زیبایی و موسیقای دلنشینی به سخن می بخشد مانند ابیات زیر از مولوی: کی باشد و کی باشد و کی باشد و کی/ می باشد و می باشد و می باشد و می