کتاب کبریت

Matches
کد کتاب : 12831
شابک : 978-600-152-222-2
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کبریت اثر شهروز مهاجر

در زندگی روزمره ی هر یک از ما، کالا هایی موجودند که تاریخچه ی طولانی را در پس خود داشته و به شکل های مختلفی درآمده اند تا این که به شکل کنونی خود در دست ما قرار بگیرند. یکی از این موارد کبریت است. اثر پیش رو که طراحی جلد آن الهام گرفته از قوطی کبریت است، تاریخچه ی جالب و پرماجرای آن را توسط شهروز مهاجر مورد بررسی قرار می دهد.
با پیگیری نحوه اختراع و سپس ورود کبریت به ایران، نویسنده نشان داده است که چطور این کالا جای خود را در سبک زندگی مردم ایران پیدا کرد و سپس با استقبال از فروش آن، فکر تولید کبریت به ذهن ایرانیان خطور کرد. البته صنعت کبریت سازی داخل کشور، مسیر پر فراز و نشیبی را طی نمود تا در رقابت با کبریت های وارداتی که هم از قیمت کمتری برخوردار بودند و هم جاکبریتی های وزین تری داشتند، توانست قد علم کرده و جای خود را در میان سایر صنایع داخلی محکم کند.
با تبدیل شدن کبریت به یک عضو ضروری در پیشبرد زندگی ایرانیان، کارخانه های مختلفی اقدام به سرمایه گذاری و تولید آن نموند که نویسنده با ارائه ی تاریخچه ای کوتاه و خواندنی از هر کدام آن ها، مخاطب را با نخستین پیشگامان این صنعت آشنا می سازد. صنعت کبریت سازی در دهه سی شمسی به چنان پیشرفتی دست پیدا می کند که نهایتا اتحادیه ی صنفی کبریت سازی هم تاسیس می گردد. شهروز مهاجر، تاریخ نگار هنری کشورمان در پژوهشی همه جانبه و وسیع، تاریخچه ی جامعی را از واردات و ساخت کبریت به کشور ارائه نموده که در کنار تصاویر ارائه شده از چند صد کبریت ساخت ایران و خارج از کشور، به پیشینه ی هنری و تاریخی این چوبک آتش زن پرداخته است.

کتاب کبریت

قسمت هایی از کتاب کبریت (لذت متن)
پیشینه ی تولید صنعتی کبریت را می توان از نیمه ی نخست قرن هجدهم به بعد، یعنی با اختراع کبریت سایشی توسط جان واکر در سال ۱۸۲۷ دنبال کرد. اما برخی از ملت ها پیش از این تاریخ خود را مبدع نخستین شکل ابتدایی کبریت می دانند. مثلا چینی ها معتقدند نخستین نوع کبریت را خانم های تنگدست دربار در جریان محاصره ی نظامی بخشی از چین در حدود ۵۷۷م ابداع کرده اند. توصیف این کبریت ها در کتابی به نام شرح عجایب و غرایب که در حدود ۹۵۰م توسط نویسنده ای به نام تائوگو نوشته شده، چنین آمده است:" در شب، به هنگام نیاز فوری، شاید مدتی طول بکشد که برای روشن کردن چراغ آتش درست کنند. اما انسان مبتکری چوب های کوچک بلوط را با گوگرد آغشت و آن ها را آماده ی مصرف نگه داشت. این چوب ها با کوچکترین تماس شعله می زنند. اندازه ی شعله به اندازه ی دانه ی گندم است، این چیز غریب را قبلا غلام آتش بیار می خواندند. اما بعدا که به صورت کالای تجاری در آمد، به چوب آتشزنه معروف شد." احتمالا همین کبریت در قرن شانزدهم توسط مسافران به اروپا برده می شود.