کتاب فصلنامه حلقه - شماره سوم

halghe magazine
فصلنامه سینمایی
کد کتاب : 133900
مترجم :
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 252
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2023
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 31 اردیبهشت

معرفی کتاب فصلنامه حلقه - شماره سوم اثر مجموعه ی نویسندگان

فصلنامه‌ی حلقه، مجله‌ای سینمایی است که تا به ‌حال سه شماره از آن منتشر شده است. فصلنامه‌ی سینمایی حلقه در هر شماره سینما را در جهات و نگاه‌های مختلف بررسی می‌کند. هر شماره بخش‌های مختلف و ابعادی از سینمای را در بر می‌گیرد که بسته موضوع آن بخش‌بندی شده است. برخی از بخش‌های این مجله شامل سینمای مستند، سینمای ایران، سینمای جهان، مصاحبه با سینماگران حال‌حاضر، معرفی یا نقد یک کتاب سینمای و ... می‌شود.
در سومین شماره‌ی فصنامه‌ی حلقه به فیلم‌هایی با درون‌مایه‌ی «سفر بی‌بازگشت» پرداخته شده است. سفرهای بی‌بازگشت فصنامه‌ی حلقه در بهار ۱۴۰۳ منتشر شده است. بخش اول مجله درباره‌ی موضوع اصلی این شماره، مقاله‌ها و جستارهایی منتشر شده است که نویسندگان آن افرادی مانند محمدامیر جلالی، فرید متین، اشکان صادقی‌فرد و ... است. بخش دوم آن با نام یک فیلم، یک ژانر، به بررسی فیلم‌هایی مانند «ژی‌ژی»، «انتقام ساموریایی»، «بر زمین خطرناک»، «معجزه‌ی مورگانز کریک» و ... پرداخته شده است.
در بخش بعدی شماره‌ی سفر بی‌بازگشت فیلم‌هایی از سینمای جهان انتخاب شده و نقد و بررسی شده‌اند. رامان عباسی سینمای کریستوفر نولان و داستان‌های هزارتویی‌اش را بررسی کرده است. الکساندر آوانسیان نقدی و بررسی از فیلم «کنت» ارائه داده است. مهدی جمشیدی مصاحبه‌ای از تاد هینز را ترجمه کرده است و مژده حق‌شناس دو فیلم آخر کارگردان کره‌ی جنوبی، هونگ سانگ‌سو را بررسی کرده است.
بخش‌های دیگر مجله نیز شامل جستارهایی درباره‌ی حوزه‌ی سینمای مستند، نقد کتاب «مقدمه‌ای بر سینمای ژاپن» و در بخش سیمای ایران مصاحبه‌ای با «علی دژکان» صورت گرفته و به موضوع طلاق و ازدواج اجباری صورت گرفته در آخرین مقاله‌ی این بخش نیز گفت‌وگویی با سعید قطبی‌زاده منتشر شده است.
بخش آخر فصلنامه‌ی حلقه به دنیای انیمیشن اختصاص داده شده است. آخرین بخش «سفر بی‌بازگشت» شامل دو جستار است که اولی را کامبیز حضرتی درباره‌ی سه انیماتور ایرانی در دهه‌ی سی خورشیدی است که نام‌هایشان عبارت‌اند از «اسفندیار احمدیه» که به نوعی از او به عنوان پدر انیمیشن ایران یاد می‌شود، «جعفر تجارت‌چی» که برای نخستین بار کارتونی از ملانصرالدین را ساخت و دیگری «پرویز اصانلو» که کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده‌ی فیلم «شهر فرنگ» است.
در آخرین مقاله نیز عاطفه ملکی مختصری از تاریخ انیمیشن در جهان را بازگو کرده است..
سومین شماره از فصلنامه‌ی حلقه، با نام «سفر بی‌بازگشت» در ۲۵۶ صفحه در بهار ۱۴۰۳ منتشر شده است.

کتاب فصلنامه حلقه - شماره سوم