کتاب گذشته ی یک توهم

El Pasado de Una Ilusion
جستاری در باب اندیشه ی کمونیسم در قرن بیستم
کد کتاب : 134429
مترجم :
شابک : 978-6229397039
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 909
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 30 اردیبهشت

معرفی کتاب گذشته ی یک توهم اثر فرانسوا فوره

کمتر کتاب تاریخی را می‌توان یافت که مسئله‌ی خاصی در تاریخ را با نگاهی سازمان‌یافته و هدفمند مورد کنکاش و بررسی قرار داده باشد. ازاین‌رو چنین کتابی نه‌تنها مرور تاریخ که بررسی چگونگی وقوع حوادث و علل و زمینه‌های آن است. کتاب «گذشته‌ی یک توهم» اثری گران‌سنگ از «فرانسوا فوره» متفکر فرانسوی، چنین کتابی است که پنجره‌ای نو نسبت به صحنه‌ی کمونیسم در دید مخاطب می‌گشاید.
نویسنده در این اثر پدیده‌ی کمونیسم را چون یک توهم همه‌گیر مورد بررسی قرار داده و با تشریح وضعیت وطن اصلی این توهم یعنی شوروی زمینه‌های اجتماعی و ایدئولوژیکی استقبال، همه‌گیری شکوفایی و در نهایت فروپاشی آن را به تفضیل مورد بررسی قرار داده است. نویسنده در جایی از این اثر عنوان می‌کند که کمونیسم شوروی تخیل توده‌ها و انسان‌ها را به خود جذب کرد و کسی نمی‌توانست واقعیت این تفکر را ببیند. اما به‌واقع چه می‌شود که بزرگ‌ترین اندیشمندان و متفکران زمانه هم‌صدا با مردم عادی تحت‌تأثیر چنین به‌اصطلاح توهمی قرار می‌گیرند که تمام اندیشه و توان خود را در راه خدمت به آن فدا می‌کنند؟ هنر فرانسوا فوره آنجاست که این سوال لاینحل را چنان واکاوی و ریشه‌یابی می‌کند که خواننده به جواب پرسش‌های خود در این کتاب می‌رسد.
«گذشته‌ی یک توهم» چکیده‌ای از تکامل فکری مکتب کمونیسم است که به بررسی دقیق مفاهیم بورژوازی، روشنفکران ناسیونالیست و یهودیان تأثیرگذار در تاریخ اروپا پرداخته است. نویسنده چارچوب فکری کمونیسم را در بررسی موشکافانه‌ی رویداد‌های مهم تاریخی از جمله جنگ جهانی اول، رکود بزرگ، جنگ داخلی فرانسه، جنگ جهانی دوم، مرگ استالین و جنگ سرد ردیابی می‌کند و تصویری چندوجهی از زمینه‌های اجتماعی و تاریخی شکل‌گیری این مکتب ارائه می‌کند.
در نهایت کتاب نشان می‌دهد چگونه چنین سازوکار فکری علی‌رغم نتایج هولناک و تغییر 180 درجه‌ای در آرمان‌ها بازهم زنده می‌ماند، رشد می‌کند و حتی شکوفا می‌شود.
نویسنده با انتخاب عنوان «گذشته‌ی یک توهم» امیدوار بوده است که هشداری به طرف‌داران کمونیسم در قرن بیستم و پس از آن داده باشد که این مکتب توهمی بیش نبوده است؛ اما در صفحات پایانی به‌وضوح نگرانی خود را عنوان می‌کند که آیا جهان توان گذر از این توهم را پیدا می‌کند یا خیر؟

کتاب گذشته ی یک توهم

فرانسوا فوره
فرانسوا فوره (به فرانسوی: [fʁɑ̃swa fyʁɛ]؛ 27 مارس 1927 - 12 ژوئیه 1997) مورخ فرانسوی و رئیس بنیاد سن سیمون بود که بیشتر به خاطر کتاب هایش در مورد انقلاب فرانسه شناخته می شود. فوره از سال 1985 تا 1997 استاد تاریخ فرانسه در دانشگاه شیکاگو بود.
قسمت هایی از کتاب گذشته ی یک توهم (لذت متن)
انقلاب فقط شیوه‌ای برای تغییر وضعیت و میان‌بری به‌سوی آینده نیست، بلکه حالتی اجتماعی و وضعیتی روحی است که طی آن، متون حقوقی با مشتی عبارات انتزاعی در خدمت قدرتمندان قرار می‌گیرد و افراد واقعی، دیکتاتوری‌هایی تأسیس می‌کنند که در اصل فراتر از قانون است، چون خود را منشأ شکل‌گیری قانون می‌داند.... پدیده‌ی شوروی توانست به طرز حیرت‌آور و نیرومندانه‌ای تخیل انسان‌ها را به خود جلب کند و هیچ‌کس واقعیت اصلی این نظام سیاسی را نمی‌دید. جذابیت اصلی این انقلاب برای انسان‌ها در این بود که رخ داده بود، و پایداری آن باعث شد به‌سرعت حالتی افسانه‌ای پیدا کند...