کتاب دو دنیا

Two worlds
کد کتاب : 13465
شابک : 978-9644481970
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 215
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دو دنیا اثر گلی ترقی

کتاب دو دنیا نوشته گلی ترقی شامل 7 داستان کوتاه به نام های: اولین روز، خانم ها، آن سوی دیوار، گل های شیراز، فرشته ها، پدر و آخرین روز است که در واقع جلد دوم کتاب خاطره های پراکنده می باشد. در اولین داستان کتاب می خوانیم که راوی که خود نویسنده است بدلیل مشکلات روحی در یک بیمارستان روانی بستری شده و بنا به گفته پزشکان برای رهایی از این وضعیت باید قلم بردارد و شروع به نوشتن کند، بنابراین نویسنده خاطراتش را از دوران کودکی تا بزرگسالی مرور می کند. هر داستان یکی از خاطراتی است که نویسنده در ذهنش مرور می کند و در داستان آخرین روز خانم ترقی سلامتی خود را بدست آورده و از بیمارستان خارج می شود. یکی از ویژگی های داستان های گلی ترقی این است که زنان نقش پر رنگی دارند. داستان ها از دوران کودکی و بزرگسالی خود نویسنده نشأت می گیرد از محله های تهران قدیم در اواخر دهه 1320 تا 1367 که به خوبی توانسته آن ها را تصویر سازی کند تا آسایشگاهی در حومه پاریس. داستان های گل های شیراز و آن سوی دیوار توانسته اند در دوره ی سوم جایزه هوشنگ گلشیری به عنوان داستا های برگزیده انتخاب شوند. همچنین داستان درخت گلابی او نیز توسط داریوش مهرجویی به فیلم تبدیل شده است.

کتاب دو دنیا

گلی ترقی
گلی ترقی، (زاده ۱۷ مهر ۱۳۱۸) نویسنده ایرانی ساکن فرانسه است.گلی ترقی در ۱۷ مهر ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد. پدرش لطف‌الله ترقی مدیر مجلهٔ ترقی بود. در خیابان خوشبختی به‌دنیا آمد. گلی ترقی در شمیران به مدرسه و سپس دبیرستان انوشیروان دادگر رفت. در ۱۹۵۴ پس از به پایان رساندن سیکل اول دبیرستان به آمریکا رفت. ۶ سال در آمریکا زندگی کرد و در رشتهٔ فلسفه فارغ‌التحصیل شد و از آن‌جا که زندگی در آمریکا را دوست نداشت به ایران بازگشت. پس از بازگشت، به داستان‌نویسی روی آورد. او ۹ سال...
قسمت هایی از کتاب دو دنیا (لذت متن)
برای من هم چادر نمازی گلدار دوخته و وادارم می کند پا به پای او نماز بخوانم . من نمازهایم را جمع می کنم و مال سه چهار روز را با هم می خوانم . گاهی وقت ها که عجله دارم جر می زنم و رکعت ها را کوتاه می کنم و سر و ته قضیه را هم می آورم .

گیتی خانم از تمام آنها بهتر است چون بدجنس و دروغگو نیست . همین است که هست ، خوب یا بد . نمی ترسد و به حرف های پشت سرش اهمیت نمی دهد .

اولین بار است که بستنی آلبالویی به تهران و سر پل رسیده و مزه ی این بستنی با تمام مزه هایی که تا کنون چشیده ام فرق دارد . چیزی است مثل مزه ی اولین عشق ، اولین نمره ی بیست ، اولین سیگار یواشکی .