کتاب ریشه های رومانتیسم

The Roots of Romanticism
کد کتاب : 18159
مترجم :
شابک : 978-9649971063
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 31 اردیبهشت

برنده ی جایزه ی کتاب سال 1386

معرفی کتاب ریشه های رومانتیسم اثر آیزایا برلین

"ریشه های رومانتیسم" اثری است از مجموعه سخنرانی های ایراد شده توسط "آیزایا برلین" که به دلیل استقبال زیاد چندین بار از رسانه ها پخش شد و هم اکنون نسخه ی چاپی آن در دسترس مخاطبان است. از دیدگاه برلین، رمانتیک ها، جنبشی انقلابی، گسترده و بی همتایی را در دیدگاه بشریت نسبت به خود ایجاد می کنند. این مکتب، باورهای سنتی از حقیقت عینی و اعتبار در اخلاقیات را به وسیله نتایج فراگیر و نامعلوم نابود ساخته است. "آیزایا برلین" جایی دیگر درباره ی رمانتیک ها اظهار داشته: جهان از زمان ظهور آن ها دیگر مثل قبل نبوده است و سیاست ها و اخلاقیات ما عمیقا توسط آنان متحول گشته است. بدون شک این ریشه ای ترین، مهیج ترین و به نحوی دهشتناک ترین دگرگونی در چشم انداز بشر در جهان مدرن بوده است.
در "ریشه های رومانتیسم"، "آیزایا برلین" به بررسی تلاش های بیشمار صورت گرفته جهت تعریف رومانتیسم، تقطیر عصاره ی آن و دنبال کردن ردپای توسعه ی آن از نخستین جرقه ها تا ستایش اغراق آمیزش دنبال می کند و بدین صورت نشان می دهد که چطور میراث جاودان آن به چشم اندازهای ما نفوذ کرده است.
طراوت سخن و آگاهی "آیزایا برلین" در ترکیب با فصاحت بی نظیر و خرد او، گستره ی وسیعی از عقاید متفکران بزرگ قرن هجده و نوزده میلادی را در بر می گیرد که از جمله ی آنان می توان به کانت، روسو، بتهوون، بایرون، گوته، شیلر و بلیک اشاره کرد. "آیزایا برلین" اشاره می کند که ایده ها و اخلاقیات این اشخاص و برخی چهره های دیگر، به شکل گیری ناسیونالیسم، دموکراسی و توتالیتاریانیسم، اگزیستانسیالیسم و جایگاه متعالی هنر کمک کرده است. کتاب "ریشه های رومانتیسم"، مجموعه ای ثبت شده از عقاید یکی از تاثیرگذارترین فلاسفه ی قرن است که تجزیه و تحلیل جنبشی که مسیر تاریخ را تغییر داد، امکان پذیر می کند.

کتاب ریشه های رومانتیسم

آیزایا برلین
آیزایا برلین (۶ ژوئن ۱۹۰۹ – ۵ نوامبر ۱۹۹۷) فیلسوف سیاسی، اندیشه‌نگار و نظریه‌پرداز سیاسی و استاد دانشگاه و جستارنویسی بریتانیایی بود. آوازه‌اش در بیشتر عمر مرهون دفاع از لیبرالیسم، گفتگوهای مهم و درخشان، حمله به تحجر، تعصب و تندروی سیاسی و نوشته‌های قابل فهم در زمینهٔ تاریخ اندیشه‌هاست.وی در خانواده‌ای متمول و یهودی در ریگا پایتخت لتونی، (در آن زمان لتونی جزء روسیه بود) به‌دنیا آمد. پدرش مندل برلین، تاجر ثروت‌مند چوب بود. خانوادهٔ برلین در ۱۹۱۵ به...
دسته بندی های کتاب ریشه های رومانتیسم
نکوداشت های کتاب ریشه های رومانتیسم
The lecture pace of this volume makes it an excellent resource for both beginning researcher and seasoned scholar.
شیوه ی سخنرانی این جلد ، آن را هم برای محققین تازه کار و هم برای پژوهشگران باتجربه به یک منبع عالی تبدیل می کند.
Library Journal Library Journal

A superlatively readable and absorbing primer. . . . As Berlin unfolds [Romanticism's] development, politics and art as we know them become more comprehensible than ever before.
الفبای آغازین کاملا خواندنی و جذاب...همانطور که برلین توسعه ی رمانتیسیسم را تشریح می کند ، سیاست و هنری که می شناختیم بیش از هر زمان دیگری قابل درک می شوند.
Booklist Booklist

A fascinating intellectual history. . . . Berlin partakes in a kind of victory celebration, an often breathless study of the movement that ended the hegemony of the rationalist tradition.
یک تاریخ فکری جذاب. . . . برلین پیروزمندانه ظاهر شده است، مطالعه ای نفس گیر از جنبشی که به سلطه ی سنت خردگرایی خاتمه داد.
New York Times Book Review New York Times Book Review

Thoroughly brilliant, often thrilling and yet always accessible.
اثری کاملا درخشان ، اغلب هیجان انگیز و در عین حال قابل درک.
Publishers Weekly Publishers Weekly

قسمت هایی از کتاب ریشه های رومانتیسم (لذت متن)
این تصور که بصیرتی کامل در جایی خشک و انتزاعی وجود دارد و نیز این که رسیدن به این حقیقت، که شبیه حقایق خشک و انتزاعی ریاضیات است تنها مستلزم انضباط سخت و روش خاص است، بر بسیاری از متفکران بعد از افلاطون نیز تاثیرنهاده است. خاصه متفکران دوران رنسانس که افکار مشابه داشتند و نیز بی گمان اندیشمندانی چون اسپینوزا و متفکران قرن هجدهم و نیز متفکران قرن نوزدهم که رسیدن به نوعی دانش -اگر نه دانش مطلق، دانش کم و بیش مطلق -را میسر می دانستند و بر پایه همین باور سامان دادن به عالم و ایجاد نوعی نظم عقلانی را ممکن می شمردند، ... این الگوها بدون استثنا کارشان را با نجات مردم از خطا و سردرگمی و از دنیای غیر عقلانی آغاز می کنند و می کوشند این دنیا را به یاری همین الگوها برای خود تبیین کنند؛ اما کم و بیش همه آن ها سرانجام به اسارت همان مردم می انجامند، چرا که قادر نیستند کل آن تجربه را توضیح دهند. این الگوها در آغاز آزادی بخش اند و در انجام کار به نوعی خودکامگی می رسند.