کتاب معسومیت

Masoumiat
کد کتاب : 20019
شابک : 978-9642134403
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 27 اردیبهشت

معرفی کتاب معسومیت اثر مصطفی مستور

مصطفی مستور نویسنده‌ای است که معمولا کارهایش با استقبال خوانندگان روبرو می‌شود. رمان روی ماه خداوند را ببوس مشهورترین کتاب اوست. مستور در کتاب معسومیت هم تلاش کرده است تا خوانندگان آثارش را راضی نگه دارد و تا حد زیادی هم موفق شده است، به‌طوری‌که تیراژ چهارهزارتایی کتاب در چاپ اول خیلی زود تمام شد. رمان معسومیت همانند کارهای دیگر مستور رمانی کم حجم است که در بیست و سه بخش روایت می‌شود. توصیفات مستور موجز است و با جملات کوتاه به کارش ضرباهنگی تند می‌دهد و همین امر باعث می‌شود خواننده همراه داستان شود و حوصله‌اش سر نرود. شخصیت‌های معسومیت جوانانی هستند در جستجوی معنای زندگی. ماجرایی عشقی هم چاشنی اثر است. این رمان دیالوگ‌محور است و انگار سوالات و دغدغه‌های نویسنده در دهان شخصیت‌ها گذاشته شده است. حرف‌ها و پندهای عارفانه از زبان شخصیت‌ها نقل می‌شود. در جایی از رمان زندگی پیامبر را از دهان یکی شخصیت‌ها می‌شنویم و یا دختری خیابانی دربارۀ معنای زندگی با تشبیه و کنایه‌های عمیق سخن می‌گوید. مستور تلاش کرده است تا این شخصیت‌ها و دیالوگ‌هایشان باورپذیر از کار دربیایند. هر چند انگار خوانندگان آثار مستور به‌خاطر همین دیالوگ‌ها و شخصیت‌ها آثارش را دوست دارند.
ماجراهای رمان معسومیت، در زمستان سال ۹۵ و در تهران روی می‌دهد و از زبان مازیار یکی از شخصیت‌های رمان روایت می‌شود. داستان روایتگر زندگی دو دوست به نام اردلان و مازیار است. مازیار مدرسه را نیمه‌کاره رها کرده است اما به نوشتن علاقمند است. رمان را مازیار و به درخواست دوستش اردلان می‌نویسد. مازیار تحصیلاتش را ناتمام گذاشته و از همین رو املای او خوب نیست. نام کتاب (معسومیت به جای معصومیت) برگرفته از همین غلط‌های املایی مازیار است. براساس همین استدلال در متن رمان غلط‌های املایی زیادی وجود دارد و این موضوع با انتقادهای زیادی روبرو شده است.
معسومیت روایت زندگی مازیار، جوانی خسته و کلافه است که عاشق سینماست، برخوردی تصادفی با دوستی قدیمی (اردلان) او را به کار نویسندگی در رادیو می‌رساند. مازیار دختری به نام نادیا را که صدایش برای نمایش‌های رادیویی مناسب است به کار دعوت می‌کند. با ورود نادیا، داستان وارد مسیری جذاب‌تر می‌شود.
شادی و غم، پیچیدگی روابط عاطفی و انسانی و رابطۀ انسان با خدا از موضوعاتی است که در اغلب کارهای مستور دیده می‌شود. او این مضمون‌ها را با رنگ و لعابی از فلسفه و عرفان در هم می‌آمیزد و به‌نظر می‌رسد خوانندگان آثارش، این شیوۀ روایت را می‌پسندند. در رمان معسومیت نیز مازیار، راوی داستان، در حال نوشتن نمایشنامه‌ای دربارۀ یکی از عرفای قرن هفتم است و گفته‌هایی از او را در رمان نقل می‌کند.
رمان معسومیت هرچند، از عنصر تعلیق بی‌بهره است، اما با دیالوگ، توصیف و شخصیت‌پردازی قابل قبول و روایت روان داستان، می‌تواند خوانندگانش را راضی نگه ‌دارد.

کتاب معسومیت

مصطفی مستور
مصطفی مستور، زاده ی سال ۱۳۴۳، داستان نویس، پژوهشگر و مترجم ایرانی است. مستور در اهواز به دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۷ در رشته ی مهندسی عمران از دانشگاه شهید چمران اهواز فارغ التحصیل شد و دوره ی کارشناسی ارشد را در رشته ی زبان و ادبیات فارسی در همان دانشگاه گذراند. مستور نخستین داستان خود را در سال ۱۳۶۹ نوشت و در همان سال در مجله ی کیان به چاپ رساند. او نخستین کتاب خود را نیز در سال ۱۳۷۷ با عنوان «عشق روی پیاده رو» که شامل ۱۲ داستان کوتاه است، به چاپ رساند.
قسمت هایی از کتاب معسومیت (لذت متن)
از حیاط خونه که زدم بیرون پیاده رفتم طرف خونه. چند قدم که برداشتم باز اون فکر همیشگی اومد سراغم. درست نمی دونم اما از دو سال پیش که مامان و بابا از هم جدا شده بودند، هر وقت مامان را تو حیاط خونه می دیدم اون فکر مسخره می اومد سراغم. منظورم اینه که تا چند روز دلم می خاست رییس جمهوری، شهرداری، وکیلی وزیری چیزی بودم و می تونستم دستور بدم یک روز را به اسم «روز عروس» اسم گذاری کنند و تو اون روز همه زن های شهر از پیر و جوون گرفته تا مجرد و متاهل تا بچه و بزرگ و سالم و مریض و آزاد و زندونی، همه لباس عروس بپوشند و بریزند تو خیابون های شهر و همه جا را قرق نور کنند.