کتاب کین توزی

Ressentiment
کد کتاب : 21992
مترجم :

شابک : 978-9643805937
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 228
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1912
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 31 اردیبهشت

معرفی کتاب کین توزی اثر ماکس شلر

ماکس شلر (1874-1928) در سنت پدیدارشناسی در میان فیلسوفان عمده قاره آلمان در اوایل قرن بیستم مورد احترام و نادیده گرفته شده بود. مشاهدات و بینش‌های او در مورد «شکل خاص نفرت انسانی» و پدیده‌های اجتماعی و روان‌شناختی مرتبط، مبنایی توصیفی برای مفهوم فلسفی او از «کینه» فراهم کرد. شلر در سال 1928 به طور غیرمنتظره ای بر اثر حمله قلبی درگذشت. استنباط از افکار او از آن زمان همواره علاقه و بحث در مورد موضوعات مختلف را برانگیخته است. آثار او در فهرست کتاب سوزاندن نازی ها قرار داشت.
به عنوان مفهومی که به مطالعه اخلاق تعلق دارد، کینه توزی بیانگر فرآیند متضاد اخلاق غیررسمی ارزش‌های شلر است. اما همچنین می‌توان گفت که کینه توزی به یکباره تاریک‌ترین و همچنین روان‌شناختی‌ترین و جامعه‌شناختی‌ترین موضوعات شلر است که نشان‌دهنده بسیاری از یافته‌های بعدی در آن علوم اجتماعی خاص است.
خرد عامیانه با شناختن کینه توزی به‌عنوان یک چرخش ذهنی خودشکسته که غیرمولد و در نهایت اتلاف وقت و انرژی است، به معنای شلر نزدیک‌تر می‌شود. بلوغ به بسیاری از ما می‌گوید که تنفر پایدار به فرد نفرت‌انگیز بسیار بیشتر از هدف نفرت ما آسیب می‌زند. نفرت پایدار با جلوگیری از پیشرفت رشد عاطفی فراتر از احساس درد که به نوعی توسط کسی یا چیزی که منفور است (یعنی شخص دیگری، گروه یا طبقه ای از افراد) به بردگی می کشد.

کتاب کین توزی

ماکس شلر
ماکس فردیناند شلر (Max Ferdinand Scheler) (متولد ۲۲ اوت ۱۸۷۴ در مونیخ - درگذشته ۱۹ مه ۱۹۲۸ در فرانکفورت) فیلسوف آلمانی بود. وی در زمینه پدیدارشناسی و اخلاق فعالیت می‌کرد. از او به عنوان بنیان‌گذار جامعه‌شناسی معرفت یاد می‌کنند.شلر در دانشگاه ینا پزشکی و فلسفه خواند و در آن‌جا نزد فیلسوف برجسته ایده‌آلیست، رودولف کریستف یوکن تحصیل کرد.شلر روش پدیدارشناسی را از ادموند هوسرل گرفته و تغییراتی در آن ایجاد نمود تا بتواند در حوزه‌هایی غیر از آگاهی-پژوهی (که اهتمام ...
قسمت هایی از کتاب کین توزی (لذت متن)
کین توزی قسمی احساس لاعلاج و دائمی نفرت و تحقیر است که در برخی افراد و گروه ها روی می دهد. کین توزی ریشه در ناتوانی ها یا ضعف هایی به همان پایه لاعلاج دارد که افراد یا گروه های مزبور خلاصی از آنها ندارند. این ناتوانی ها نگرش های عاطفی فردی یا جمعی پدید می آورند که در همه حال منفی اند. ممکن است در کلّ یک فرهنگ، یک عصر، و سرتاپای یک نظام اخلاقی رخنه کنند. احساس کین توزی به داوری های اخلاقی نادرستی دربارۀ دیگر کسانی که از این احساس بری اند می انجامد.