کتاب آشنایی با سارتر

Sartre in 90 Minutes
کد کتاب : 22103
مترجم :
شابک : 978-9643055219
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 80
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 26 اردیبهشت

معرفی کتاب آشنایی با سارتر اثر پل استراترن

آشنایی با سارتر، از مجموعه‌ای با عنوان «آشنایی با فیلسوفان» است. این مجموعه را نشر مرکز منتشر کرده است. هدف مجموعۀ «آشنایی با فیلسوفان» آشنا کردن هر چه بیشتر مخاطبان با افکار و زندگی فیلسوفان مشهور دنیاست. هر جلد از این مجموعه، اطلاعاتی دقیق از سیر زندگی فردی و تحولات فکری و اجتماعی یک فیلسوف بزرگ در اختیار خواننده می‌گذارد. تمامی کتاب‌های این مجموعه ترجمه هستند و بسیاری از آن‌ها چندین بار تجدید چاپ شده‌اند. ویژگی بارز این مجموعه، زبان ساده و موجز آن است. در کتاب آشنایی با سارتر، خواننده با سیر زندگی سارتر از کودکی تا مرگ آشنا می‌شود. در حقیقت خواننده‌ای که چیزی جز نام سارتر در ذهن ندارد، با خواندن این کتاب، با فراز‌هایی از زندگی و ویژگی‌های برجستۀ این فیلسوف مطرح قرن بیستم آشنا می‌شود. سارتر، فیلسوف بزرگ اگزیستانسیالیست، نمایش‌نامه و رمان نیز می‌نوشت و در کنار آن مقاله و یادداشت هم می‌نوشت، چرا که فعال سیاسی و منتقد ادبی نیز بود.
سارتر بعد از آشنایی با پدیدار‌شناسی هوسرل و مطالعه در این زمینه، سعی کرد مکتب اگزیستانسیالیسم را، با نگاه و عقیده ویژه خودش، گسترش دهد. او عقیده داشت؛ انسان محکوم به آزادی است، چیزی به اسم طبیعت بشری وجود ندارد و انسان خودش، خودش را تعریف می‌کند و پیش می‌برد. سارتر در کتاب «ادبیات چیست»، که از کتاب‌های مشهور اوست، به طور مفصل به ادبیات پرداخته است؛ او در این کتاب دید و عقایدش را نسبت به ادبیات، قلم، روشنفکر و نویسنده بازگو کرده است.
سارتر، در دهه چهل و پنجاه در ایران نیز مورد توجه روشنفکران و نویسندگان قرار گرفت. بسیاری تحت تاثیر افکار او قرار گرفتند و برخی دست به ترجمۀ کار‌های او زدند. صادق هدایت اولین کسی بود که با ترجمه کتاب «دیوار» سارتر، نام این فیلسوف را در ایران مطرح کرد.
کتاب «آشنایی با سارتر» در کنار کتاب‌های کم‌حجم دیگر مجموعۀ «آشنایی با فیلسوفان» مقدمه خوبی است برای روشن کردن ذهن مخاطبانی که تازه می‌خواهند با بینش و نگرش این اندیشمندان و فیلسوفان معروف آشنا شوند. از دیگر کتاب‌های این مجموعه می‌توان به «آشنایی با افلاطون»، «آشنایی با سقراط»، «آشنایی با هگل» ، «آشنایی با شوپنهاور»، «آشنایی با کانت» و ....اشاره کرد.


کتاب آشنایی با سارتر

پل استراترن
پل استراترن (زاده 1940) نویسنده و شخصیت دانشگاهی انگلیسی است. وی در لندن متولد شد و در کالج ترینیتی، دوبلین تحصیل کرد و پس از آن برای دو سال در نیروی دریایی خدمت کرد. وی سپس برای زندگی به یک جزیره یونانی رفت. در سال 1966 او به هند و هیمالیا سفر کرد. رمان "یک فصل در آبیزسینیا" او، در سال 1972 جایزه سامرست مگام را گرفت.علاوه بر پنج رمان، وی همچنین کتابهای بیشماری در زمینه علم، فلسفه، تاریخ، ادبیات، پزشکی و اقتصاد به نگارش درآورده است.