کتاب همسفر باد

Companion of the Wind
کد کتاب : 23874
شابک : ‏‫‭978-6001522406
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 346
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 27 اردیبهشت

معرفی کتاب همسفر باد اثر محمودرضا بهمن پور

"همسفر باد" گزیده ای از آثار "هوشنگ پزشک نیا" بوده که گردآوری آن زیر نظر "محمودرضا بهمن پور" صورت گرفته است. "هوشنگ پزشک نیا" چهره ای شناخته شده در میان نقاشان ایرانی و از مشهورترین نقاشان نسل اول مدرنیسم کشور به حساب می آید. زندگی پرفراز و نشیب او همچون آثارش تعجب و شگفتی را بر می انگیزاند و بسیاری از منتقدان و جریان های روشنفکری معتقد بودند که اهمیت هنر و تاثیرات "هوشنگ پزشک نیا" بر هنر، سال ها بعد از مرگ او درک خواهد شد. وی نقاشی را از شاگردان کمال الملک آموخته بود اما به این میزان قانع نشد و پس از تحصیل در ترکیه، در جست و جوی آموختن اصولی نو، از مرزهای نقاشی کلاسیک فراتر رفت.
آنچه در زمینه ی آثار "هوشنگ پزشک نیا" خودنمایی می کند، توجه او به سوژه هایی است که بازتابی از تنهایی، نسیان و پریشانی را منعکس می کنند. وی جسارت و جرات را با قلمو به صفحه منتقل می کرد و استفاده از خطوط شکسته، زاویه دار و سریع و نقاشی هایی با رنگ های غالبا تیره، شهرتی شایسته برای او به ارمغان آورد و وی موفق شد آثارش را در چند نمایشگاه که با استقبال خوبی هم مواجه شد، در لندن و پاریس ارائه دهد. هویت ایرانی "هوشنگ پزشک نیا" در آثار او مشهود است و خودنمایی می کند؛ علاوه بر آن مضمون نقاشی های وی به زندگی مردم فقیر و تهی دستی اختصاص دارد که با شکیبایی و تلاش، زندگی و سختی هایش را تحمل می نمایند.
در گردآوری کتاب "همسفر باد"، علاوه بر "محمودرضا بهمن پور"، "توکا ملکی"، "رویین پاکباز"، "سیامک زنده دل"، "سهراب دریابندری"، "هادی هزاوه ای" و "حلیا فائزی پور" نیز همکاری داشته اند و نشر نظر آن را در سیصد و چهل و شش صفحه به انتشار رسانده است.

کتاب همسفر باد

قسمت هایی از کتاب همسفر باد (لذت متن)
پزشک نیا نسبت به شرایط اجتماعی حساس بود . توجه وی در تعداد زیادی از نقاشی هایش به موضوعات اجتماعی ، به ویژه زندگی روستاییان ، کارگران و زحمتکشان و طیفی از طبقه متوسط حکایت گر رنجی است که می برده است. دست نوشته هایی از او وجود دارد که دلسوزی مبهوت کننده ی وی را نسبت به طبقات کارگر و زحمتکش و روستاییان در مناطق محروم ایران نشان می دهد . او در آنها به دولت توصیه می کند که برای اینان پوشاک حداقلی تدارک ببیند تا چهره ی فقر و رنج و ناداری چنین آزاردهنده نباشد. فرزندان او ، به ویژه نیلوفر و سوسن ، سپری کردن زندگی سخت آن روزگار را با مهربانی بی دریغ او نشانه ی سلامت می دانند. به دلیل این روایت های متفاوت است که نمی توان در مورد دگرگونی های روحی و روانی هوشنگ پزشک نیا رای قطعی صادر کرد . همان طور که به درستی نمی توان از گرایش مذهبی سال های پایانی عمر او تحلیل قاطعانه به دست داد.