کتاب آن چه هنر است

What Art Is
کد کتاب : 28497
مترجم :
شابک : 978-6227858303
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 171
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 26 اردیبهشت

معرفی کتاب آن چه هنر است اثر آرتور کلمن دانتو

تأملی پر جنب و جوش درباره ماهیت هنر توسط یکی از مشهورترین منتقدان هنری آمریکا

یک اثر هنری بودن چیست؟ نویسنده و منتقد مشهور آرتور سی. دانتو به این سوال اساسی و پیچیده می پردازد. بخشی از تک نگاری فلسفی و بخشی مراقبه خاطره‌نویسی، «آن چه هنر است» این تفسیر رایج را که هنر مفهومی غیرقابل تعریف است به چالش می‌کشد، در عوض ویژگی‌هایی را که معنای جهانی را تشکیل می‌دهند، آشکار می‌کند. دانتو استدلال می‌کند که با وجود رویکردهای متنوع، یک اثر هنری همیشه با دو معیار اساسی تعریف می‌شود: معنا و تجسم، و همچنین یک معیار اضافی که بیننده ارائه می‌کند: تفسیر. دانتو استدلال خود را به شیوه‌ای قابل دسترس ارائه می‌کند که هم با فلسفه و هم هنر در ژانرها و دوره‌ها درگیر می‌شود، از تعریف افلاطون از هنر در جمهوری شروع می‌شود و تا پیشرفت هنر به‌عنوان مجموعه‌ای از اکتشافات، از جمله نوآوری‌هایی مانند پرسپکتیو، کیاروسکورو، و قیافه‌شناسی ادامه می‌یابد. دانتو با بحثی جذاب در مورد کارتن های حمل و نقل معروف اندی وارهول، که از لحاظ بصری از اشیاء روزمره ای که نشان می دهند قابل تشخیص نیستند، به پایان می رسد.

در سرتاسر کتاب، دانتو مشارکت فیلسوفانی از جمله دکارت، کانت، و هگل، و هنرمندانی از میکل آنژ و پوسن گرفته تا دوشان و وارهول را در این بررسی گسترده از ارتباط متقابل و جهانی بودن تولید زیبایی‌شناختی مورد توجه قرار می‌دهد.

کتاب آن چه هنر است

آرتور کلمن دانتو
آرتور دانتو (Arthur Danto‎; ۱ ژانویهٔ ۱۹۲۴ – ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳) فیلسوف، استاد دانشگاه و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود.وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون کمک‌هزینه گوگنهایم شده‌است.آرتور کلمن دانتو متولد ۱۹۲۴، منتقد هنر و استاد فلسفه است. او بعد از دو سال کار در ارتش به مطالعه تاریخ و کار هنری در دانشگاه وین مشغول شد و سپس برای ادامه تحصیلات به دانشگاه کلمبیا رفت و در آنجا رشته فلسفه را برای تحصیل برگزید. دانتو در سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۰ در پاریس تحت نظر موریس مرلو ـ پونتی ب...
نکوداشت های کتاب آن چه هنر است
Danto is an elegant and erudite writer, and his sentences go down smoothly
دانتو نویسنده ای ظریف و فرهیخته است و جملاتش به آرامی پیش می برد.
New York Times Book Review New York Times Book Review

Danto’s writing is elegant and his insights acute.
نوشته های دانتو ظریف و بینش او دقیق است.
Publishers Weekly Publishers Weekly

قسمت هایی از کتاب آن چه هنر است (لذت متن)
افلاطون تمامی این امور را نمود صرف در نظر گرفت یعنی همان مقوله ای که انواع چیزهایی که هنرمند به چگونگی ساختن آنها علم دارد به آن تعلق دارند از این رو وقتی میگوییم هنرمندان میتوانند میزی را ترسیم کنند، این سخن به این معناست که آنها [تنها] به نحوه ی نمودار شدن میز علم دارند. اما آیا واقعا از عهده ی ساختن میز بر می آیند؟ اصلا و ابدا به راستی نمود میز به چه دردی میخورد؟ در حقیقت میان هنر و فلسفه نزاعی وجود داشت از آن رو که در تربیت کودکان از اشعار شاعران بهره گرفته میشد این در حالی بود که به عقیده ی افلاطون وظیفه ی تربیت اخلاقی باید بر عهده ی فیلسوفان ،باشد همان کسانی که در تبیین نحوه ی بودن اشیا نه از تقلید، بلکه از واقعیت بهره می گرفتند.