کتاب پشت پرده کودتا

Behind the 1953 Coup in Iran
اوباش، فرصت طلبان، ارتشیان، جاسوسان
کد کتاب : 29364
مترجم : فریدون رشیدیان
شابک : 978-6220606376
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 560
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 27 اردیبهشت

معرفی کتاب پشت پرده کودتا اثر علی رهنما

پشت پرده ی کودتا جدید ترین اثر علی رهنما، اقتصاد دان و تاریخ شناس معاصر، یک بازسازی دقیق تاریخی از حوادث پیرامون کودتای بیست و هشت مرداد سال هزار و سیصد و سی و دو می باشد که منجر به سقوط محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران و دولت او گشت. سقوط و حذف مصدق از جایگاه قدرت احتمالا بیش از هر رخداد دیگری که در زمان تصدی او اتفاق افتاد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد و می توان دلیل اهمیت آن را به نقش دخالت های خارجی، اثرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن بر ایران و تاثیردراز مدت این برکناری بر روابط ایران و ایالات متحده ی آمریکا نسبت داد.
علی رهنما با بهره گیری از منابع آمریکایی، ایرانی و بریتانیایی، فاصله ی چهار روزه ی بین کودتای شکست خورده ی اول و کودتای موفقیت آمیز دوم را با دقت زیر ذره بین می برد و در جزییات دقیق و قابل توجهی، چگونگی ایده پردازی دو کودتا، توجیهات عقلانی آن ها و نحوه ی اجرای آن را به دست بازیگردان هایی از هر دو سمت انگلیسی-آمریکایی و ایرانی، مورد تحقیق و بررسی قرار داده است.
رهنما طی تحقیقاتی که با زحمت بسیار زیاد روی منابعی که پیش از این کمتر مطالعه شده بودند، به انجام رساند، بر شواهدی که مدت ها تحت سایه قرار داشت نوری از آگاهی افکند و نشان داد که چگونه گروه کوچکی از سیاست مداران شدیدا با نفوذ بریتانیایی و کارگزاران قدرت با ارتباطات همه جانبه ی خود، واقعیات را از طریق اعزام عوامل عملیاتی سازمان سیا به ایران بازنگری کردند و نقشه ای جدید و عملی و در نهایت موفقیت آمیز برای کودتا طراحی کردند.

کتاب پشت پرده کودتا

علی رهنما
علی رهنما متولد ۱۳۳۱ استاد اقتصاد و مدیر دوره کارشناسی ارشد مطالعات اسلام و خاورمیانه در دانشگاه آمریکایی پاریس است. او فرزند حمید رهنما و نوه زین العابدین رهنما است. کتاب‌های «مسلمانی در جستجوی ناکجاآباد»، «نیروهای مذهبی بر بستر حرکت نهضت ملی» و «خرافات به مثابه ایدئولوژی در سیاست ایرانیان از مجلسی تا احمدی‌نژاد» از جمله مهم‌ترین آثار او به شمار می‌روند.
قسمت هایی از کتاب پشت پرده کودتا (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: پشت پرده ی کودتا می کوشد خرده تاریخ مفصل آن دست از وقایعی را ارائه دهد که در ۲۸ مرداد به اوج خود رسیدند. این کتاب نه درباره ی مصدق است و نه فهرستی است از هدف های دولت او و دستاوردها یا شکست های این دولت، بلکه بیشتر پژوهشی است در باب سرنگونی مصدق و نیز در خصوص شرایط تحقق این سرنگونی. هم مصدق و هم متحدان و مخالفانش این وقایع را به راه انداختند، به آن ها واکنش دادند، و با آن ها تعامل برقرار کردند. از این رو، هر مطالعه ای درباره ی سرنگونی می بایست هم به مصدق و طرف دارانش، و هم به کسانی که او را سرنگون کردند، بپردازد و موقعیت ها و اعمال هر دو طرف را تجزیه و تحلیل، ارزیابی و گزارش کند. این مطالعه با تکیه بر شواهد و مدارک به کاربسته، نهایتا قصد دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا برکناری مصدق از قدرت، به دست خارجی ها طرح و اجرا شد، یا این که این واقعه یک کودتا، یک انقلاب، یک قیام خودجوش ملی و یا چیز دیگری بود. با غلبه ی مواضع قطبی شده، احتمالا هر گونه نتیجه گیری ای برچسب طرف دار مصدق و یا ضدمصدق بودن را به این اثر و نویسنده ی آن خواهد زد. بازتعریف تاریخچه ی ۲۸ مرداد، همچون تاریخچه ی هر کشمکش اجتماعی سیاسی دیگری، به بروز بعضی دلخوری ها و برآمدن پاره ای از قضاوت ها می انجامد. اثر حاضر تاریخچه ای است از وقایع ۲۸ مرداد برای کسانی که کنجکاوند بدانند در آن روز چه اتفاقی افتاد و چگونه چنین نتیجه ای حاصل شد.