کتاب فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه

A Guide to Philosophy in Six Hours and Fifteen Minutes
کد کتاب : 37053
مترجم :
شابک : 978-9643119317
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 136
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1971
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه اثر ویتولد گومبروویچ

ویتولد گومبرویچ (1904-1969)، رمان‌نویس، مقاله‌نویس و نمایشنامه‌نویس، یکی از مهم‌ترین نویسندگان لهستانی قرن بیستم بود. میلان کوندرا که نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال 1968 بود، او را «یکی از رمان‌نویسان بزرگ قرن ما» و جان آپدایک «یکی از عمیق‌ترین رمان‌نویسان متاخر» توصیف کرد.
آثار گومبرویچ توسط قدرت های حاکم در لهستان رسوایی و خرابکارانه تلقی شد و برای نزدیک به چهل سال توقیف شد. او آخرین سالهای خود را در فرانسه به تدریس فلسفه گذراند. این کتاب مجموعه ای از تأملات بر اساس سخنرانی های او است.
گومبرویچ در شش مقاله «یک ساعته» از کانت، هگل، شوپنهاور، کی یرکگور، سارتر و هایدگر بحث می کند و در یک قطعه کوتاه «پانزده دقیقه ای» به مارکسیسم می پردازد. متن - گوهر ادبی کوچکی پر از شوخ طبعی طعنه آمیز، بینش های درخشان، و انتقاد تحریک آمیز - تبار فلسفی آثار او را می سازد.

کتاب فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه

ویتولد گومبروویچ
ویتولد گومبروویچ (اوت ۱۹۰۴ —۲۵ ژوئیه ۱۹۶۹) رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس لهستانی و از پیشگامان تئاتر ابزورد بود. گمبرویچ در دانشگاه حقوق خواند اما به منظور دنبال کردند علاقه‌اش به ادبیات، شغل خود را رها کرد. پس از موفقیت بزرگ نخستین رمانش، فردیدورکه (۱۹۳۷) که تصویر مضحکی از جامعه آن زمان ارائه می‌کرد و موجب شوکه شدن خوانندگانش شد، به آرژانتین رفت و تا پس از جنگ جهانی دوم در آنجا ماند. از آنجایی که او نویسنده‌ای مهاجر بود، انتشار کتاب‌هایش در لهستان ممنوع شد. ا...
دسته بندی های کتاب فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه
قسمت هایی از کتاب فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه (لذت متن)
آغاز اندیشه مدرن. البته می توان آغازگر آن را دکارت هم دانست ( آغاز قرن هفدهم ) . در فلسفه دکارت یک مضمون محوری و مهم وجود دارد: شک مطلق. خردباوری از این جا آغاز می شود: شک مطلق در باره همه چیز، تا آن جا که خرد وادارمان کند ایده ای را بپذیریم. ( بنیان پدیدارشناسی هوسرل نیز همین است ) ــ سوژه: خود اندیشنده ــ ابژه: مثلا دوربین اپرا یا میز.