کتاب اصفهان و کاخ هایش

Isfahan and its palaces
کشورداری، تشیع و معماری بزم در آغاز دوران ایران مدرن
کد کتاب : 67947
مترجم :
شابک : 978-6006182100
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 463
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب اصفهان و کاخ هایش اثر سوسن بابایی

این تاریخچه به زیبایی مصور اصفهان صفوی (1501-1722) اشکال معماری و شهرسازی و شبکه‌های کنش اجتماعی-فرهنگی را بررسی می‌کند که منعکس‌کننده شیوه سلطنتی به‌طور مشخص اوایل مدرن و ایرانی-شیعی است.
یک کارزار عظیم ساختمانی، که در سال‌های 1590-1591 آغاز شد، اصفهان را از یک شهر استانی، قرون وسطایی و عمدتا سنی‌نشین به نمادی شهری محور از اولین امپراتوری شیعی امامی در تاریخ اسلام تبدیل کرد. روند تاریخی تشیع ایران صفوی و استقرار هنرها در جابجایی در دستور کار سیاسی-مذهبی خاندان شاهنشاهی حکایت از مطالعه سوسن بابایی در معماری کاخ و محیط های شهری اصفهان و پایتخت های پیشین تبریز و قزوین دارد. .
بابایی استدلال می‌کند که از آنجایی که ادعای صفویه مفروض وراثت امامان شیعه و هاله شکوه و جلال سلطنتی است که در مفاهیم باستانی ایرانی از سلطنت به ارث می‌رسد، به تدریج یک رژیم تشریفاتی ابداع شد که در آن دسترسی و نزدیکی به شاه سخت و غیرممکن فرض می‌شد. کاخ‌های تالار، گونه‌شناسی جدید در طرح‌های کاخ‌های اسلامی و بیان شهری- فضایی دسترسی و مجاورت، لنگرهای معماری این بحث هستند. در پرتو مقایسه ای فضاهای شهری و مجموعه های کاخ در جاهای دیگر و قبل از آن - در قلمرو تیموری، عثمانی و مغول و همچنین در پایتخت های اولیه اروپای مدرن - اصفهان صفوی به عنوان مظهر یک الگوی جدید معماری-شهری در اوایل این عصر ظهور می کند.

کتاب اصفهان و کاخ هایش

سوسن بابایی
سوسن بابایی، استادیار دانشکده تاریخ هنر دانشگاه میشیگان، در سال 1978 مدرک کارشناسی خود را در رشته طراحی گرافیک از دانشگاه تهران و در سال 1994 مدرک دکترای خود را در رشته تاریخ هنر از مؤسسه هنرهای زیبای دانشگاه نیویورک دریافت کرد. او به تدریس در رشته هنر و معماری اسلامی در دانشکده تاریخ هنر دانشگاه میشیگان می پردازد و حوزه های تخصصی تحقیقات و پژوهش های وی شامل، هنر و معماری در ایران از عهد باستان تا عصر حاضر(ایران، هندوستان، آسیای مرکزی و ترکیه)، تاریخ هنر، هنرهای زیبا، روابط شرق و غرب در عرصه ...