اگر قصد تغییر زندگی خود را داری، پس تختخوابت را مرتب کن



کتاب «تختخوابت را مرتب کن» در حقیقت 10 درس مهم زندگی را به شما یاد می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید زندگی خود را تغییر دهید و بر چالش‌های پیش روی خود غلبه کنید.

گاهی اوقات لازم است تا در زندگی به سخنرانی برخی افراد گوش دهیم. در حقیقت به تلنگری نیاز داریم تا به خود آمده و به تکاپو بیافتیم، این سخنان باعث می‌شوند تا دنیا را از دریچه متفاوتی نگاه کنیم. تأثیر شگفت‌انگیز این سخنان از آنجا نشأت می‌گیرد که این افراد نیز مانند ما در همین دنیا و در بین مردم زندگی می‌کنند. داستانی را بیان می‌کنند که از اعماق قلبشان گفته شده و بسیار خوشبینانه امید به زندگی بهتر را نوید می‌دهند و دنیا را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌کنند. یکی از این افراد دریاسالار ویلیام اچ مک ریون است که سخنرانی وی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه تگزاس در سال 2014 سر و صدای زیادی را در سرتاسر جهان به پا کرد.

 

مک ریون زمانی که برای سخنرانی در دانشگاه دعوت شد، قصدی برای نوشتن کتاب نداشت. سخنرانی وی بر اساس 10 درس زندگی بود که در تمامی دوران 37 ساله خدمت در نیروی دریایی به موفقیتش کمک کرده بود. مانند تمامی سخنرانی‌های خوب در یوتیوب پخش شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی بیش از 7 میلیون بار دیده شد. افراد بسیار زیادی که این سخنرانی را شنیده بودند می‌خواستند اطلاعات بیشتری در مورد 10 درسی که وی نام برده بود بدانند. همین مسئله مک ریون را ترغیب به نوشتن یک کتاب کرد. تختخوابت را مرتب کن اثر ویلیام اچ مک ریون به صدر پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایز تبدیل شد.

دریاسالار مک ریون به مدت چهار دهه در بالاترین سطح نیروی دریایی ایالات متحده امریکا خدمت کرد. روایت‌های وی در کتاب تختخوابت را مرتب کن بر اصولی تمرکز دارند که وی در طول خدمت در نیروی دریایی فراگرفته است، آموزش‌هایی که به وی در غلبه بر مشکلات کاری و زندگی کمک کرده بودند. 

 

کتاب «تختخوابت را مرتب کن» در حقیقت 10 درس مهم زندگی را به شما یاد می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید زندگی خود را تغییر دهید و بر چالش‌های پیش روی خود غلبه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با شگفتی‌های این کتاب منحصر به فرد بیشتر آشنا شوید! 

 

10 اصل مهم «تختخوابت را مرتب کن»

حتما تا به حال کنجکاو شده‌اید که این 10 اصل چه بوده که تا این اندازه توجه مردم در سرتاسر جهان را به خود جلب کرده است: 

1. کار امروز را به فردا موکول نکنید
2. به تنهایی از عهده مشکلات برنمی‌آیید 
3. افراد را تنها با اندازه قلبشان بسنجید
4. زندگی عادلانه نیست، اما شما به مسیرتان ادامه دهید
5. شکست باعث قوی‌تر شدن شما می‌شود
6. جسارت زیادی در زندگی داشته باشید 
7. در مقابل زورگویی‌ها بایستید
8. در موقعیت‌های درست قرار بگیرید 
9. به مردم امید دهید 
10. هرگز تسلیم نشوید 

چرا کتاب «تختخوابت را مرتب کن» را باید خواند؟ 

افراد زیادی در تمام دنیا این کتاب را مطالعه کردند، اما در بین آنها بسیاری این کتاب را به عنوان یک کتاب داستان وقت خواب برای کودکان خود می‌خوانند. اگرچه «تختخوابت را مرتب کن» یک کتاب علمی تخیلی نیست، اما با خواندن آن متوجه می‌شوید که چرا کتابی مناسب برای وقت خواب کودکان است، تختخوابت را مرتب کن یکی از آن کتاب‌های ارزشمند است که درس‌های خوبی به شما و البته کودکانتان یاد می‌دهد.

هر درس زندگی مک ریون در این کتاب یک فصل است. در هر فصل ایشان جزئیات بیشتری را درباره درس‌های زندگی شرح داده و حکایت‌ها و موقعیت‌های شخصی خود را با شما در میان می‌گذارد، مسائلی که به وی در مقابله با چالش‌های زندگی کمک کرده‌اند. وقتی خواندن این کتاب را شروع کنید دیگر به سختی آن را کنار می‌گذارید و تا پایان آن را دنبال خواهید کرد، گاهی با داستان‌های آن گریه می‌کنید و گاهی از موفقیت‌های شرح داده شده احساس شادی می‌کنید. دلیل اصلی جذابیت این کتاب این است که از نزدیک آن را احساس می‌کنید و نویسنده درس‌هایی که در طول دوران زندگی خود یاد گرفته و در واقعیت تجربه کرده را با شما به اشتراک گذاشته است.

در هر سنی که هستید، در هر مرحله‌ای از زندگی که قرار دارید، در هر شغلی که فعالیت می‌کنید، چه قصد داشته باشید در نیروی دریایی استخدام شوید، چه قصدی برای فعالیت در نیروی دریایی نداشته باشید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم، ارزش‌ها و درس‌هایی که در این کتاب ارائه شده را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد. 

نویسنده این کتاب، ویلیام اچ مک ریون، بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده امریکا است و عملیات‌های تخصصی امریکا را فرماندهی کرده است و کسی بود که در عملیات دستگیری بن لادن حضور داشت، او می‌داند که چطور باید یک رهبر و مدیر خوب بود. وی به خوبی می‌داند که چطور می‌توان دنیا را تغییر داد. این کتاب برای خودنمایی و فخر فروشی نوشته نشده است، هیچ کدام از فصل‌های این کتاب به هدف کوچک شمردن خواننده نوشته نشده است؛ در مقابل با خواندن هر سطر آن می‌تواند صداقت و درستی را لمس کنید، ارزش‌هایی را یاد می‌دهد که نویسنده شخصا در طول زندگی خود از انسان‌ها در سرتاسر جهان یاد گرفته است. 

 

ساده اما ارزشمند

یکی از بهترین مطالبی که در این کتاب می‌خوانیم، چیزی که حقیقتاً انتظار نداریم از یک دریاسالار نیروی دریایی امریکا بشنویم، این است که افراد را با اندازه قلبشان بسنجید. نه با قد و وزنشان، نه با ظاهرشان، نه با موقعیتشان و نه حتی با ترکیبی از این موارد، بلکه تنها با اندازه قلبشان آن‌ها را بسنجید. مک ریون برای بیان این موضوع داستانی را تعریف می‌کند که شخصاً از این مسئله یاد گرفته است. یکی دیگر از نکات جالب توجه در این کتاب، اشاره نویسنده به قدرت امید در زندگی است. از طرفی مک ریون به شدت اعتقاد دارد که هیچ کس به تنهایی نمی‌توانید از عهده مشکلات برآیید، برای همه پیش آمده که در طول زندگی به کمک نیاز داشته باشند.

یکی از مسائل آماری که در «تختخوابت را مرتب کن» نویسنده به آن اشاره کرده این است که به طور متوسط امریکایی‌ها 10,000 نفر را در طول عمر خود می‌بینند. 10,000 نفر!

این مسئله هر کسی را به این فکر وا می‌دارد که در طول زندگی خود چند نفر را ملاقات می‌کند. مطمئناً از بین 10,000 نفر حداقل یک نفر هست که به ما کمک کند و ما را تحت تأثیر قرار دهد. در حقیقت منظور نویسنده از بیان چنین آماری این است که اگر ما 10,000 نفر را ببینیم و بتوانیم زندگی تنها 10 نفر از آن‌ها را تغییر دهیم، آن 10 نفر هم این راه را ادامه داده و زندگی 10 نفر دیگر را تغییر دهند، فکر می‌کنید در کل دوران زندگی خود، چند نفر را تحت تأثیر قرار خواهید داد. این همان چیزی است که باعث شگفت‌انگیز شدن این کتاب شده است. مسائلی بسیار ارزشمند و تأثیرگذار به صورت ساده و در قالب 10 درس مهم زندگی بیان شده است. پس اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید و حتی اگر تنها می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید، خواندن «تختخوابت را مرتب کن» را به شما توصیه می‌کنیم! 


 

مروری بر آنچه در «تختخوابت را مرتب کن» می‌خوانیم 
در این کتاب می‌خوانیم که 

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... با مرتب کردن تختخوابت شروع کن. 

گاهی مسائل ساده مانند مرتب کردن تختخواب، نیروی کافی برای بلند شدن و آغاز روز را در اختیارتان قرار می‌دهند. مانند جرقه عمل کرده تا کار امروزتان را به فردا موکول نکنید و در انتهای روز از خود راضی باشد. 

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... فردی را پیدا کن که در پارو زدن به شما کمک کند. 

شما نمی‌توانید به تنهایی در یک قایق پارو بزنید، کسی را پیدا کنید تا زندگی خود را با او قسمت کنید. تا حد امکان دوست پیدا کنید و هرگز فراموش نکنید که موفقیت‌های شما در کنار دوستانتان به وجود می‌آید.  

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... افراد را با اندازه قلبشان بسنجید 

تنها به این دلیل که از قد کوتاهی برخوردار هستید یا قدرت زیادی ندارید، نباید خود را یک فرد شکست خورده بدانید. افراد قدرتمند لزوماً نمی‌توانند در بحران‌ها به شما کمک کنند. در طول یکی از مأموریت‌ها در تونلی گیر کرده بودم، خوشبختانه مردی در کنار من بود که قد کوتاهی داشت و به راحتی می‌توانست فرار کند و فردی را برای کمک بیاورد.....

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... دست از اینکه یک بیسکوئیت شکری باشید بردارید و به زندگی ادامه دهید. زندگی عادلانه نیست، اما شما هم نباید در یکجا گیر کنید، به زندگی خود ادامه دهید. در حقیقت در نیروی دریایی امریکا، اگر فردی در پیروی از مقررات اولیه مانند مرتب کردن تختخواب کوتاهی کند، به وی دستور داده می‌شود تا روی یک نیمکت بنشیند تا زمانی که از سر تا نوک انگشتان پایش با شن مرطوب پوشانده شود، ظاهر این فرد پس از اتمام این تنبیه باعث می‌شود تا لقب بیسکوئیت شکری را به او بدهند. 

افردی عادی و حتی مردان و زنان بزرگ و عالی رتبه همگی می‌دانند که چطور با ناعدالتی‌های زندگی روبرو شوند. اما گاهی اوقات فرقی ندارد که چقدر سخت تلاش کردید یا چه کارهای خوبی انجام داده‌اید، سرانجام شما همچنان بیسکوئیت شکری هستید. بایستید، به آینده نگاه کنید و زندگی را هدایت کنید! 

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... شجاعت روبرو شدن با شکست‌های خود را داشته باشید. از مقابله با چالش‌های زندگی نترسید، هر شکستی بهایی دارد. اما اگر پشتکار داشته باشید، این شکست‌ها به شما یاد می‌دهند که قوی‌تر باشید. در نهایت آماده‌اید تا با سخت‌ترین لحظه‌های زندگی خود مواجه شوید. رهبران واقعی باید از شکست‌های خود درس بگیرند، از این درس‌ها برای ایجاد انگیزه در خود استفاده کنند و از امتحان کردن دوباره آن‌ها نترسند. 

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... جسارت داشته باش و موانع را از سر راه بردار. 

زندگی بسیار سخت است و احتمال شکست همیشه وجود دارد، اما آن‌هایی که همیشه با ترس از شکست، سختی‌ها یا با خجالت ناشی از شکست خوردن زندگی می‌کنند، هرگز توانایی‌های خود را کشف نخواهند کرد و هرگز به اهدافشان دست نخواهند یافت. بدون پشت سر گذشتن محدودیت‌ها، بدون سر خوردن از روی طناب، بدون جسارت زیاد، هرگز متوجه نمی‌شوید چه توانایی‌هایی در زندگی دارید، هرگز به موفقیت نمی‌رسید. 

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... از مبارزه با کوسه‌ها نترس. 

در زندگی برای تحقق اهدافتان، برای شنا کردن هنگام شب، باید به عنوان زن یا مرد شجاعت کافی داشته باشید. این شجاعت در درون همه وجود دارد. در عمق وجودتان کنکاش کنید، مقدار زیادی از چنین شجاعتی را پیدا خواهید کرد.  

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... در بدترین و تیره‌ترین لحظات زندگی، بهترین خود باشید. 

نصیحت مک ریون برای سربازان تازه‌کار این است که

همین حالا تلاش کنید بهترین خود باشید. شما باید از ترس‌ها، تردیدها و خستگی‌های خود عبور کنید. فرقی ندارد چقدر این کار سخت یا ناراحت‌کننده است، شما باید مأموریت خود را به اتمام برسانید. این کار باعث می‌شود متمایز از سایرین باشید.

 

 

هر کسی در زندگی خود ممکن است با لحظات بسیار سختی مواجه شود، اگر نتوانید از این لحاظات با سربلندی عبور کنید، اگر نتوانید عشقی نافرجام را پشت سر گذاشته و به زندگی ادامه دهید، مسائل دیگری پیش می‌آیند که روح شما را خرد می‌کند و در آینده شما را متعجب خواهند کرد. در لحظات سخت، بیشتر تلاش کنید، خودتان را بشناسید و در بهترین موقعیت قرار بگیرید. 

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... وقتی تا گردن در لجن غرق شدید، شروع به خواندن آواز کنید. 

ممکن است زمانی برسد که در سخت‌ترین شرایط زندگی قرار گرفته‌اید. در این موقعیت با صدای بلند آواز بخوانید، لبخندی گسترده بزنید، به اطرافیانتان امید دهید که فردا روزی بهتر خواهد بود. 

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی.... هرگز تسلیم نشوید. 

از بین تمامی درس‌هایی که مک ریون در نیروی دریایی یاد گرفته است، مهمترین آن‌ها این است که هرگز تسلیم نشوید. زندگی دائماً شما را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که تسلیم شدن در برابر آن‌ها بسیار ساده‌تر از جنگیدن و ادامه دادن است. وقتی نابرابری‌ها پیش رویتان قرار می‌گیرد، ظاهراً تسلیم شدن ساده‌ترین راه است. 

زندگی سرشار از لحظه‌های سخت است، اما دیگران هم ممکن است با سختی‌های بیشتری مواجه باشند. اگر همه روزتان را با ترحم و دلسوزی به خاطر رفتاری که با شما شده بگذرانید، اگر در تمام زندگی خود افسوس بخورید، به خاطر مشکلات ناشی از موقعیت‌هایی که در آن گیر کرده‌اید دیگران را سرزنش کنید، زندگی سخت و طولانی خواهد شد. در مقابل اگر تسلیم نشوید، بایستید و در برابر مشکلات مقاومت کنید، زندگی مطابق میلتان خواهد شد و به اهدافتان دست خواهید یافت. هرگز زنگ تسلیم شدن را نزنید! 


اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید، با خواندن این کتاب شروع کنید

چطور میشه که شما کتابی را بخوانید، سپس یک ماه بعد دوباره آن را بخوانید، یا شاید شش ماه یا یک سال بعد آن را بخوانید و هر بار در زمان خواندن با روح و روان شما صحبت کند؟ هر بار که این کتاب را بخوانید چیزی را یاد می‌گیرید که دفعه قبل متوجه آن نشده بودید و انگار که بار اول است که این کتاب را می‌خوانید. 

تختخوابت را مرتب کن شاید به ظاهر یک جمله ساده باشد، اما اگر قادر نباشید که کارهای کوچک را انجام دهید، هرگز موفق به انجام صحیح کارهای بزرگ نخواهید شد. تختخوابت را مرتب کن به شما یاد می‌دهد که چطور افراد را با اندازه قلبشان بسنجید و به رغم مشکلات زندگی رو به جلو حرکت کنید و به راهتان ادامه دهید. با خواندن این کتاب یاد می‌گیرید که هرگز نباید امیدتان را از دست دهید و تسلیم شوید، بلکه باید به سایرین نیز امید دهید. 

ویلیام اچ مک ریون به شما می‌گوید که حتی با انجام کارهای کوچک هم می‌توان دنیا را تغییر داد. وی اصولی که در دوران زندگی حرفه‌ای و شخصی خود آموخته را با لحنی بسیار جالب و ساده بیان کرده که هر فردی می‌تواند آن‌ها را به خوبی درک کند. او در این کتاب نشان داده چطور می‌توان با استفاده از اصولی ساده و ابتدایی خود را تغییر دهید و از آن مهمتر دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کنید. 

 

در حقیقت کتاب «تختخوابت را مرتب کن» به ما می‌گوید برای مرتب کردن تختخواب خود جایزه‌ای به ما نمی‌دهند، بلکه این یک وظیفه است که باید هر روز آن را انجام دهیم. وقتی در محل کار وظیفه خود را صحیح انجام دهید به خاطر این موضوع به شما پاداش نمی‌دهند، این وظیفه شماست. اما این مسئله باعث نمی‌شود که اهمیت کاری که انجام دادید کم شود، باید به خودتان افتخار کنید، در عوض اینکه منتظراداش و توجه دیگران باشید. 

با خواندن این کتاب نه تنها از حکایت‌های آن لذت خواهید برد، بلکه یاد می‌گیرید چطور در برابر ناعدالتی‌ها و مشکلات مقاومت کنید، امید خود را از دست ندهید و هرگز تسلیم نشوید، یاد می‌گیرید که چطور زندگی خود را تغییر دهید و بهتر زندگی کنید. پس رختخوابتان را مرتب کنید، تا بتوانید دنیا را هم تغییر دهید!