کتاب تراژدی خریت

Tragedy-e Khariyat
کد کتاب : 24682
شابک : 978-9641917960
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 188
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب تراژدی خریت اثر علیرضا حسن زاده

قوه ی تشخیص و تمیز، آن ویژگی برتری است که انسان خود را به واسطه اش از دیگر موجودات جدا می داند. حیات هوشمندی که با آگاهی گره خورده و این آگاهی در سطوح مختلف زندگی، به شکل های گوناگون و تصمیمات متنوع نمود پیدا می کند. اما در زندگی اتفاقات مختلفی رخ می دهد که همچون هاله ی یک ابر، به سمت آگاهی حمله می برد و آن را می پوشاند. این هاله می تواند از گاه جنس سیاست باشد و گاه از جنس عشق. اما نتیجه ی پوشیده شدن آگاهی، تنها یک چیز است: خریت!
رمان تراژدی خریت به قلم علیرضا حسن زاده، در شش فصل و دو خط داستانی تدوین شده که در یکی از آن ها در شمال ایران اتفاق می افتد. داستان دلبستگی یک پسر جوان در دهه ی سی شمسی به یک دختر پری رو که او را درگیر جریانات سیاسی می کند. داستان دیگر درباره ی خری مهربان و خوش قلب است که تبدیل به انسان شده و با درگیر شدن در مثلث عشقی، او هم وارد عرصه ی سیاست می شود. این دو شخصیت ساده لوح که در فضای عشق و خیانت و سیاست پرسه می زنند، ناآگاهانه خود را گرفتار بازی هایی می کنند که با قواعد آن آشنا نیستند و به این ترتیب تاوان سنگینی پس می دهند.
این داستان استعاری و مملو از مفهوم های ادغام شده، در واقع حس فریب خوردگی موجودات ساده لوح در دنیای بی رحم منفعت طلب ها و مصلحت اندیشان است. دنیایی که در آن اصول اخلاقی در برابر منفعت شخصی رنگ باخته و با ورود به این جهان حسابگرانه، یا باید با قواعدش همراه شوی یا به جای سایه ی خود، با سایه ی خری که بر زمین شقاوت و شکست نقش بسته مواجه شوی.

کتاب تراژدی خریت

قسمت هایی از کتاب تراژدی خریت (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: «احساس خریت می کرد و نمی دانست این احساس را چگونه تحمل کند؟ گاه به خریت خود می خندید و گاه زارزار می گریست. اگر می دانست که با خریت هایش چگونه کنار بیاید راحت تر زندگی می ‎کرد...» خریت تراژدی است یا کمدی؟ باید به خاطر خریت گریست یا به ان خندید؟ رمان تراژدی خریت رمانی در باب «خریت» است، موضوعی که ذهن انسان را همیشه به خود مشغول کرده است، آنانی که خود را برتر از خر اما گاه شبیه او توصیف می کند. قهرمانان رمان تراژزدی خریت در مرز میان خریت و آدمیت سرگردان اند. این رمان داستان عشق، سیاست و خیانت است و داستان صاقت معصومانه ای که خر نماد آن است و در برابر دروغ و ریا قرار می گیرد. از نویسنده ی این رمان پیش تر رمان هایی چون نادرشاه و دختر کولی ، پری کشی ، وتهران، آدم ها و کلاغ ها منتشر شده است.