کتاب ماسوله 67

Masuleh
کد کتاب : 28913
شابک : 978-6220100768
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 104
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
زبان کتاب : فارسی و انگلیسی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب ماسوله 67 اثر حمید جبلی

"ماسوله 67" مجموعه‌ای از عکس‌های این مکان تاریخی و زیباست که "حمید جبلی"، یکی از خلاق‌ترین هنرمندان ایران، آن را به ثبت رسانده است. "حمید جبلی" پیرامون تولد مجموعه‌ی "ماسوله 67" خاطرنشان کرده که در سال 67، هنگامی که برای ساخت فیلم "ای ایران" در کنار آقای "ناصر تقوایی"، کارگردان سرشناس، به ماسوله سفر کرد، به دلیل تغییر فصل و وضعیت آب و هوا، اقامتشان یک سال در آنجا طول کشید. وی اشاره می‌کند که در روزهای خاصی به عکاسی فیلم مشغول بود و باقی روزها هم دوربینی در اختیار داشت و از زیبایی‌های ماسوله عکاسی می‌‌نمود.
"حمید جبلی" سپس نمایشگاهی شامل سی فریم از مجموعه عکس‌های "ماسوله 67" برگزار نمود و از کتابی با همین عنوان و شامل هفتاد فریم عکس نیز در آیین افتتاحیه‌ی نمایشگاه، رونمایی کرد.
"حمید جبلی" همواره منبعی جوشانی از خلاقیت بوده و عکس‎های کتاب "ماسوله 67" نیز از همین جریان خلاق هنری منشا گرفته است. در تصاویر ثبت شده توسط لنز دوربین او، نگاه ظریف، حساس و دقیقش نسبت به طبیعت و انسان به چشم می‌خورد و "حمید جبلی" از هر چه این طبیعت زیبا برای ارائه داشته، گوشه‌ای را ثبت کرده است. عکس‎ها نگاه پخته و هنرمندانه‌ی وی را که سال‌ها از صافی جامعه‌شناسی، گرافیک، هنر، مردم‌شناسی و ارتباط با انسان‌ها عبور کرده، به خوبی نشان می‌دهند و علاوه بر اینکه مهارت عکاسی و ویژگی‌های تصویری در آنها نمود دارد، یک مجموعه‌ی مستند و حقیقی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. مجموعه‌ای مستند که "ماسوله 67" نام دارد و قاب‌هایی ماندگار از روستایی را به تصویر می‌کشد که امروزه دست زمان، چهره‌اش را به کلی دگرگون کرده است.

کتاب ماسوله 67

حمید جبلی
حمید جبلّی (زادهٔ ۱۳۳۷ در تهران) بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، کارگردان، صداپیشه ، استاد دانشگاه و فیلمنامه‌نویس ایرانی است.جبلّی فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ نیز در تئاتر مشغول به کار شد. فعالیت در تلویزیون ایران را از اوایل دهه شصت با بازی در مجموعه تلویزیونی محله بر و بیا آغاز کرد. یکی از دلایل شهرت او خلق شخصیت کلاه قرمزی به همراه ایرج طهماسب و صحبت به‌جای شخصیت‌های عروسکی کلاه‌قرمزی و پسرخاله بوده‌است. و...
قسمت هایی از کتاب ماسوله 67 (لذت متن)
قبل از دبستان من خیلی خوش تیپ بودم. کراوات کشی می زدم و همیشه موهایم را آب و شانه می کردم و کت شلوار سورمه ای می پوشیدم، گرچه لباس بچه های آن موقع همیشه بزرگ تر از خودشان بود که سال ها بتوانند بپوشند. روز اول مهر ادوکلن هم زدم و به لطف خواهر بزرگترم خیلی از حروف را هم بلد بودم. ناظم مدرسه گفت فردا با پدرت بیا. میدانستم همان روز اول باید به من جایزه بدهند. پدرم به دفتر رفت و من پشت در ماندم. پس فردا به جای مدرسه، پدرم مرا به سلمانی علی رشتی برد. او برای بچه ها تخته ای روی دسته ی صندلی می گذاشت و روزنامه ای زیر پای شان می انداخت که کفش بچه ها صندلی را خاکی نکند. برای اولین بار مرا پشت به آینه چرخاند و به من آدامس داد تا سرگرم شوم. وقتی مرا به طرف آینه برگرداند، پسربچه کچلی را دیدم که باورم نمیشد خودم باشم. گریه کنان به خانه رفتم. مادر روی یقه ی کتم یک یقه ی سفید دوخته بود که دیگر نمی شد در مهمانی پوشید. چرا برای درس خواندن آن قدر باید زشت شد؟ با غصه درس می خواندم. تا یک روز دوست پدرم گفت میدانی جایی درست شده به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؟ حمید کوچولو هم می تواند بیاید، کتاب بخواند و کلاس هایی که دوست دارد برود. کتاب آفتاب در سیمها، مهمان ناخوانده، توکای در قفس و .. وقتی فهمیدم خیلی از کتاب ها را نمی توانم بخوانم، تصمیم گرفتم به آن درس خواندن مزخرف ادامه بدهم. چند وقت بعد وقتی رفتم کتابی را به کتابخانه پس بدهم و کتاب دیگری بگیرم، گفتند کلاس تئاتر می خواهد شروع شود . من هم عضو شدم، چند ماه بعد کلاس فیلم سازی و بعد کلاس نقاشی و بالاخره کلاس عکاسی. هیچ کدام را از دست نمی دادم.