کتاب نظریه های توسعه

Development theories
کد کتاب : 40425
شابک : 978-6226719841
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 518
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب نظریه های توسعه اثر مصطفی ازکیا

"نظریه های توسعه" اثری است به قلم "مصطفی ازکیا" و "رشید احمدرش" که یکی از همیشگی‌ترین دغدغه‌های جامعه بشری به ویژه در میان کشورهای در حال توسعه را مورد بررسی قرار می‌‌دهد. اهمیت توسعه، به منظور ارتقای کیفیت زندگی و رفاه انسان‌ها است، چرا که فقر و کمبود، آسیب پذیری، عدم اشتغال، حاشیه نشینی و تبعیض جنسیتی همگی نگرانی‌هایی هستند که گریبانگیر این تمدن‌ها شده و طیف وسیعی از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
شاید بتوان ادعا کرد که توسعه به عنوان یک علم کاربردی در طول تاریخ خود که از نیمه دوم قرن بیستم تا کنون را شامل می‌شود، تغییرات تئوریک و کاربردی شگرفی را تجربه کرده است. این مفهوم، جز مواردی است که به شدت تحت تأثیر مکاتب مدرنیسم و نوگرایی غربی در نیمه دوم قرن بیستم قرار گرفته است.
در انتهای قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم، توسعه با نگرش ملایم‌تری پیش رفت و برنامه‌ریزی در این زمینه تحت تأثیر مفاهیم و نظریه‌های اجتماعی، کیفی و سیاسی قرار گرفت. در نتیجه با تغییر از روش توسعه سخت به روش نرم و شخص محور، تمدن بشری مجبور به تجدید نظر در ایده‌ها و اهداف خود شده است.
هدف کتاب "نظریه های توسعه" از "مصطفی ازکیا" و "رشید احمدرش" بازنمایی این امر است که در قرن بیست و یکم، مدل‌های توسعه غربی نتوانسته‌اند وعده‌های اصلی خود نظیر کاستن از فقر و تبعیض، بیکاری، بهبود شرایط آموزشی و بهداشتی، بازسازی وضعیت حقوقی و جنسیتی، آزادی‌ها و غیره را عملی کنند و در بسیاری از موارد، اقدامات آنها شکاف بین باورها و اهداف را بیشتر کرده است. در نتیجه، ایرادات نظریه‌ها و کیفیت ایده‌های جدید در کتاب "نظریه های توسعه" مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

کتاب نظریه های توسعه

مصطفی ازکیا
مصطفی ازکیا (متولد ۱۳۲۰ در تهران) جامعه‌شناس ایرانی، استاد بازنشسته گروه توسعه روستایی دانشگاه تهران و عضو هیئت تحریریه نشریه توسعه روستایی دانشگاه تهران است. او دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دوره دکتری جامعه‌شناسی را در سال ۱۳۵۹ در دانشگاه آبردین به پایان برد. ازکیا بنیانگذار رشته توسعه روستایی در ایران است و آثارش عمدتاً در حوزه جامعه‌شناسی روستایی، جامعه‌شناسی توسعه و روش تحقیق هستند.
دسته بندی های کتاب نظریه های توسعه
قسمت هایی از کتاب نظریه های توسعه (لذت متن)
توسعه یکی از فراگیرترین موضوعات جوامع بشری در راستای ارتقای کیفیت زندگی و رفاه انسان ها، خصوصا در میان کشورهای در حال توسعه است. این جوامع از مسائل مشترکی مانند فقر، آسیب پذیری، بیکاری، حاشیه نشینی و تبعیض های جنسیتی که طیف وسیعی از مردم را درگیر و متاثر ساخته، رنج می برند. می توان گفت توسعه در طول تاریخ خود (یعنی از نیمه دوم قرن بیستم تا به امروز)، به منزله یک دانش کاربردی با تحولات شگرفی در نظریه و عمل مواجه شده است. در نیمه دوم قرن بیستم این مفهوم بیش تر وارداتی بود و تحت تاثیر مکاتب نوسازی و مدرنیته غربی قرار داشت. در حالی که در اواخر قرن بیستم و اوایل سده حاضر، توسعه با رویکردهای نرم تری روی دیگر خویش را نشان داد و برنامه ریزی های صورت گرفته در این زمینه متاثر از مفاهیم و نظریه های اجتماعی، سیاسی و کیفی است. لذا جامعه بشری تحت تاثیر گذار از رویکرد سخت توسعه به رویکرد نرم و انسان محور با تجدید نظر در باورها و اهداف خود مواجه شده است. این کتاب بر آن است تا نشان دهد؛ در قرن حاضر الگوهای غربی توسعه نتوانسته به وعده اصلی خود (کاهش فقر، بیکاری؛ بهبود و آموزش و بهداشت، تغییر ساختار حقوقی و جنسیتی، دستیابی به آزادی ها و...) پاسخ دهد و در بسیاری موارد باعث تشدید شکاف در باورها و اهداف خویش شده است. از این منظر، واقعیت توسعه به عنوان یک امر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی، در معرض چالش قرار گرفته است. از این رو، در کتاب حاضر، کاستی های نظریه ها و ویژگی های نظریه های جدید، مورد بحث و نقد قرار گرفته است.