کتاب اندیشه سهروردی

Suhrawardi Thought
دیدگاه های فلسفی استاد غلامحسین دینانی
کد کتاب : 47346
شابک : 978-9641216933
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 29 اردیبهشت

معرفی کتاب اندیشه سهروردی اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

کتاب پیش رو تحت عنوان "اندیشه سهروردی"، "دیدگاه های فلسفی استاد غلامحسین دینانی" را پیرامون تفکرات "شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی" مشهور به "شیخ اشراق" را در بردارد. این کتاب که یازدهمین دفتر از مجموعه‌ کتاب‌های برنامه تلویزیونی «معرفت» است، در حدود صد و هفتاد صفحه، "اندیشه سهروردی" را از "دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین دینانی" مورد بررسی قرار می‌دهد.
اصطلاح اشراق یک کلمه عربی به معنای "درخشیدن" است. از شرق سرچشمه گرفته و غایت این نور در باطن انسان بیان می‌شود، می‌درخشد و نمایان است. اشراق، درخشندگی نور است که تحت تاثیر آن، اشیا روشن می‌گردد و حقایق درونی انسان آشکار می‎شود. البته نمایی بیرونی و درونی در مرتبه‌های مختلف آن وجود دارد که از جهاتی بسیار شبیه هم هستند و از جهاتی هم با یکدیگر متفاوت‌اند.
نوری که در عالم ظاهر و جهان مرئی ما می‌درخشد، همچون نور لامپ و خورشید، به ما اجازه می‌دهد تا اطراف و اشیاء را ببینیم. آیا می‌توان زمانی که هیچ نوری نباشد، چیزی را دید؟ اگر نمی توانستیم ببینیم چه چیزی را می فهمیدیم؟ اگر نور نبود با چشمانمان چه می‌کردیم و استفاده‌اش چه بود؟
ما به واسطه نور چیزهای زیادی را می‌بینیم و درک می‌کنیم. اما آیا خود نور را درک می‌کنیم یا مواردی را که از برکت نور می‌بینیم؟ چیزی که شما به آن نگاه می‌کنید با نور روشن می‌شود، با این حال ما خود نور را نمی‌توانیم ببینیم. دنیای درونی انسان نیز همین گونه است. قلب نیز از دیده‌ای برخوردار است. همانطور که چشم سر وظایفی دارد و وظیفه‌ی آن دیدن در پرتوی نور است، چشم دل نیز می‌بیند و دارای فهم و ادراک است، و این چیزی است که در "اندیشه سهروردی" به آن اشاره شده و "دیدگاه های فلسفی استاد غلامحسین دینانی" در آن گردآوری شده است.

کتاب اندیشه سهروردی

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...
قسمت هایی از کتاب اندیشه سهروردی (لذت متن)
سهروردی به دو نکته خیلی فلسفی و حساس اشاره می کند. سهروردی ادراکات انسان را تقسیم بندی کرده است. ما دارای حواس پنج گانه هستیم. حواس پنج گانه عین ادراک هستند. ما دارای ادراک خیالی، وهمی و عقلی هستیم. ادراک شهودی همان تلطیف شده ی عقل است. اما ادراکی داریم که حکما به آن حس مشترک می گویند. حس مشترک حسی است در انسان که هم جنبه ظاهری هم باطنی دارد. حواس ظاهری فقط ظاهری هستند. یعنی چشم بیرون را می بیند. گوش صدای بیرون را می شنود. ذائقه طعم را می چشد و شامه رایحه بیرونی را استشمام می کند. خیال هم عالم خیال است. وهم هم که وهم است. عقل هم عقل است. اما حس مشترک ( به تعبیر یونانی فانتاسیا و به عربی بنتاسیا) چیست؟ شما حبه قندی را می بینی که سفید است. وقتی آن را می خوری، (با ذائقه) شیرینی اش را می چشی. شما با چشم نمی توانستی شیرینی را حس کنی و با ذائقه نمی توانستی سفیدی آن را بفهمی. با چشم سفیدی را می بینی. با دست وزن قند را می فهمی. اگر چشم فقط سفیدی را ببیند و ذائقه فقط شیرینی را بچشد و لامسه فقط وزن و زبری و نرمی را بفهمد، از کجا می فهمید که همه ی اینها در آن قند موجود است. این ها که شیرینی شیرینی است، سفیدی سفیدی است، وزن هم که وزن است، چه ربطی به هم دارند؟ یعنی شما می گویید قند همین قند است که شیرین است و همین قند است که سفید است و همین قند است که زبر است و همین قند است که این قدر وزن دارد. همه این ها را یکجا می کنی. با اینکه از هم جدا بودند. سفیدی غیرشیرینی است، شیرینی غیر سفیدی است، وزن غیر از هر دو است. این ها از هم جدا هستند. شیرینی و سفیدی و سنگینی و زبری و نرمی چهار مقوله جدا هستند.