کتاب مسائل نظری فرهنگ

Theoretical issues of culture
ارغنون 18
کد کتاب : 48289
مترجم :

شابک : 978-9644226557
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب مسائل نظری فرهنگ اثر مجموعه ی نویسندگان

"مسائل نظری فرهنگ" عنوان مجلد هجدهم از فصلنامه‌ی ارغنون است که در زمره‌ی نشریات فعال در زمینه‌ی فلسفه، فرهنگ، ادبیات و علوم انسانی، علم کلام و نقد ادبی بوده است. این فصلنامه تلاش می‌کند معارفه‌ای مناسب جهت شناخت، نقد و تفسیر از فرهنگ معاصر باشد و با انتخابی واقع بینانه از نوشتارهای دسته‌ی اول چه در ایران و چه در غرب، حوزه‌های فرهنگ، فلسفه، ادبیات و ترجمه را پوشش دهد.
"ارغنون 18" که "مسائل نظری فرهنگ" عنوان گرفته، مجموعه‌ای از مقالات را شامل می‌شود که هر کدام توسط یکی از بزرگترین چهره‌های ادب، فلسفه و جامعه‌شناسی به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند. از جمله مطالبی که در "مسائل نظری فرهنگ" به آن پرداخته شده می‌توان به بررسی خودشیفتگی در عصر و زمانه‌ی حاضر اشاره کرد که یکی از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان اجتماعی غرب، "کریستوفر لش"، آن را به نگارش درآورده و "حسین پاینده" نیز ترجمه کرده است. از "ادورنو" و "هورکهایمر"، درباره‌ی صنعت فرهنگ‌سازی مقاله‌ای آمده است و "یوسف اباذری" در ادامه، به ترجمه مقاله‌ای از "رولان بارت" پیرامون اسطوره در زمان حاضر اقدام کرده و سپس خود "رولان بارت" و اسطوره را در مطالعات فرهنگی، زیر ذره بین برده است.
از دیگر مواردی که در کتاب "مسائل نظری فرهنگ" مورد توجه قرار گرفته است، بحث دین و فرهنگ در جامعه‌ی پسا صنعتی است و منازعات فرهنگ نیز بررسی شده است. "هاله لاجوردی" تضاد را در فرهنگ مدرن، از دیدگاه "گئورک زیمل" بازگردانی کرده و سپس درباره‌ی آن صحبت کرده است. علاوه بر این، جامعه‌شناسی فرهنگ، تحلیل فرهنگ و تئوری سیستم‌‌ها،سایر مطالب کتاب "مسائل نظری فرهنگ" را تشکیل می‎دهند.

کتاب مسائل نظری فرهنگ

قسمت هایی از کتاب مسائل نظری فرهنگ (لذت متن)
کریستوفرلش،نظریه پرداز مشهور اجتماعی،بر آن است که بین شخصیت افراد هر جامعه با فرهنگ آن جامعه و ملزومات آن فرهنگ تناسبی وجود دارد.آدورنو و هورکهایمر،دو تن از برجستگان مکتب فرانکفورت،با بررسی و نقد فرهنگ توده ای نیمه دوم قرن بیستم.در پرتو گذر از سرمایه داری انحصاری و زوال جامعه لیبرال و ارزش ها و نهادهای لیبرالی،تبدیل فرهنگ به امر تولید و توزیع و مصرف انبوه کالاهای فرهنگی را جوهر تاریخی فرهنگ توده ای و یادآور تجربه فاشیسم در عرصه سیاست و قدرت می دانند...