کتاب پیلتن

Piltan
مجموعه پهلوانان (قصه ای از زندگی پهلوان مالانی)
کد کتاب : 79325
شابک : 978-6000305031
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 32
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب پیلتن اثر احمد عربلو

پهلوان محمد مالانی پهلوانی بی رقیب بود که مورد اعتماد بسیار سلطان حسن بایقرا بود. سلطانی که در دوران حکومتش، فرهنگ و ادب در ایران شکوفا شد چه که خودش هم مردی ادب دوست و ادب گستر بود و وزیری داشت که شهرت او و آبادانی مملکتش را فراهم آورده بود. سلطان هرکجا قدم می‌گذاشت و عزم سفر می‌کرد پهلوان را همراه با خود می‌برد. او نیز برای خود گرزی ساخته بود که هفده من وزن داشت و کسی به جز خودش، نمی‌توانست آن را از جا بلند کند...
پلیتن، یکی از مشهورترین روایت‌ها درباره زندگی پهلوان مالانی و گرز مشهور او است.
کمیک استریپ یا داستان مصور، یکی از محبوب‌ترین قالب‌های هنری دنیا است. مردم بسیاری در جهان، برای خریدن، دیدن و خواندن کمیک استریپ‌ها شوق دارند و قهرمان‌های بزرگ زندگیشان از دل این قصه‌های مصور می‌آیند. کتاب‌های کمیک در دنیا تیراژهای افسانه‌ای دارند؛ برای مثال مانگا که داستان مصور بومی ژاپنی‌ها است، سالانه پانصد میلیون نسخه فروش دارد یا در آمریکا کتاب‌های کمیک، سالانه هفتاد و دو میلیون نسخه تیراژ دارند، که این نشان دهنده اهمیت و تأثیرگذاری داستان مصور، در زیست فرهنگی یک جامعه اســت.
کمیک استریپ، تلفیق ادبیات و هنر تصویرسازی است؛ ذهن خیال انگیزی که داستان را می‌نویسد و ذهن خالقی که آن داستان را در دل تصویر غیرمتحرک می‌پردازد، این تلفیق خیال و خلاقیت برای مخاطب لذت بخش و گران‌قدر اســت. کمیک استریپ به نحو امروزی از اوایل قرن نوزدهم آغاز شــد و در قرن بیســتم، در آمریکا به شکوفایی رسید. این هنر در ایران نیز دوران پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. از اواخر دهه سی، به تقلید از غرب، وارد نشریات ایران شد، در دهه چهل و پنجاه به صفحه ثابت مجلات فکاهی و برخی روزنامه‌ها بدل شد. در دهه شصت و هفتاد به تک نشریه طنز ایران محدود شـد و در دهه هشتاد در نشریات نوجوانان دوباره رونق نسبی خود را بازیافت. با این همه کمیک استریپ در شکل کتاب، هیچ‌گاه سیطره‌ای بر بازار ایران نداشته و کمتر در سبد ثابت خرید محصولات فرهنگی خانواده قرار گرفته اســت.

کتاب پیلتن

احمد عربلو
احمد عربلو، سال 1344 در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را تا پایان دوره كارشناسی ارشد ادبیات فارسی دنبال كرد.او حدود 17 سال سردبیر مجله رشد نوجوان بوده است و تاكنون با صدا و سیما و نشريات مختلفي همكاری داشته است.