کتاب بهداشت روانی کودکان و نوجوانان استثنایی

Behdasht
کد کتاب : 93052
شابک : 978-6006465043
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1391
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب بهداشت روانی کودکان و نوجوانان استثنایی اثر احمد یاراحمدیان

کتاب بهداشت روانی کودکان و نوجوانان استثنایی و خانواده های آنان به‌عنوان منبع دو واحد درس بهداشت روانی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص و دیگر رشته‌های وابسته، برای استفادۀ استادان گرامی و دانشجویان عزیز در نظر گرفته شده است. این کتاب همچنین برای تمامی مربیان، کاردرمانگران، روان‌شناسان، والدین و کسانی که با این کودکان کار می‌کنند، مرجعی مفید است زیرا مباحث مطرح شده در این کتاب آنان را یاری می‌دهد که به نحو موثرتری به بهداشت روان، تربیت و آموزش این کودکان بپردازند.

این کتاب شامل دوازده فصل و یک نتیجه‌گیری کلی است. فصل اول شامل کلیاتی دربارۀ اهمیت توجه به بهداشت روانی، ماهیت و مفاهیم بهداشت روانی، سطوح پیشگیری، نظریات مرتبط با بهداشت روانی، اهداف و اصول بهداشت روانی است. فصل دوم شامل بهداشت روانی خانوادۀ کودکان استثنایی است که به بررسی مسائل و مشکلات بهداشت روان خانواده‌های این کودکان و نحوۀ رویارویی آنها با مسألۀ معلولیت و ناتوانی فرزند خود می‌پردازد و شیوه‌های کمک به این خانواده‌ها را بررسی می‌کند.

فصل سوم شامل چند بحث اساسی و مهم دربارۀ اهمیت و ضرورت مشاورۀ ژنتیک و شیوۀ آزمایش‌های پزشکی است که در جلوگیری از پدید آمدن ناتوانی و معلولیت در حوزۀ پیشگیری مطرح گردیده است. فصل چهارم تا دوازدهم به بررسی ویژگی‌های توصیفی شناختی و تأثیر مسائل و مشکلات بهداشت روانی کودکان عقب‌ماندۀ ذهنی، تیزهوش، نابینا، ناشنوا، ناسازگار، ناتوان در یادگیری ویژه، ناتوان در زبان و گفتار و ناتوان در مهارت‌های رشدی ارتباطی (اتیسم) پرداخته است. همچنین در پایان هر فصل، راهبردهایی برای تأمین بهداشت روانی این کودکان ارائه شده است و در قسمت نتیجه‌گیری، راههای مقابله با مشکلات بهداشت روانی به‌طور کل مورد بحث قرار گرفته است.

کتاب بهداشت روانی کودکان و نوجوانان استثنایی

دسته بندی های کتاب بهداشت روانی کودکان و نوجوانان استثنایی