الزا مورانته

الزا مورانته

الزا مورانته، زاده ی 18 آگوست 1912 و درگذشته ی 25 نوامبر 1985، نویسنده ی مشهور ایتالیایی بود که به عقیده ی بسیاری از منتقدان، یکی از مهمترین نویسندگان بعد از جنگ ایتالیا است.مورانته در رم متولد شد و دوران کودکی را در محله ی تستاچیو گذراند. او در پایان تحصیلات متوسطه، خانواده را ترک و زنگی مستقلی را آغاز کرد. مورانته ابتدا وارد دانشگاه ادبیات شد ولی پس از چندی به دلیل فقر، ترک تحصیل کرد. او در سال های 1939 و 1941 علاوه بر تدریس خصوصی، با مجله ی هفتگی اوگی همکاری می کرد. مورانته در سال 1941 به عقد آلبرتو موراویا در آمد. در همین سال، نخستین نوشته ی او به نام بازی پنهان به نگارش درآمد. تشویش و اضطراب های شخصی و خانوادگی، او را به نوشتن خاطرات روزانه واداشت که پس از مرگش در سال 1990 انتشار یافتند. مورانته در سال 1962 برای همیشه از موراویا جدا شد و مدت ها با تهدید پیری زودرس دست و پنجه نرم کرد. او در سال 1967 آخرین رمان خود را آغاز کرد که در سال 1982 آماده ی انتشار شد. مورانته در همان سال به دنبال آسیب های روحی و جراحات جسمانی، روانه ی بیمارستان شد و در سال بعد در اقدام به خودکشی ناکام ماند. الزا مورانته به دنبال یک عمل جراحی ناموفق در بیمارستانی در رم در گذشت.

کتاب های الزا مورانته

داستان زندگی یک زن


بانو آمالیا


بیشتر بخوانید

اعتیاد ما به ادبیات داستانی: چرا انسان به داستان ها نیاز دارد؟

به هر طرف نگاه کنید، با داستان ها روبه رو می شوید. از گذشته های خیلی دور که اجداد ما دور آتش می نشستند و داستان تعریف می کردند تا به امروز که شبکه های تلویزیونی، سریال های محبوبی تولید می کنند

آینه ی تمام نمای زندگی بشر در ادبیات تاریخی

می توان گفت که هدف اصلی این ژانر، «زندگی بخشیدن به تاریخ» از طریق ساختن داستان هایی درباره ی گذشته یا یک دوره ی تاریخی خاص است.