ریچارد ای مایر (متولد 1947) یک روانشناس تربیتی آمریکایی است که به تئوری های شناخت و یادگیری کمک شایانی کرده است، خصوصاً در رابطه با حل مسئله و طراحی چندرسانه ای آموزشی. مشهورترین سهم مایر در زمینه روانشناسی تربیتی نظریه یادگیری چندرسانه ای است، که بیان می کند وقتی مطالب بصری و کلامی به طور همزمان ارائه می شوند، یادگیری بهینه رخ می دهد. وی سال 2000 دریافت کننده جایزه E. L. Thorndike برای موفقیت شغلی در روانشناسی تربیتی، و برنده جایزه برجسته کاربردهای روانشناسی در آموزش و پرورش از انجمن روانشناسی آمریکا در سال 2008 است. وی در رتبه 1 به عنوان سازنده ترین روانشناس آموزشی در جهان برای سال های 1997-2001 قرار گرفت. وی نویسنده بیش از 390 نشریه از جمله 23 کتاب در زمینه آموزش و چندرسانه ای است. وی دکترای روانشناسی را از دانشگاه میشیگان (1973) دریافت کرد و از سال 1973 تا 1975 به عنوان استادیار مهمان روانشناسی در دانشگاه ایندیانا خدمت کرد. مایر استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا ، سانتا باربارا (UCSB) است که از سال 1975 در آنجا خدمت می کند.