منصور ملکی

منصور ملکی

حسن (منصور) ملکی (۱۳۲۱–۱۳۹۴) روزنامه‌نگار، شاعر، منتقد و مدرس ادبیات ایرانی بود. وی مدتی نیز مدیریت روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت.
حسن (منصور) ملکی در سال ۱۳۲۱ در تجریش تهران متولد شد. وی ابتدا در دبیرستان‌های تهران به عنوان دبیر ادبیات فارسی مشغول به کار شد.او چنان شاگردانش را تحت تاثير قرار ميداد كه همه عاشقانه وي را دوست داشتند ،انساني وارسته ، پر از احساس ناب و متعهد بود. ملکی که آثارش را با اسم منصور ملکی منتشر می‌کرد، در دهه شصت دبیر فرهنگی- هنری روزنامه ابرار بود و بعدها با روزنامه‌های آریا و اخبار نیز با عنوان دبیر صفحه هنری همکاری کرد. ملکی در زمینه نقد فیلم، هنرهای تجسمی و ادبیات نیز فعال بود و آثارش در نشریات گوناگونی به چاپ رسیده است.وی در سال ۱۳۸۳ مجموعه شعر دو کبوتر کنار پنجره ما را منتشر کرد و گزیده‌ای از نثرهای شاعرانه کهن فارسی را در سال ۱۳۹۲ در کتابی به نام تا با توأم بیشتر از همه‌ام گردآوری و منتشر کرد. آخرین کتاب او با نام اشاره با گوشه چشم (تلمیح در غزل‌های حافظ) پس از درگذشت او در سال ۱۳۹۵ منتشر شد.
وی با پری ملکی خواننده و مدرس موسیقی ازدواج کرده بود ،که حاصل این ازدواج ۲ فرزند به نام‌های توکا (منتقد و محقق هنرهای تجسمی) و بامداد (نوازنده) است.
حسن ملکی بعد از طی دوره طولانی بیماری روز یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ در بیمارستان قلب تهران درگذشت.

کتاب های منصور ملکی