خوزه دوارته سانتوس دکترای خود را در رشته مدیریت از دانشگاه ویگو اسپانیا دریافت کرد. او همچنین کارشناسی ارشد بازاریابی و دارای مدرک لیسانس در علوم بازرگانی است. او بین سالهای 1987 تا 2002 نقشهای مختلفی در فروش، بازاریابی و مدیریت شرکتهای بخش فناوری اطلاعات ایفا کرده است. وی از سال 2003 به عنوان مشاور مدیریت و بازاریابی فعالیت می کند. از سال 1999 استاد آموزش عالی پرتغال در زمینه مدیریت و بازاریابی است. او در حال حاضر استاد Instituto Superior Politécnico Gaya (ISPGaya) و Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP) است. او همچنین محقق مرکز مطالعات سازمانی و اجتماعی پلی تکنیک پورتو (CEOS.PP) است. حوزه های تحقیقاتی فعلی او شامل مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی و فروش اجتماعی است.