چرا باید زندگی‌نامه بخوانیم ؟



خواندن زندگی‌نامه افراد موفق و حتی افراد غیر موفق برای همه ما لازم است. اما واقعا چه فایده مهمی برای ما دارد؟

قطعا به ازای هر فرد موفق در دنیا، حداقل یک زندگی‌نامه وجود دارد. حتی شاید دیده باشید که برای زندگی یک فرد موفق و مهم در دنیا، شاید چندین و چند زندگی نامه مختلف نیز وجود داشته باشد. برخی از این زندگی‌نامه‌ها توسط خود فرد و برخی دیگر توسط افراد دیگر گرد‌آوری می‌شوند. اما زندگی‌نامه همانطور که می‌دانید، شرح جزء به جزء زندگی یک فرد نیست. اگر اینطور باشد، به ازای هر روز زندگی یک نفر، باید یک فصل کتاب نوشت. به همین دلیل تنها نقاط مهم و کلیدی زندگی افراد مهم در دنیا، داخل زندگی‌نامه آنها وجود دارند. اما واقعا چه لزومی دارد که ما زندگی‌نامه دیگران را بخوانیم؟ اصلا دانستن اتفاقات مهم زندگی یک نفر، به جز ارضاء حس کنجکاوی ما، چه خاصیت دیگری دارد؟ 

 

 

تاریخ تکرار می‌شود 

همیشه این عبارت را بارها و بارها قطعا شنیده‌اید. البته از نظر اکثر افراد نیز این موضوع کاملا صحت دارد. اگر کمی در مورد وقایع تاریخی دقت کنید، خواهید دید که تاریخ واقعا تکرار می‌شود. پس چرا شما نباشید که موفقیت یک نفر را دوباره تکرار کنید؟ چرا شما آن فرد موفقی نباشید که دنیا به خود می‌بیند؟ گاهی می‌توان از خواندن زندگی‌نامه افراد موفق، موفقیت او را دوباره تکرار کرد. 

حتما قدم برداشتن در مسیر چنین افرادی بسیار دشوار است. فراز و نشیب‌های مختلف را باید تحمل کنید تا به موفقیت دست یابید. اما این را بدانید که تاریخ را دوباره می‌توان تکرار کرد. شاید برخی از خواندن زندگی‌نامه افراد مشهور و موفق تنها حسادت کنند. این دسته افراد بر این باور هستند که موفقیت تنها بر اساس بخت و اقبال است. اما واقعا اینطور نیست. شما می‌توانید تاریخ‌ساز باشید. با خواندن زندگی‌نامه می‌توان روش تکرار تاریخ را فهمید. 

 

راه حل مناسبی برای مشکلتان پیدا خواهید کرد 

 

گاهی امکان دارد در زندگی روزمره و یا حرفه شغلی خود دچار مشکلی غیر قابل حل شده باشید. زمانی که به چنین مرحله‌ای رسیدید، باید از کمک و تجربه دیگران استفاده کنید. شاید افراد موفق زیادی در حوزه مورد نظر اطرافتان نباشند. اما قطعا می‌توانید با خواندن زندگی نامه افراد موفقی که در راه شما پیشتاز بوده‌اند، به راه حل مناسبی دست پیدا کنید. مهم نیست که در چه زمینه‌ای مشکل دارید. مهم این است که حداقل یک نفر پیش از شما این مسیر را پشت سر گذاشته و به موفقیت‌های بزرگی نیز دست پیدا کرده. 

زمانی که یک نفر با مشکلات و چالش‌هایی که شما به تازگی رو به رو شده‌اید، رو به رو شده و آنها را با موفقیت پشت سر گذاشته، قطعا می‌توانید از آن یک نفر برای حل مشکل خود کمک بگیرید. قطعا دسترسی به این افراد کار ساده‌ای نیست. بعضا آنها در خارج از کشور زندگی می‌کنند یا حتی چشم از جهان فرو بسته‌اند. اما یادگار و میراث آنها هنوز هم در دسترس است. شما می‌توانید از زندگی‌نامه آنها استفاده کنید و شاهد راه‌حل‌هایی باشید که آنها برای حل مشکلات خود استفاده کردند. الگو برداری از چنین راه‌کارهایی بسیار ساده‌تر از پیدا کردن راه‌کار جدید خواهد بود.

 

می‌توانید از موفقیت یا شکست‌های افراد موفق دنیا درس بگیرید 

 

گاهی شاید با خودتان تصور کنید که تنها از موفقیت دیگران می‌توان درس گرفت. این در حالی است که شکست درس بزرگ‌تری در زندگی به ما می‌دهد. ما آنقدر زنده نیستیم تا به حد نیاز تجربه کسب کنیم. اما می‌توانیم با دیدن موفقیت یا شکست دیگران، درس‌های بزرگی را به دست آوریم. برای اینکه چنین موضوعی را بهتر درک کنید، بهتر است خودتان را در موقعیتی قرار دهید که در حال مواجهه با یک کودک خردسال هستید. کودکی که تازه به راه افتاده و با حس کنجکاوی زیاد، به دنبال کشف دنیای اطراف خود است. 

شما به عنوان یک فرد بزرگسال که سال‌ها تجربه راه رفتن دارید، چه کمکی می‌توانید به او کنید؟ زمانی که می‌دانید آن کودک در صورت قدم برداشتن در مسیری خاص، دچار آسیب‌دیدگی می‌شود، چه اقدامی می‌کنید؟ آیا غیر از این است که کودک را از ادامه مسیر وا می‌دارید؟ اصلا شما این تجربه را چطور به دست آورده‌اید؟ آیا اصلا می‌توان تمام شکست‌های دنیا را تجربه کرد و از آنها درس گرفت؟ اصلا از کجا ما می‌دانید که مثلا با خوردن یک سم دچار مرگ می‌شویم؟ آیا برای تایید این موضوع باید همه ما آن سم را مصرف کنیم؟ 

قطعا نمی‌توان هر شکستی را تجربه کرد. به همین دلیل بهتر است داستان زندگی دیگران را بدانیم. بدانیم که کدام راه و کدام چاه است. اگر زندگی نامه افراد مختلف را به خوبی بخوانیم، خواهیم دید که کدام مسیر رو به شکست و کدام مسیر رو به پیروزی و موفقیت است.  

 

با شناخت زندگی یک فرد مهم و خواندن زندگی‌نامه او، می‌توانید از وی الگو بگیرید

 

هر فردی در هر مرحله‌ای از زندگی خود، نیاز به یک الگو دارد. الگو گرفتن از افراد تنها به دوران کودکی و نوجوانی باز نمی‌گردد. البته همه ما در این دوران الگوی منحصر به فرد خود را داشتیم. هر انسانی زمانی که وارد دوران جوانی می‌شود، قصد دارد تا به هر طریقی نام خودش را در تاریخ ثبت کند. افکار همه جوانان سرشار از موفقیت و آرزو‌های بلند پروازانه است. هر انسانی برای رسیدن به موفقیت نیاز به یک الگو دارد. اما یک الگوی مناسب را از کجا می‌توان پیدا کرد؟ آیا تنها با توجه به موفقیت دیگران می‌توان الگو گیری کرد؟ آیا باید الگو را از میان اطرافیان خود انتخاب کنیم؟ اصلا چطور می‌‌توان الگو را شکل داد؟

خب کاملا مشخص است که برای الگو گرفتن، باید جزئیات زندگی یک فرد موفق را به صورت کامل بدانیم. خوشبختانه با وجود زندگی‌نامه افراد مشهور و موفق، دیگر پیدا کردن جزئیات زندگی آنها، اصلا یک چالش بزرگ نیست. پس اگر شما هم می‌خواهید در مورد زندگی الگوی مورد نظر خود به خوبی اطلاعات کسب کنید، تنها راه، خواندن زندگی‌نامه آن فرد است. 

 

هر زندگی نامه یک درس مهم در زندگی است

 

گاهی با دیدن ظاهر زندگی یک فرد مشهور، تصور می‌کنید که او در اوج خوشبختی زندگی می‌کند. البته هیچ شکی در این نیست که شهرت، ثروت و سلامتی، چند پایه مهم خوشبختی زندگی هر انسانی هستند. اما اکثر ما غافل از این هستیم که پشت این خوشبختی، چه سختی‌ها و مشقت‌هایی وجود دارند. بیشتر ما انسان‌ها تصور می‌کنیم که موفقیت دیگران، تنها شانس و اقبال بوده و خودشان هیچ نقشی در آن نداشتند. این در حالی است که اکثر افراد موفق، تنها با پشتکار، تلاش و ثبات قدم توانستند به جایگاهی که دارند، برسند. 

همه ما این را می‌دانیم که بزرگ‌ترین و سخت‌گیر‌ترین مدرسه دنیا، زندگی است. همه ما چیز‌های ریز و درشتی را در زندگی آموختیم و بهای آن را با عمر خود پرداخت کردیم. ما قطعا نمی‌توانیم به اندازه‌ای عمر کنیم که همه چیز را بیاموزیم. پس تنها راه باقی مانده این خواهد بود که از عمر دیگران استفاده کنیم. تنها راه استفاده از عمر دیگران نیز، خواندن زندگی نامه آنها است. با این کار انگار در راه آنها قدم زدیم، مشکلات آنها را دیدیم و آنها را با هم حل کرده‌ایم. چه چیزی بهتر از این می‌تواند برای ما باشد؟ 

 

باعث بالا بردن اعتماد به نفس در شما می‌شود 

 

زمانی که زندگی‌نامه یک فرد بسیار موفق در دنیا را می‌خوانیم، گاهی خواهیم دید که از چه جایگاهی مسیر موفقیت خود را آغاز کرده‌اند. شاید با خواندن زندگی‌نامه فردی که آرزوی زندگی او را داریم، دریابیم که ابتدای مسیر شروع، موفقیتی بسیار وخیم‌تر از ما را داشته. زمانی که با چنین مسائلی رو به رو می‌شویم، می‌بینیم که چقدر قدر داشته‌های خود را نمی‌دانیم. می‌بینیم که چقدر می‌توانیم مسیر ساده‌تری داشته باشیم اما جرات شروع آن را نمی‌کنیم. این باعث می‌شود تا با اعتماد به نفس بیشتری مسیر موفقیت را شروع کنیم. 

گاهی باید تنها خودمان را باور داشته باشیم. گاهی در خواندن زندگی نامه یک فرد موفق، خواهیم دید که ما نیز مهارت‌های مشابه و چه بسا بهتر از الگوی خود داریم و تنها نمی‌دانیم چطور از آن استفاده کنیم. شناخت استعداد و توانایی‌ها، به ما آنقدر اعتماد به نفس می‌دهد که حتی در پی جا به جا کردن یک کوه برویم. خواندن زندگی نامه الگویی که در ذهنمان داریم، باعث می‌شود بفهمیم که الگوی ما نیز تنها یک انسانی عادی و کاملا معمولی است. حتی امکان دارد شما در جایگاه بالاتری قرار داشته باشید و تنها جرات شروع را ندارید. 

برخی تصور می‌کنند که خواندن داستان زندگی افراد معروف، اعتماد به نفس را پایین می‌آورد. آنها تصور می‌کنند که زندگی آنها آنقدر موفقیت‌آمیز و بر اساس شانس و تصادف است که تنها باید به آن حسادت کرد. حسادت به تمام استعداد‌هایی که خدا در وجود آنها نهاده و شما از آنها بی نصیب مانده‌اید. اما اصلا اینطور نیست. به شما قول می‌دهیم که همه این افراد مثل شما بوده‌اند و حتی در دوره‌ای ممکن است حسرت زندگی شما را خورده باشند! پس خودتان را باور داشته باشید! 

 

راهی جدید را جلوی پای شما روشن می‌کند

 

گاهی انسان باید یک گام بالاتر برود و زندگی خود را از فراز آسمان نگاه کند. زمانی که در یک ماز (مسیر تو در تو) افتاده باشید، قطعا پیدا کردن مسیر پایان بسیار دشوار خواهد بود. اما اگر بتوانید با یک دوربین از بالا به خودتان نگاه کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا دیگر پیدا کردن مسیر پایان دشوار خواهد بود؟ در بسیاری از موارد ما انسان‌ها خودمان را در یک مسیر تو در توی خیالی قرار می‌دهیم. آنقدر خودمان را درگیر حل یک مشکل می‌کنیم، که به فکر راه‌های دیگر نخواهیم بود. گاهی پیدا کردن یک راه جدید، بهتر از حل کردن مشکلی است که با آن سر و کار دارید. 

گاهی باید رها کردن را بیاموزیم. همیشه رها کردن اشتباه نیست. شاید راهی که پیش گرفتید، اصلا بنا نیست شما را به سمت موفقیت هدایت کند. با این حال باز هم ممکن است روی آن مسیر پا فشاری کنید. اما با خواندن زندگی‌نامه یک فرد مشهور و موفق که مسیری مشابه شما را داشته، می‌توانید ببینید که چه گزینه‌های دیگری پیش روی شماست.

 

با راز‌های موفقیت مشهورترین افراد دنیا آشنا می‌شوید

 

معمولا کسانی که به موفقیت‌های جهانی و چشم‌گیر دست پیدا کرده‌اند، ترسی از آشکار کردن رازهای موفقیت خود ندارند. زمانی که زندگی‌نامه اکثر افراد موفق دنیا را بخوانید، خواهید دید که به هر راه و طریقی تلاش می‌کنند تا مردم و مخاطبین را در جریان راز‌های موفقیت زندگی خود بگذارند. آنها این کار را تنها برای این انجام می‌دهند که دنیا جای بهتری برای زندگی باشد. شاید اگر یک فرد به موفقیت کوچکی دست پیدا کند، با تمام وجود، راز موفقیت خودش را بروز نمی‌دهد. اما اگر همین فرد، به چنان موفقیت بزرگی دست پیدا کند که همه جهان آرزوی آن را داشتند، دیگر نگران افشا شدن راز خود نیست. 

به همین دلیل اگر کمی با دقت خط به خط زندگی‌نامه افراد موفق را بررسی کنید، خواهید دید که با کمال میل راز موفقیت زندگی خود را در اختیار شما قرار داده‌اند. چه چیزی بهتر از این می‌توان پیدا کرد؟ انگار که به عنوان مثال بیل گیتس کنار شما ایستاده و راه موفق شدن در زندگی را به شما نشان می‌دهد. پس با خواندن زندگی‌نامه این دسته افراد، به دنبال پیدا کردن راز‌های موفقیت او باشید. شاید در ابتدا تصور کنید که این رازها تنها در مورد همان فرد خاص کارایی دارند. اما با خواندن چند زندگی‌نامه دیگر و پیدا کردن نقاط مشترک، می‌توانید به یک جمع‌بندی عالی برسید و آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهید. 

 

زندگی‌نامه‌هایی اصلا نباید از دست دهید

 

حال که با فواید خواندن زندگی‌نامه افراد مختلف آشنا شدید، حتما قصد دارید تا چند مورد زندگی‌نامه مشهور را بهتر بشناسید. در اینجا ما به شما زندگی‌نامه برخی از افراد مشهور را معرفی می‌کنیم که اصلا نباید از دست دهید. 

 

زندگی نامه استو جابز 

قطعا تقریبا تمام دنیا این فرد موفق را به خوبی می‌شناسند. استیو جابز، مالک اسبق برند معروف آمریکایی اپل، بی‌شک یکی از موفق‌ترین افراد دنیا بوده و حتی بعد از مرگش نیز شهرت او کم نشده. بهتر است زندگی‌نامه استیو جابز را به عنوان کسی بخوانید که از هیچ شروع کرد و به همه چیز رسید. او مشکلات زیادی را در مسیر موفقیت خود پشت سر گذاشت و در نهایت توانست برند خودش را تبدیل به یکی از برترین برند‌های جهان کند. پس حتما خواندن زندگی‌نامه این فرد، خالی از لطف نخواهد بود. 


 

 

زندگی‌نامه مالک علی‌بابا 

در حال حاضر برند جهانی علی‌بابا، یکی از برترین برند‌های اینترنتی سراسر دنیا است که با برند‌هایی همچون آمازون رقابت می‌کند. اما چطور این سایت کوچک تبدیل به چنین ابر قدرتی شد؟ جک ما، مالک و طراح اصلی علی‌بابا، یک معلم زبان انگلیسی بود. او توانست این سایت را به تنهایی طراحی کند و به جایگاهی که الان دارد برساند. بسیاری از افراد دنیا، همانند شما علاقه‌مند بودند که راز موفقیت وی را بدانند. به همین دلیل خود او زندگی‌نامه‌اش را منتشر کرد تا به هم‌نوعان خود کمک کند. 

 

 

 

زندگی‌نامه ری کروک ، مالک و موسس مک دونالد 

آیا اگر در سن 52 سالگی یک کسب و کار را شروع کنید، امکان موفق شدن آن وجود دارد؟ خب در مورد مک دونالد که پاسخ به این وسال مثبت بود. شما باید به دو دلیل مهم این زندگی‌نامه را بخوانید. اول اینکه رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد را بهتر خواهید شناخت و دوم اینکه از تجربه موسس او اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد. کسب و کار ری کروک، قطعا در حال حاضر تبدیل به یکی از برترین کسب و کار‌های تمام آمریکا شده، پس می‌توان با خواندن این کتاب، از راز‌های او پرده برداشت.

 


 

 

داستان زندگی گاندی 

گاندی کسی بود که توانست آزادی خواهی را به حد اعلای خود برساند. مبارزات گاندی کاملا شهره خاص و عام هستند. تقریبا نام او را تمام دنیا و تمام نسل‌های پس از او شنیده‌اند. اما چطور می‌توان به چنین موفقیتی دست پیدا کرد؟ چطور می‌توان نام خود را به این شکل در تاریخ با قلمی دائمی نوشت؟ در کتاب زندگی‌نامه گاندی، تمام مشقت‌هایی که او در این راه متحمل شده، آمده است. پس خواندن این کتاب حتما به دوست‌داران جنبش‌های مهم در زندگی توصیه می‌شود. 

 


 

 

باب دیلن 

چه کسی گفته که موفقیت در دنیای موسیقی آسان است؟ باب دیلن جزء دسته افرادی به شمار می‌آید که با رنج و مشقت بسیار توانست شهرت امروز خود را به دست بیاورد. او شاعر و موسیقی‌دانی است که توانست به جایزه نوبل ادبیات دست پیدا کند. اگر قصد دارید در زمینه موسیقی و ترانه‌سرایی قدم بردارید، خواندن زندگی‌نامه باب دیلن قطعا به شما توصیه می‌شود. 

 


 

 

زندگی نامه آگاته کریستی 

هر ایرانی حداقل یک بار نام داستان‌های جنایی کاراگاه معروف، هرکول پوآرو را شنیده. مغز متفکر پشت تمام این داستان‌ها کسی جز آگاته کریستی نبوده. این نویسنده زن معروف که او را به داستان‌های هرکول پوآرو می‌شناسند، یک اعجوبه در نویسندگی به حساب می‌آید. اگر شما نیز به نویسندگی علاقه‌مند هستید، بهتر است زندگی‌نامه آگاته کریستی را بخوانید تا بتوانید در راه او قدم بردارید. 

ماجرای مرموز ناپدید شدن آگاتا کریستی

 

در هر صورت خواندن زندگی نامه هر فرد موفق و مشهوری در دنیا خالی از لطف نخواهد بود. اینکه بدانید هر فرد در زندگی خود به چه شکل موفقیت را لمس کرده، به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به موفقیت دست پیدا کنید. در هر سنی که هستید، همیشه موفقیت باید تمام ذهن شما را پر کند. آنقدر زندگی نامه بخوانید تا ببینید موفقیت فقط برای دیگران نیست. تا ببینید که همه این افراد تصور می‌کنند که موفقیت درب خانه دیگری را می‌زند تا اینکه خودشان طعم آن را چشیدند.