1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. سومین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب

سومین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب

iranketab review 3

انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب سومین دوره‌ی خود را با معرفی کتاب «مقدونیه از تهران دور نیست» پشت سر گذاشت.

اعضای انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب، بیش از پنجاه متن را درباره‌ی کتاب «مقدونیه از تهران دور نیست» نوشته و منتشر کردند. نکته‌ی قابل توجه افزایش کیفیت شناختی و تحلیلی نوشته‌ها نسبت به دوره‌های گذشته بوده است.

 

 

 

با این همه باز هم شاهد متن‌هایی با زبان محاوره بودیم که آفت هرگونه نوشتن متفکرانه و نقادانه‌ای‌ست. هم‌چنین استفاده از جمله‌هایی مثل «من تا الان چنین شخصیتی را ندیدم»، «من تا الان ندیدم کسی اینجوری حرف بزند» و ... نسبتی با نوشتن یک متن تحلیلی و نقادانه ندارد، چون یک اثر ادبی نباید با تجربیات شخصی زندگی ما تطابق داشته باشد و ما باید سعی کنیم آن اثر را در بستر خودش بشناسیم و ارزیابی کنیم.

تحریریه‌ی ایران‌کتاب با در نظر گرفتن عموم معیارهای یک نوشته‌ی تحلیلی و نقادانه و ضمن تشکر از همه‌ی دوستانی که در دوره‌ی سوم همراه انجمن بودند، یادداشت‌های «فاطمه مسعودی»، «سید محمدمهدی هاشمی» و «رامبد فخرایی» را شایسته‌ی تقدیرِ بیشتر می‌داند.

 

چند نکته در جهت ارتقای یادداشت‌ها در دوره‌های بعدی ضروری به نظر می‌رسد:

 

1. استفاده از زبانِ نوشتاری به جای زبان گفتاری و تمرین مداوم برای رسیدن به یک نثرِ شخصی، صحیح و زیبا! این مسئله‌ی مهم را باید در نظر بگیرید که هیچ منتقد، تحلیلگر و اندیشمندی در تاریخ وجود نداشته است که به زبانِ گفتاری بنویسد، چون اساسِ زبانِ نوشتاری بر جدّیت، تعمق و تفکّر است که این مهم از فرهنگِ شفاهی دور از اندیشه‌ و عمیق شدن در پدیده‌ها و نمودِ آن یعنی زبانِ گفتاری، وجود ندارد. نوشتن به زبان نوشتاری را بسیار جدّی بگیرید، اگر می‌خواهید و دوست دارید نویسنده، منتقد، تحلیلگر و حتی ریویونویس خوبی شوید.

2. از صفت‌های تفضیلی(صفت‌هایی با پسوند «تَر و تَرین» مانند بهترین، خوبترین، قشنگترین و ...) در کمترین میزان ممکن استفاده نکنید و دوست داشتن یا نداشتن خودتان را معیارِ ارزیابی‌تان قرار ندهید. ارزیابی شما باید بر پایه‌ی ادله‌ها و استنتاج‌های مشخصی باشد که ذوق شما و وجود قوه‌ی شناختتان را همزمان در خود داشته باشد. 

3. تعداد کتاب‌های خوانده‌شده‌ی خودتان را معیارِ ادبیات و قضاوت قرار ندهید. وقتی از عبارتی مثلِ «این کتاب در بین آثار ادبیات داستانی فارسی...» استفاده می‌کنید، زمانی قابل اتکاست که شما به طور مداوم و در طولِ سالیان، ادبیات داستانی فارسی را از ابتدا تا امروز، پیگیری کرده و به اشرافِ لازم رسیده باشید. 

4. به تفاوت معنایی کلمه‌ها و مفاهیمِ مختلف توجه کنید. به طورِ مثال درخصوص تفاوت مکتب، سبک و جنبش مطالعه کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که سورئالیسم یک مکتبِ ادبی‌ست و وقتی از عبارتِ «سبکِ سورئالیسم» یا «سبکِ رئالیسم» و امثالهم استفاده می‌کنید، کاملا اشتباه است. «سَبک» یک ویژگی شخصی‌ست که هر نویسنده، هنرمند و اندیشمند، با سال‌ها مطالعه، تمرین، تجربه و تفکّر به آن دست می‌یابد و از لابه‌لای آثارش، خودآگاه و ناخودآگاه، سبکِ او هویدا می‌شود.

5. اگر در ابتدای شروعِ نوشتن درباره‌ی کتاب‌ها هستید، همیشه از کتاب‌هایی مثل «مکتب‌های ادبی» نوشته‌ی «رضا سیدحسینی»، «راهنمای تفکر نقادانه» نوشته‌ی «نیل براون و استوارت ام کیلی» و دیگر کتاب‌های مرجع و هدایتگر در این زمینه کمک بگیرید. 

 

با آرزوی روزهای بهتر و همراه با سلامتی و امید به اینکه بتوانیم کتاب‌های بیشتر و بهتری را کنار هم بخوانیم و درباره‌شان بنویسیم.

 


 

 

 

مقالات مرتبط با "سومین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب"
«تنسی ویلیامز» را بهتر بشناسیم
«تنسی ویلیامز» را بهتر بشناسیم

نمایشنامه های «تنسی ویلیامز»، تئاتر آمریکا را برای همیشه تغییر داد.

نگاهی به کتاب «هری پاتر و سنگ جادو»
نگاهی به کتاب «هری پاتر و سنگ جادو»

«رولینگ» برای خلق دنیای «هری پاتر» از سنتی قدیمی مربوط به داستان های فانتزی کودکان در بریتانیا الهام گرفته است.

حقایقی از کتاب «گتسبی بزرگ» اثر «اف. اسکات فیتزجرالد»
حقایقی از کتاب «گتسبی بزرگ» اثر «اف. اسکات فیتزجرالد»

با این مطلب همراه شوید تا درباره‌ی این رمان ماندگار از «اف. اسکات فیتزجرالد» بیشتر بدانیم.

بررسی کتاب «تصویر دوریان گری» اثر «اسکار وایلد»
بررسی کتاب «تصویر دوریان گری» اثر «اسکار وایلد»

همه چیز با یک نقاشی آغاز می شود، اثری که نوع نگاهِ افرادِ خیره به خود را تغییر می دهد و به نظر می رسد که خودش نیز تغییر می یابد.

نظر کاربران در مورد "سومین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب"
1 نظر تا این لحظه ثبت شده است

سلام. شما دوره آموزشی برای نقد کتاب دارید؟

1400/10/18 | توسطنجمه تقوی
0
|