هنر ظریف رهایی از دغدغه ها با مارک منسن



این کتاب، راهنمایی عالی برای یافتن این نکته است که در زندگی شخصی و حرفه ای به دنبال چه چیزی هستید و البته به شما راه رسیدن به آن را نیز نشان می دهد.

«مارک منسن» که در گذشته مشاور و مربی روابط بوده، در کتاب «هنر ظریف رهایی از دغدغه ها» توصیه هایی تأثیرگذار و البته گزنده و بی پرده را برای مخاطبین خود در نظر گرفته است. این کتاب، راهنمایی عالی برای یافتن این نکته است که در زندگی شخصی و حرفه ای به دنبال چه چیزی هستید و البته به شما راه رسیدن به آن را نیز نشان می دهد.

منسن اعتقاد دارد که راه دستیابی به این اهداف، در «اهمیت ندادن بیش از اندازه به همه چیز» نهفته است. به محض این که از نیاز خود برای استثنایی بودن و همیشه خوشحال بودن دست بکشید و البته ترس از شکست را رها کنید، زندگ بسیار بهتری خواهید داشت. مارک منسن در این باره می گوید:

دنیا دائما به شما می گوید که مسیر رسیدن به زندگی بهتر، داشتن چیزهای بیشتر، بیشتر و بیشتر است—بیشتر خریدن، دارایی های بیشتر، تولید بیشتر، بیشتر خوشگذرانی کردن، بیشتر بودن.

این نویسنده معتقد است که به جای تمرکز بر داشتن چیزهای بیشتر، باید بر چیزهایی که واقعا برای «خودمان» مهم هستند، تمرکز کنیم. 

 

برای کسانی که در حال ساختن مسیر حرفه ای خود هستند، این نکته به معنی داشتن نگاهی دقیق تر به خواسته ها است. منسن توضیح می دهد که اگر نمی خواهید در هفته 60 ساعت کار کنید، یا به کاغذبازی های بی پایان و سفرهای کاری طولانی علاقه ای ندارید، این یعنی واقعا نمی خواهید «مدیر عامل» شوید. اگر ریسک کردن، سخت کار کردن روی چیزی که ممکن است هیچ نتیجه ای در بر نداشته باشد و مواجه شدن با شکست های مکرر برایتان جذابیتی ندارد، پس شما نمی خواهید «کارآفرین» باشید. همانطور که مارک منسن می گوید، عامل تعیین کننده ی موفقیت شما، چیزی نیست که بخواهید از آن لذت ببرید، بلکه میزان سختی و رنجی است که مایلید تحمل کنید تا به هدفتان برسید.

 

منسن با استفاده از زندگی خودش به عنوان یک مثال و الگو، در این باره صحبت می کند که چگونه فشار و استرس برای استثنایی بودن، او را به سوی استفاده از مواد مخدر و زن بارگی کشاند. او تنها زمانی توانست کنترل زندگی اش را به دست بگیرد و در مسیر کارآفرینی قدم بگذارد که فهمید نه خودش و نه مشکلاتش، «خاص» یا منحصر به فرد نیست. او در این باره می نویسد: «پیشرفت در همه چیز، بر اساس هزاران شکست کوچک شکل می گیرد و بزرگی موفقیت شما به تعداد بارهای شکست شما در آن مسیر بستگی دارد. اگر کسی در کاری بهتر از شماست، به احتمال خیلی زیاد به این خاطر است که با شکست های بیشتری مواجه شده است. و اگر کسی در کاری به اندازه ی شما خوب نیست، احتمالا به این خاطر است که با تجارب آموزنده و دردناکی که شما داشته اید، مواجه نشده است.

 

منسن علاوه بر روایت داستان هایی جالب از زندگی خودش، به زندگی چندین شخصیت شناخته شده ای می پردازد که روشی مشابه با او را برای غلبه بر مشکلات اتخاذ کردند و به موفقیت نیز رسیدند. «ویلیام جیمز» که با لقب «پدر روانشناسی آمریکا» شناخته می شود، با بیماری هایی مهلک دست و پنجه نرم می کرد. او در دوران نوجوانی، دائما احساس نابسنده بودن داشت و به افسردگی شدیدی مبتلا شده بود. اما یک روز، ویلیام با آثار فیلسوفی به نام «چارلز پیرس» آشنا شد و تصمیم گرفت خودش کنترل چگونگی واکنش هایش نسبت به مشکلات را به دست بگیرد. ویلیام جیمز صرفا با تغییر نگرش خود، مسیر حرفه ایِ جریان ساز و فوق العاده ارزشمندش را به دنیا آورد. او در نقاط مختلف کشور سخنرانی کرد، در هاروارد تدریس کرد و امروز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین اندیشمندان عصر خود شناخته می شود.

نگرش های خردمندانه و البته بامزه ای که منسن در کتاب «هنر ظریف رهایی از دغدغه ها» ارائه می کند، این کتاب را به اثری بسیار ارزشمند تبدیل کرده که کاملاً ارزش زمانی را که برای آن صرف می کنید، دارد.


این کتاب پر از توصیه هایی روح بخش و پرداخت هایی سرگرم کننده به موضوعات مربوط به «تحلیل رفتار متقابل» است. می توان با اطمینان گفت که موفقیت چشمگیر کتاب «هنر ظریف رهایی از دغدغه ها» در این نکته ریشه دارد که زبان کتاب، کاملا محاوره ای و دوستانه است و همه ی مخاطبین، با هر سن و پیشینه ای، می توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.