کتاب تاریخ اساطیری ایران

Mythological History of Iran
کد کتاب : 12666
شابک : 978-9643117740
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 122
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ اساطیری ایران اثر عسکر بهرامی

کتاب «تاریخ اساطیری ایران» اثر «عسکر بهرامی» پژوهشی تاریخی در تاریخ اساطیر ایران را ترتیب داده است. عسکر بهرامی در این کتاب سعی کرده است در وهله اول مشخص کند که مقصود او از اسطوره چیست. عملا اسطوره چگونه در اقلیم و سرزمین های مختلف بوجود آمده است؟ این اساطیری که ما امروزه به نام اساطیر ایرانی می شناسیم که افسانه ها داستانهای نوشته و نا نوشته ای را پشت سر گذاشته اند؟ این مطالعه مدون تاریخی که پژوهشگران و دانشجویان در رشته های مختلف کمک خواهد کرد که بتوانند از این اثر به عنوان یک منبع قابل در تحقیقات خود استفاده کنند.
این کتاب از مجموعه کتاب های تاریخ جهان است. در معرفی مجموعه می خوانیم: «فرهنگ ایران زمین در طول هزاران سال و تحت تاثیر موقعیت و ویژگی های محیطی خاستگاه آن شکل گرفته است . شناخت این موقعیت و ویژگی ها در درک تحولات و رویدادهای شکل دهنده این فرهنگ راه گشاست . فرهنگ ایرانی ، هر چند اجزایی از فرهنگ های دیگر را هم در خود پذیرفته است ، با این همه در چارچوبی جغرافیایی شکل گرفته و برخاسته و سپس بر جهان پیرامون خود تأثیر گذاشته است. اسطوره واژه ای عربی است که به فارسی راه یافته و در اصل به معنای روایتی است که اساس واقعی و تاریخی ندارد . اما در این باره که چه نوع روایت هایی را اسطوره می گویند ، صاحب نظران تعریف های متعدد و گوناگونی ارائه کرده اند . برخی آن را در برگیرنده باورهای مقدس انسان در مرحله خاصی از تطورات اجتماعی می دانند که در عصر جوامع به اصطلاح ابتدایی شکل می گیرد و برای همگان باوری مقدس پیدا می کند . آنچه جالب است این که اساطیر کوششی برای اثبات و شایسته قبول افتادن این روایات و باورها نمی کند و از سوی معتقدان به این دیدگاه ها هرگز درباره حقیقت آنها شک و تردیدی نمی شود. در سرزمین ایران هم ، مانند فرهنگ دیگر سرزمین ها ، تاریخ روایی دیرزمانی به صورت شفاهی یا به اصطلاح سینه به سینه انتقال می یابد و در این روند دستخوش تغییرات و دگرگونی هایی می شود و تکامل پیدا می کند تا این که با پیدایش خط و رواج نگارش و ثبت سنت شفاهی ، این روایت ها هم صورت مکتوب می یابند و بدان صورت به نسل های بعد و تا به امروز می رسند.» این کتاب را انتشارات «ققنوس» چاپ نموده و در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

کتاب تاریخ اساطیری ایران

عسکر بهرامی
عسکر بهرامی کهیش‌نژاد نویسنده، مترجم و عضو هیئت علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی (دانشنامهٔ جهان اسلام) است (از ۱۳۹۰).بهرامی در سال ۱۳۴۶ خورشیدی در شهر شوش به دنیا آمد و در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، در مقطع دکتری رشتهٔ فرهنگ و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰ با بخش ایران‌شناسی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ با شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، و از ۱۳۸۴ به‌عنوان معاون سردبیر نشریات گزارش میراث و آینهٔ میراث با مرکز پ...
دسته بندی های کتاب تاریخ اساطیری ایران
قسمت هایی از کتاب تاریخ اساطیری ایران (لذت متن)
اسطوره واژه ای است که از عربی به فارسی راه یافته و در اصل به معنای روایتی است که اساس واقعی و تاریخی ندارد. خود این واژه عربی نیز از واژه یونانی historiaگرفته شده که معنای آن استفسار، تحقیق، شرح، و تاریخ است. بررسی اجزا و ریشه این واژه نشان می دهد که با واژه هایی در زبان های باستانی دیگر خویشاوند است که معنای دیدن، داوری، دانستن، مژده، و... را می رسانند. در زبان های اروپایی واژه myth، یا صورت هایی از آن، برابر واژه اسطوره یا اساطیر است که آن هم از واژه یونانی muthosبه معنای « سخن و افسانه » گرفته شده است.

اسطوره، بر خلاف تاریخ، گذشته را به مثابه گذشته عرضه نمی کند، بلکه آن را در مقام زمان حال باز می نماید. البته زمان حال اسطوره، زمان حال غیر واقعی تجربه روزمره معمول نیست که به گذشته ای مرده و آینده ای نزاده زنجیر شده است و خود هرگز به صورت کامل هستی نمی گیرد، بلکه زمان حالی است که در آن، همچنان که تی. اس. الیوت می گوید، گذشته و آینده به هم آمده اند... آن گاه که بینشی از زمان را، از آن گونه که اسطوره و استعاره پیش روی ما می نهند، درونه کنیم، اندک اندک با مفهومی از آفرینش اسطوره ای و استعاری آشنا می شویم که از ازل هستی یافته بود، اما به محض آن که با نگاهی تازه در آن می نگریم، باز هم دوباره زاده می شود و هستی می گیرد.