کتاب مبانی اسطوره شناسی

An Introduction to Mythology
  • 10 % تخفیف
    215,000 | 193,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: مرکز مرکز
    نویسنده:
کد کتاب : 22432
شابک : 978-9642133420
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 306
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب مبانی اسطوره شناسی اثر عباس مخبر

"مبانی اسطوره شناسی" کتابی است به قلم "عباس مخبر" که پرسش های بنیادی در این حوزه را به همراه پاسخ هایی جامع و کاربردی مورد بررسی قرار می دهد. "عباس مخبر" که این کتاب را در هفت فصل تدوین کرده است، در فصل نخست به مرور مختصری از گذر انسان در دل تاریخ و هزاره های طی شده می پردازد و از پیدایش نخستین انسان ها تا به امروز، تلاش این حیات هوشمند را برای بقا، شگفت زدگی او در برابر گیتی، مواجهه اش با مرگ و بستر شکل گیری اسطوره، دانش و دین را زیر ذره بین می برد.
نویسنده در فصل دوم کتاب "مبانی اسطوره شناسی"، به تفاوت های میان اسطوره، قصه های قومی و افسانه اشاره می کند و در فصل سوم، رویکردها و تئوری های اسطوره شناسی را تجزیه و تحلیل می کند. فصل چهارم با بررسی آرای زیگموند فروید، میرچا الیاده، کارل گوستاو یونگ و جوزف کمبل، اندیشه های این چهره های مطرح اسطوره شناسی را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهد و در فصل پنجم به ارتباط میان دین، علم و اسطوره می پردازد. فصل ششم که ساختاری مشابه با فصل قبلی دارد، رابطه ی میان اسطوره و هنر را در کنار نظریات برخی از چهره های نامی اسطوره شناسی تشریح می کند و فصل هفتم و آخر کتاب "مبانی اسطوره شناسی" به قلم "عباس مخبر"، پیرامون یکی از رایج ترین موارد بحث شده در اسطوره شناسی، یعنی نفوذ این رشته در هنر، سینما و ادبیات به شکل رابطه ی اسطوره و قهرمان است. نویسنده سه الگو از لرد رگلان، اوتو رانک و جوزف کمبل را تحت بررسی قرار می دهد و کتاب با مقایسه ی این سه الگو به اتمام می رسد.

کتاب مبانی اسطوره شناسی

عباس مخبر
عباس مخبر (متولد ۱۹ تیرماه ۱۳۳۲ در سیوند)، مترجم و اسطوره‌شناس ایرانی‌ست.عباس مخبر در سال ۱۳۳۲ در سیوند متولد گردید، تحصیلاتش را در دبستان منوچهری سیوند آغاز نمود و پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده نفت شد. پس از آن به دنبال فیزیک رفت و بالأخره دوره کارشناسی جامعه‌شناسی را در دانشگاه پهلوی گذراند. سپس فوق لیسانس همین رشته را گرفت. پس از آن مدرک کارشناسی ارشد زبان‌شناسی را در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه تهران دریافت کرد. عنوان پایان‌نامه او، «کند و کاوی در برنامه‌ریزی زب...
قسمت هایی از کتاب مبانی اسطوره شناسی (لذت متن)
ناقوس مرگ اسطوره از 2500 سال پیش تاکنون بارها به صدا درآمده است، اما هر بار اسطوره با نیرویی تازه و در هیئتی دیگر سر برآورده و بقای خود را استمرار بخشیده است، چرا؟ منتقدان اسطوره و کسانی که فقط بر کارکردهای نامطلوب آن در جهان معاصر انگشت می گذارند هنوز هم کم نیستند، اما تقریبا هیچ یک از آنها برای این سوال پاسخی ندارند که چرا اسطوره ها در دنیای مدرن و پسامدرن کنونی هم چنان به حیات خود ادامه می دهند و تولید و باز تولید می شوند. اگر اسطوره ها آن طور که شماری از نظریه پردازان اعتقاد دارند نوعی علم ابتدایی و یا نوعی دین ابتدایی اند، در دوران ما و پس از به کرسی نشستن علم و دین پیشرفته، راز ماندگاری و بقای آن ها چیست؟ آیا فقط توهماتی شیرین و تسکین دهنده اند که در دنیای توفانی، آرامشی خوش و غیر مسئولانه را به ما هدیه می دهند؟ و یا سرنخ هایی هستند که ما را در جست و جوی معنای زندگی یاری می دهند و با ما از یک شب بلند طولانی سخن می گویند که از نیاکان پیش از تاریخمان تا به امروز تاب اش آورده ایم؟ اسطوره با علم، عقل، هنر، دین و عاطفه چه نسبتی دارد؟ قهرمان اسطوره کیستند و شباهت حیرت انگیز آنها از کجا ناشی می شود؟ و سرانجام اسطوره در دنیای معاصر چه جایگاهی دارد؟