کتاب نما به نما

Film Directing Shot by Shot
کارگردانی فیلم
کد کتاب : 130083
مترجم :
شابک : 978-6229621929
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 407
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب نما به نما اثر استیون دی کاتز

اگر تنها نگاهی کوتاه و گذرا به کتب تاریخ سینما بیندازیم، متوجه می‌شویم از همان روزی که این پدیده شگفت‌انگیز پا به عرصه ظهور گذاشت، هنرمندانی چون ادوین اس پورتر، دیوید وارک گریفیث، جورج ملیس، فردریش مورنائو، سرگئی آیزنشتاین و... که از آنان به عنوان اولین سینماگران و کارگردانان تاریخ یاد می‌شود، دست به پایه‌گذاری اولین اصول و فنون فیلمبرداری، تدوین، روایت و درام در سینما زده و به رشد و نمو این هنر نوظهور ظهور کمک شایان توجهی کردند و پس از مدتی، کارگردانان بزرگ دیگری همچون آلفرد هیچکاک، جان فورد، آکیرا کوروساوا و ... این اصول و فنون را به طرق مختلف تکامل بخشیده و به حد اعلی خود رساندند. امروزه، با وجود گذشت بیش از صد و بیست سال از روز تولد سینما و ظهور استعدادها و نوابغ بزرگی در این حوزه، که هر کدام به نوبه خود تغییرات عظیمی را در دنیای هنر هفتم رقم زدند، همچنان از اهمیت تکنیک‌ها و فنون اولیه سینما سخن به میان می‌رود. از این جهت یادگیری این فنون و رسیدن به درجه استادی در استفاده از آن‌ها، یک شرط اساسی برای علاقه‌مندان فعالیت در دنیای سینما، به ویژه کارگردانان، است؛ حال چه به قصد پیروی کامل از این فنون باشد و چه به قصد ایجاد تغییر و تحول در آن‌ها.
کتاب «نما به نما» به قلم استیون دی کتس، نویسنده و کارگردان سینما، یکی از متون کلاسیک مطالعات سینمایی در حوزه فن و تکنیک فیلم است. این کتاب با تمرکز بر اصول تداوم تصویر و روایت، به معرفی ابزارها و قواعد صحنه‌پردازی برای چینش بازیگران و موقعیت‌های دوربین می‌پردازد. به علاوه آموزش مفاهیم کلیدی برای رابطه بین عواطف و مضامین داستان، و نحوه قاب‌بندی و استفاده از لنز برای تاثیر بر مخاطب نیز بخشی از محتوای این کتاب را شامل می‌شود. این کتاب که از شهرت و اعتبار فراوانی میان اهالی سینما برخوردار است، برای تمامی اشخاصی که قصد ساخت فیلم و یا شروع فعالیت سینمایی خود را دارند، بسیار مفید و سودمند خواهد بود و آن‌ها را یک قدم به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند.

کتاب نما به نما

استیون دی کاتز
استیون دی کاتز (متولد 14 اکتبر 1950) که زمان خود را بین لس آنجلس، نیویورک و پکن به اشتراک می گذارد، یک فیلمساز و نویسنده برنده جایزه است. او همچنین نویسنده Shot by Shot است که اکنون متن کلاسیک سبک و تکنیک سینمایی است.