کتاب نظم پریشان

Nazm-e Parishan
ده جستار در شاهنامه و اسطوره پژوهی
کد کتاب : 133696
شابک : 978-6003246263
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت
نوع چاپ : دیجیتال - POD

معرفی کتاب نظم پریشان اثر یعقوب فولادی تنگستانی

کتاب نظم پریشان گزیده‌ مقالاتی از یعقوب فولادی تنگستانی است که برخی از آنها یادگار دوره کارشناسی ارشد او هستند و برخی حاصل دوره دکتری. در هر یک از آنها سعی شده است با نگاهی تحلیلی نکته‌ای نو بیان و نمایانده شود. این جستارها که شاهنامه، فرهنگ و اساطیر ایرانی مسئلهٔ مشترکشان است، هر یک پیش‌تر جداگانه در نشریات گوناگونی همچون جستارهای نوین ادبی، ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، مطالعات شبه قاره، فنون ادبی، پاژ و… چاپ شده‌اند.
آقای یعقوب فولادی تنگستانی در طی این سال‌ها در جهان شاهنامه و فرهنگ ایرانی به مطالعه و پژوهش پرداخته است.

بخشی از کتاب نظم پریشان

«یکی از شگردهای داستان­پردازی فردوسی براعت استهلال­‌هایی است که او پیش‌درآمد داستان­‌های خود آورده­ است. از شمار فراوان دیباچه‌­های/ خطبه‌های داستان­‌های شاهنامه ده دیباچه براعت استهلال کامل است که از این ده، سه­ براعت استهلال از نظر ساختار بیشتر به یکدیگر شباهت دارند و با هفت­ براعت استهلال دیگر دارای تفاوت­‌هایی می‌­‌باشند. این سه دیباچه، براعت استهلال داستان­‌های «کیخسرو»، «رستم و اسفندیار» و « هرمزد نوشین‌روان» هستند که ساختاری شبیه تغزّل­‌های قصیده دارند. یعنی از نظر الف) تعداد بیت­‌ها، ب) موضوع، فضا، روایت و شخصیت آن­ها و ج) بیت تخلّص (گریز) هم‌خوانی‌­‌های بارزی با تغزّل دارند، به گونه­‌ای که تغزّل قصاید را به ذهن تداعی می­‌کنند. در این نوشتار به روش تطبیقی-تحلیلی با نگاهی بر تغزّل در قصیده پارسی و براعت استهلال در ادب پارسی و کاربرد آن در شاهنامه، ساختار سه براعت استهلال مذکور و قیاس و سنجش آن‌ها با دیگر براعت استهلال­‌های شاهنامه و تغزّل قصاید بررسی شده است. در آخر نیز به چرایی و چگونگی به وجود آمدن این پدیده پرداخته­‌ایم.»

کتاب نظم پریشان

یعقوب فولادی تنگستانی
دکتر یعقوب فولادی ، متولد 1363،دانش آموخته دکتری، زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان ،پژوهشگر ادبیات حماسی-اساطیری و فرهنگ ایران باستان و دبیر زبان و ادبیات فارسی است.