کتاب در پی سرچشمه های ادیان

The quest; history and meaning in religion
کد کتاب : 14040
مترجم :
شابک : 978-6002533500
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1969
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب در پی سرچشمه های ادیان اثر میرچا الیاده

"در پی سرچشمه های ادیان" کتابی است به قلم "میرچا الیاده" که در آن بر عملکرد فرهنگی تأکید می کند که مطالعه ی تاریخ ادیان می تواند در یک جامعه سکولاریزه شده بازی کند. "میرچا الیاده" برای خواننده ی عام هوشمند می نویسد و این کار را با این امید انجام می دهد که آنچه به عنوان یک اومانیسم جدید می نامد با رویارویی انسان مدرن غربی با جهان معنایی ناشناخته یا کمتر آشنا به وجود بیاید.
هر یک از این جستارها در کتاب "در پی سرچشمه های ادیان" دارای بینش هایی است که برای دانشجویان تخصصی در زمینه ی دین، مثمر ثمر و چالش برانگیز خواهد بود ، اما در عین حال همه ی آن ها نوعی ارتباط فرهنگی و شفافیت سبک را حفظ می کنند و مطالب را برای هر کسی که به طور جدی به انسان و احتمالات مذهبی اش توجه دارد ، در دسترس و قابل درک قرار می دهند.
عنوان کتاب که "در پی سرچشمه های ادیان" نام دارد، باعث می شود که کتاب به طور کلی ارزش خواندن را داشته باشد ، به خصوص اگر در حوزه ی مطالعات دینی هستید یا تحت تأثیر آن هستید. قبلا در دهه ی 1960 ، "میرچا الیاده" نسبت به بیش از حد تخصصی شدن بسیاری از رشته های علوم انسانی ابراز تاسف کرد؛ چرا که این کار سبب شد تا تمایل به تحقیق، بیشتر تمرین در سرک کشیدن به کنجکاوی های تصادفی باشد و موجب نادیده گرفتن کمک به گفتمان فرهنگی مداوم جامعه گشت. اگر تا به حال احساس کرده اید که رشته های دانشگاهی در دهه های اخیر بیش از اندازه منفصل و غیر مرتبط بوده اند ، از مطالعه ی این اثر "میرچا الیاده" بسیار خرسند خواهید شد.

کتاب در پی سرچشمه های ادیان

میرچا الیاده
الیاده در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد. دریافت مدال طلای جایزه فرهنگ مسیحی از طرف دانشگاه ویندسور کانادا و دریافت دکترای افتخاری از ریپون کالج در ۱۹۶۹ و به عضویت درآمدن در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۷۰ از دیگر افتخارات علمی اوست. الیاده از ۱۹۷۰ به بعد دکترای افتخاری از دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی متعددی را دریافت کرد. برخی از آن ها عبارتند از: کالج بوستون (۱۹۷۱)، کالج حقوق سیل فیلادلفیا (...
دسته بندی های کتاب در پی سرچشمه های ادیان
قسمت هایی از کتاب در پی سرچشمه های ادیان (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: اگر ذهن انسان کاملا متقاعد نشده بود که چیزهای واقعی غیرقابل تقلیلی در جهان وجود دارد، آن گاه چه کارکردی می توانست داشته باشد؛ و غیرممکن است بتوان تصور کرد که چگونه آگاهی بدون ارجاع معنی به محرک ها و تجربه های بشر می توانست، شکل بگیرد. آگاهی از یک جهان واقعی و معنادار، رابطه تنگانگ با کشف امر مقدس دارد. از خلال تجربه مقدس است که ذهن انسان اختلاف میان آن چه خود را به منزله واقع، قدرتمند، غنی و معنادار آشکار می کند و آن چه چنین کیفیاتی را ندارد، یعنی جریان پرشتاب آشوبناک و خطرناک اشیا، نمودها و ناپدیدی بی معنای شان را دریافته است.