کتاب تصاویر و نمادها

Images et symboles
کد کتاب : 14043
مترجم :
شابک : 978-6005026887
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1952
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تصاویر و نمادها اثر میرچا الیاده

میرچا الیاد - یکی از مشهورترین اساتید روانشناسی دین ، اساطیر و جادوها - نشان می دهد که اسطوره و نماد یک روش فکری را تشکیل می دهد که میتواند پیوند نزدیک با دنیای امروز ما برقرار کند. این اساطیر و نماد ها در طی تاریخ خودشان را به شکل های گوناگون بازتولید کرده اند و از این راه توانسته اند به حیات خود ادامه دهند. به نوعی نوعی می شود گفت فرآیند شکل گیری خودآگاهی ما با این اساطیر و نماد ها ارتباط تنگاتنگی دارد.
وی برخی از قدرتمندترین و همه گیرترین نمادهای حاکم بر تفکر اسطوره ای شرق و غرب را بارها و در بسیاری از سطوح توسعه فرهنگی توصیف و تحلیل می کند.
میرچا الیاده نویسنده کتاب «تصاویر و نمادها» در بخارست ، رومانیا متولد شد. او در دانشگاه بخارست و از سال 1928 تا 1932 در دانشگاه کلکته نزد سورندرانات داسگوپتا تحصیل کرد. وی پس از گذراندن دوره دکترا در سال 1933 در دانشگاه بخارست و پس از جنگ در دانشگاه سوربن پاریس به تدریس پرداخت. از سال 1957 ، الیاده استاد تاریخ ادیان در دانشگاه شیکاگو بود. او در عین حال نویسنده داستان نیز بود. همچنین در اروپای غربی بسیار شناخته شده است و مورد توجه بسیار قرار گرفته است ، جایی که در طی این سال ها چندین رمان و چندین جلد داستان کوتاه از او به زبان های فرانسه ، آلمانی ، اسپانیایی و پرتغالی ترجمه شد.

کتاب تصاویر و نمادها

میرچا الیاده
الیاده در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد. دریافت مدال طلای جایزه فرهنگ مسیحی از طرف دانشگاه ویندسور کانادا و دریافت دکترای افتخاری از ریپون کالج در ۱۹۶۹ و به عضویت درآمدن در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۷۰ از دیگر افتخارات علمی اوست. الیاده از ۱۹۷۰ به بعد دکترای افتخاری از دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی متعددی را دریافت کرد. برخی از آن ها عبارتند از: کالج بوستون (۱۹۷۱)، کالج حقوق سیل فیلادلفیا (...
قسمت هایی از کتاب تصاویر و نمادها (لذت متن)
در جوامع باستانی و سنتی، جهان پیرامونی هم چون عالم صغیر تصور می شود. در مرزهای این جهان بسته، قلمرو ناشناخته ها، بی شکلی ها آغاز می شود. در این سو فضای نظام دار زیرا مسکون و سازمان یافته است وجود دارد؛ در آن سوی جهان، بیرون از این فضای آشنا، قلمرو ناشناخته ها و خطر شیاطین، اشباح، مردگان و بیگانگان خلاصه کلام، آشفتگی، یا مرگ، یا تاریکی قرار دارد. این تصویر از عالم صغیر مسکون که در احاطه قلمروهای غیرمسکون قرار دارد و یک آشفتگی یا سلطنت مردگان قلمداد می شود، حتی در تمدن های بسیار متکامل نظیر تمدن های چین، بین النهرین و مصر زنده مانده است. در واقع بسیاری از متون این دشمنان را به اشباح، شیاطین یا نیروهای هرج و مرج و آشوب تشبیه می کنند که به قلمرو عمومی حمله می کنند. از این رو دشمنان فرعون «پسران نابودی، گرگ ها، سگ ها» و غیره دانسته می شدند. فرعون به خدای رع، خدایی که بر آپوفیس اژدها ظفر یافت، تشبیه می شد، در حالی که دشمنانش را با همین اژدهای اسطوره ای یکی می دانستند.

از آن جا که آن ها حمله می کنند و توازن و تعادل و خود زندگی شهرنشینان (یا هر قلمرو دیگر مسکون و متشکل) را به خطر می اندازند، دشمنان به نیروهای شیطانی تشبیه می شوند، که درصددند بار دیگر عالم صغیر را در حالت بی نظمی و آشوب درآمیزند؛ یعنی، آن را منکوب کنند. نابودی این نظم موجود، الغای این تصویر کهن الگویانه، معادل با پس رفت به آشوب و هرج و مرج، به حالت قبل از نظم و شکل داری و دگرسانی بود که مقدم بر کیهان زایی قرار داشت. اجازه دهید متذکر شویم که همین تصاویر هنوز هم در اعصار خودمان زمانی که مردم می خواهند خطراتی را بیان کنند که نوع خاصی از تمدن را تهدید می کند، به کار برده می شوند؛ راجع به «آشوب و هرج و مرج»، «بی نظمی»، «اعصار تاریکی» که «جهان ما» در آن فرونشست، سخن بسیار است. چنین احساس می شود که همه این حالات اشاره به الغای نظم، الغای یک کیهان، الغای یک ساختار، و غوطه وری دوباره در حالتی دارد که روان، بی شکل و در نهایت بی نظم است.

روان شناسان اطلاعات بی نظیر، اما تبیینات عمیق بسیار ناچیزی در کتاب های تاریخ ادیان [به دست آورده اند و آنها به این فکر افتاده اند تا این خلأها را با مطرح ساختن فرضیات کلی، و اغلب اوقات، نسنجیده و عجولانه پرکنند. خلاصه آن که، مشکلاتی که امروزه باید بر آنها فائق آمد، عبارت اند از: (الف) از یک سو عزم و تلاش برای کسب اعتبار تاریخ نگاری عینی «علمی»، یعنی تاریخ ادیان ناگزیر به رویارویی با اعتراضاتی است که ممکن است در برابر تاریخ گرایی به معنای دقیق کلمه مطرح شود.