کتاب دیدگاه فخر رازی و اکوئیناس در باب قدم عالم

Fakhr al-Dīn al-Rāzī and Thomas Aquinas on the question of the eternity of the world
کد کتاب : 144364
مترجم :
شابک : 978-9642240371
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 350
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 3 مهر

معرفی کتاب دیدگاه فخر رازی و اکوئیناس در باب قدم عالم اثر معمر اسکندراوغلو

مساله قدم عالم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که اندیشمندان قرون وسطایی، اعم از یهودی، مسیحی یا مسلمان با آن درگیر بودند. نگارنده در کتاب حاضر، به بررسی و مقایسه نظریات محمد بن عمر فخر رازی (حدود ۵۵۴-۶۰۶ ق) و توماس اکویناس قدیس (حدود ۱۲۲۵-۱۲۷۴ م)، دو اندیشمند پیشرو به ترتیب از سنت اسلامی و مسیحی، در باب قدم عالم می‌پردازد. این رساله با بحث درباره رهیافت‌های اصلی فلسفه یونان و تعامل این رهیافت‌ها با سنت یهودی مسیحی متقدم و همچنین با سنت اسلامی آغاز شده و سپس با بررسی تفصیلی نظریات فخر رازی و اکوئیناس ادامه می‌یابد. هر دو چهره، به منزله متکلم و متاله، وارث تفسیر غالب و اصلی سنت‌های خود، مبنی بر این که نظریه قدم عالم مخالف اصول اساسی دین است، به شمار می‌روند، زیرا این نظریه هم به معنی رد و انکار خلق جهان بوده و هم به لحاظ عقلی غیرقابل دفاع است. هردوی آنها به جای تاکید بر حدوث زمانی جهان، بر وابستگی مطلق جهان به خدا تاکید می‌کنند.

کتاب دیدگاه فخر رازی و اکوئیناس در باب قدم عالم

معمر اسکندراوغلو
دکتر معمر اسکندروغلو (2001) در رشته الهیات، دانشگاه بیرمنگام، استادیار فلسفه اسلامی در دانشگاه ساکاریا، آداپازاری در ترکیه است.
دسته بندی های کتاب دیدگاه فخر رازی و اکوئیناس در باب قدم عالم
قسمت هایی از کتاب دیدگاه فخر رازی و اکوئیناس در باب قدم عالم (لذت متن)
اثر عمده ای که افلاطون در آن به بحث درباره منشأ پیدایش جهان می پردازد، رساله تیمائوس است. افلاطون ضمن توصیفش، تأکید می کند که آنچه او می گوید صرفا حکایتی تمثیلی است. افلاطون در بحث های مقدماتی اش بین معقول که همیشه در یک وضعیت است و محسوس که همیشه در فراگرد شدن و محوشدن است، تمایز قائل می شود. او سپس درباره موجوداتی که در فراگرد شدن و محوشدن هستند سه مقدمه کلی بیان کرده و آن ها را به جهان محسوس نسبت می دهد. مقدمه نخست مبنی بر این است که چون جهان محسوس است، مخلوق بوده و آغازی داشته است. مقدمه دوم عبارت از این است که هر موجود مخلوق باید به وسیله علتی خلق شده باشد؛ بنابراین، جهان علت و موجدی دارد. مقدمه سوم این است که علت جهان، دمیورژ یا صانع، این جهان را بر طبق یک مدل تغییرناپذیر ازلی ساخته است.