کتاب رضا شاه از تولد تا مرگ

Reza Shah
کد کتاب : 21184
شابک : 978-9642246830
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 990
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب رضا شاه از تولد تا مرگ اثر کیوان پهلوان

"رضا شاه از تولد تا مرگ" کتابی است به قلم دکتر "کیوان پهلوان" و به اهتمام نشر علم که در نزدیک به هزار صفحه، تمام جزییات مهم زندگی رضا شاه پهلوی را از آغاز زندگی تا خاتمه ی آن در اختیار مخاطب قرار خواهد داد. "کیوان پهلوان" تلاش کرده تا در این اثر دقیق و پژوهش شده، جنبه های جدیدتر و کمتر پرداخته شده تری را از حیات سیاسی و اجتماعی شخصیتی که دو دهه بر این کشور حکمرانی نمود، نشان دهد. رضاشاه پهلوی را چه در نقش یک فرمانروا ببینیم و چه در نقش یک قزاق دیکتاتور، در هر صورت نمی توانیم منکر تغییرات و تحولاتی شویم که به دست وی در عرصه ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور اتفاق افتاد. تغییراتی که اصول و قوانین را به نسبت قبل دچار دگرگونی اساسی کرد و ابعاد آن چنان وسیع بود که می توان گفت سیر تاریخی ایران را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داد.
حضور او در صحنه ی سیاسی ایران با کودتای اسنفد 1299، اقدامات او به عنوان نخست وزیر و وزیر جنگ، توسعه ی نظامی ارتش و سرکوب شورش های عشیره ای از جمله اقداماتی بود که بسیاری را با وی همراه ساخت. سایه ی تصمیمات وی در مقام شاه و بنیان گذار سلسله ای جدید، بیش از پنج دهه، حتی زمانی که دیگر خودش پادشاه نبود، بر فراز آسمان سیاسی و نظامی ایران گسترده بود و به همین جهت مطالعه ی کتاب "رضا شاه از تولد تا مرگ" و آشنایی با احوالات و زمینه ی تصمیم گیری های این چهره ی برجسته ی سیاسی، برای شناخت بهتر تاریخ معاصر کشورمان و درک آگاهانه تری از اتفاقات بعد از سلطنت رضاشاه، بسیار حائز اهمیت است.

کتاب رضا شاه از تولد تا مرگ

کیوان پهلوان
کیوان پهلوان متولد 1339، الاشت، سواد کوه، فارغ التحصیل کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی و دکترای فولکلور. زمینه فعالیت: ترجمه، تالیف، پژوهش در انسان‌شناسی، فولکلور و موسیقی نواحی، نوازنده سازهای کوبه‌ای . حوزه فعالیت: موسیقی نواحی ایران با تاکید بر پژوهش پیرامون دف و دایره در گستره ایران فرهنگی (ایران، هند، تاجیکستان، آذربایجان، ترکیه و اعراب همسایه) طی قریب به 20 سال است.
قسمت هایی از کتاب رضا شاه از تولد تا مرگ (لذت متن)
علی خان قشقایی، رییس یاغی و معزز یکی از شهرهای استان بزرگ جنوبی فارس- که البته صفت معزز را حساب شده استفاده کردم- در ژوییه ی گذشته، تسلیم نیروهای نظامی رضا شاه شد. اما حالا از آقای فریدریش کرفتر، کفیل مدیریت گروه باستان شناسی امریکایی در تخت جمشید که از شیراز تا تهران را در معییت علی خان سفر کرده بود، حکایت متفاوتی می شنوم. حکایت از این قرار است که علی خان هم، مثل ماشاء الله خان کاشی و سیمکو یا همان اسماعیل سمیتقو تسلیم نیروهای نظامی ایران نشده بل که دعوت شاه را برای سفر به تهران در حکم یک مهمانی گرانقدر پذیرفته بود…. هم این که در محافل معمولا مطلع ایرانی شایع است که شاه به استقبال علی خان نیامد، بل که او را به همان خانه ای بردند که…